Matz Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Är det någon vänlig skäl på detta forum som kan förklara för mig på ett kortfattat och enkelt sätt hur ett bromservo funkar! Har en sprängskiss på min huvudbroms cylinder samt vacum servot. Så jag ser alla komponenter men förstår inte riktigt hur Vacum enheten fungerar, mer än att det är en fjäder och en tryckplatta i den! Om man inte har ett broms servo utan bara en huvudbromscylinder hur funkar det då? Kanske är en dum fråga men frågar man inte så får man inga svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Utan bromsservo sparar man vikt och får en väldigt precis känsla vid bromsning, särskilt i kombination med metallomspunna bromslangar. Bromservot tar väl annars hjälp av vacuumet från insuget att förstärka pedalkraften. På våra små och lätta bilar känns det onödigt med servo (tycker jag i allafall ...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Är det någon vänlig skäl på detta forum som kan förklara för mig på ett kortfattat och enkelt sätt hur ett bromservo funkar!Har en sprängskiss på min huvudbroms cylinder samt vacum servot. Så jag ser alla komponenter men förstår inte riktigt hur Vacum enheten fungerar, mer än att det är en fjäder och en tryckplatta i den! Om man inte har ett broms servo utan bara en huvudbromscylinder hur funkar det då? Kanske är en dum fråga men frågar man inte så får man inga svar! <{POST_SNAPBACK}> Jag kör utan bromsservo i Dala7:an. Funkar aldeles utmärkt! Flyttade bara upp "gaffeln" ca: 20-25 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Jag kör utan bromsservo i Dala7:an. Funkar aldeles utmärkt! Flyttade bara upp "gaffeln" ca: 20-25 mm. <{POST_SNAPBACK}> Har mitt servo liggandes i en låda dvs ej monterat på bilen! Lutar åt att det blir liggandes där oxå, mest nyfiken på hur det funkade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 jag har servo och när jag körde med EBC greenstuff beläggen fram i oken så var första reaktionen vid provkörning av stilen "käpp bland cykelekrarna"... Jag har servot kvar men tror det är helt överflödigt trots att jag vant mej vid det nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts