krister Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Hej Har ställt frågan tidigare, men fick inget svar...?? Är det någon som vet (så klart det är ) vilka värden man ska ha på: - Camber - Caster - Toe och vilka gränsvärden det är. ///Krister Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Om det vore så enkelt. ;) Vad du "ska" ha hänger ihop med en massa annat, t.ex. KPI och styrradie (eller scrub). Om du söker i forumet på caster respektive camber så hittar du lite gamla trådar om det. Camber på 0 till -1,5 grad och caster på runt 5 grader verkar funka för många, men som man säger your milage may vary... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Jag tog fram Väghållningsboken och kollade vad det stod om Toe. "Toe hänger helt ihop med skrubb-vinkeln. Ju mer skrubb, ju mer toe-in. Säg 0,1 mm toe in per mm skrubb." Med "skrubb-vinkeln" menar han scrub-radien eller styrradien, fast han skriver lite olika saker ibland. :) Han mäter då avståndet mellan två plankor som ligger an mot fälgarna. På två ställen 400 mm ifrån varandra på plankorna mäts avståndet och det är skillnaden som ska vara lika med 0,1 * scrub-radien enlig hans exempel. Svårt att förklara... köp boken ;) Man kan ha toe out också, det finns inget som säger att man måste ha toe in fram. Men på vägen brukar man nog vilja köra med lite toe in för annars kan det kännas jobbigt när bilen vill styra för minsta pytterattutslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.