Borken Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 Hej Vad vinner man på att ha div stag i bakvagnen justerbara, jag tänker framförallt på Panhardstaget men även på länkarmarna (stel axel natürlich). Vad ska man ha för grovlek på gängor? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 tja en anledning är att det sällan är så enkelt att svetsa fästet på exakt rätt ställe... och om det går att justera kan man rätta till ev skevhet så bakljulen går i rätt spår... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 HejVad vinner man på att ha div stag i bakvagnen justerbara, jag tänker framförallt på Panhardstaget men även på länkarmarna (stel axel natürlich). Vad ska man ha för grovlek på gängor? H Borken <{POST_SNAPBACK}> Skall du köra höger o vänstergängat (typ vantskruv) så räcker det med vanliga M-gängor, men om du enbart skall ha justering i ena änden dvs bara justerbarhet ett halvt gängvarv skulle jag rekommendera fingängat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 5, 2005 Author Share Posted November 5, 2005 Justera bort fel är jag helt med på! Men har man något mer att vinna i t ex race sammanhang? Fingängat låter som den smidigaste lösningen räcker det med säg M16*1,5 för ett panhardstag? H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 Hej!Jag har M12 på mitt Panhard-stag,så M16 är mer än tillräckligt. Däremot bör du ha ordentligt rör.Jag fick påpekande på min sfro1,då jag hade 22x2 hydraulrör.Skaffade 25x3 på inrådan av bes.mannen.Panhard-staget får ta mycket sidkraft.Mitt funkar nu utmärkt. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 Behovet av justerbara bärarmar bak beror ju på vad du har för bakvagnskonstruktion. har du en vanlig fast four-link med panhardstag så behöver du en möjlighet till att justera pinjongvinkel iallafall, det är ju ett måste. Har du K upphängning som jag har i stället för four-link så har du samma behov. Bygger du sedan axelupphängningen med "stegar" så vill du kunna justera bärarmslängden när du flyttar stagen för att köra strip med ett mindre cc mått mellan infästningarna fram &bak i fästena och alltså mer inbördes vinkel på dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 5, 2005 Author Share Posted November 5, 2005 Gav fan i å trixa med justerbarhet, får bli senare om behovet uppstår det är ju inte svårt att smälla ihop något med en skruv i. Det blev ett 30*2 ordinärt svetsat rör som panhard och 25*25*2,5 mm bärarmar. Kom gärna med mer argument för justerbarhet. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 6, 2005 Share Posted November 6, 2005 Hittade en bild på hur det kan se ut med K-upphängning. Såhär ser det ut på min bil. Då har man användning av justerbara bärarmslängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 7, 2005 Share Posted November 7, 2005 Hittade en bild på hur det kan se ut med K-upphängning.Såhär ser det ut på min bil. Då har man användning av justerbara bärarmslängder. <{POST_SNAPBACK}> Det bakersta vertikala plåten på axeln är ganska bra att ha eller ... :515: :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 7, 2005 Share Posted November 7, 2005 Det bakersta vertikala plåten på axeln är ganska bra att ha eller ... :515: :515: <{POST_SNAPBACK}> den behöver inte du som kör med FIAT motor :515: :515: du kan vara helt lugn, inget kommer krokna :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 den behöver inte du som kör med FIAT motor du kan vara helt lugn, inget kommer krokna VI kommer inte att glömma.... Glöm inte att titta i backspegeln nästa sommar..... :515: :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.