Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Vad vinner man på att ha div stag i bakvagnen justerbara, jag tänker framförallt på Panhardstaget men även på länkarmarna (stel axel natürlich).

Vad ska man ha för grovlek på gängor?

H Borken

Posted

tja en anledning är att det sällan är så enkelt att svetsa fästet på exakt rätt ställe... och om det går att justera kan man rätta till ev skevhet så bakljulen går i rätt spår...

Posted
Hej

Vad vinner man på att ha div stag i bakvagnen justerbara, jag tänker framförallt på Panhardstaget men även på länkarmarna (stel axel natürlich).

Vad ska man ha för grovlek på gängor?

H Borken

Skall du köra höger o vänstergängat (typ vantskruv) så räcker det med vanliga M-gängor, men om du enbart skall ha justering i ena änden dvs bara justerbarhet ett halvt gängvarv skulle jag rekommendera fingängat.

Posted

Justera bort fel är jag helt med på! Men har man något mer att vinna i t ex race sammanhang?

Fingängat låter som den smidigaste lösningen räcker det med säg M16*1,5 för ett panhardstag?

H Janne

Posted

Hej!Jag har M12 på mitt Panhard-stag,så M16 är mer än tillräckligt.

Däremot bör du ha ordentligt rör.Jag fick påpekande på min sfro1,då jag hade 22x2 hydraulrör.Skaffade 25x3 på inrådan av bes.mannen.Panhard-staget får ta mycket sidkraft.Mitt funkar nu utmärkt.

mvh pixbo :)

Posted

Behovet av justerbara bärarmar bak beror ju på vad du har för bakvagnskonstruktion.

har du en vanlig fast four-link med panhardstag så behöver du en möjlighet till att justera pinjongvinkel iallafall, det är ju ett måste.

Har du K upphängning som jag har i stället för four-link så har du samma behov.

Bygger du sedan axelupphängningen med "stegar" så vill du kunna justera bärarmslängden när du flyttar stagen för att köra strip med ett mindre cc mått

mellan infästningarna fram &bak i fästena och alltså mer inbördes vinkel på dom.

Posted

Gav fan i å trixa med justerbarhet, får bli senare om behovet uppstår det är ju inte svårt att smälla ihop något med en skruv i.

Det blev ett 30*2 ordinärt svetsat rör som panhard och 25*25*2,5 mm bärarmar.

Kom gärna med mer argument för justerbarhet.

H Janne

Posted

Hittade en bild på hur det kan se ut med K-upphängning.

Såhär ser det ut på min bil.

Då har man användning av justerbara bärarmslängder.

23734.jpg

Posted
Hittade en bild på hur det kan se ut med K-upphängning.

Såhär ser det ut på min bil.

Då har man användning av justerbara bärarmslängder.

23734.jpg

Det bakersta vertikala plåten på axeln är ganska bra att ha eller ... :515: :515:

Posted
Det bakersta vertikala plåten på axeln är ganska bra att ha eller ...  :515:  :515:

den behöver inte du som kör med FIAT motor :515: :515:

du kan vara helt lugn, inget kommer krokna :biglaugh2:

Posted
den behöver inte du som kör med FIAT motor 

du kan vara helt lugn, inget kommer krokna

VI kommer inte att glömma.... Glöm inte att titta i backspegeln nästa sommar..... :515: :515:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...