Antas Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 It´s my lucky day today!! Svägerskan ringde nyss och meddelade att vi får ta hennes SAAB 900-88 helt gratis. Den går bra och hon säger att den inte är rostig,vad det nu har för betydelse om vi använder maskinen. Ska ringa henne i morgon och fråga vad det är för motor. Hmm....det är nog ingen idé, hon vet det knappast! Nåja,finns det någon som vet om SAAB motorn är lämplig.Läste någonstans att Opellådor ska passa. Tacksam för alla synpunkter och åsikter. Till dags dato har vi svetsat ca 85% av chassit. Den motor vi bygger runt är en Ford V6 2,9-88. Än är det inte för sent att anpassa chassit till SAAB om den skulle vara bättre. Bästa hälsningar från Konungarikets utpost i norr och öster, Luleå Antas Quote
Mrlynx Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 It´s my lucky day today!!Svägerskan ringde nyss och meddelade att vi får ta hennes SAAB 900-88 helt gratis. Den går bra och hon säger att den inte är rostig,vad det nu har för betydelse om vi använder maskinen. Ska ringa henne i morgon och fråga vad det är för motor. Hmm....det är nog ingen idé, hon vet det knappast! Nåja,finns det någon som vet om SAAB motorn är lämplig.Läste någonstans att Opellådor ska passa. Tacksam för alla synpunkter och åsikter. Till dags dato har vi svetsat ca 85% av chassit. Den motor vi bygger runt är en Ford V6 2,9-88. Än är det inte för sent att anpassa chassit till SAAB om den skulle vara bättre. Bästa hälsningar från Konungarikets utpost i norr och öster, Luleå Antas <{POST_SNAPBACK}> tyvärr är den motorn inte till någon nytta i en sjua då den sitter uppepå växellådan. delar att ta från saaben är kopplingshydraliken och annat smått och gott. Quote
Antas Posted October 10, 2005 Author Posted October 10, 2005 tyvärr är den motorn inte till någon nytta i en sjua då den sitter uppepå växellådan.delar att ta från saaben är kopplingshydraliken och annat smått och gott. <{POST_SNAPBACK}> Tack för ditt svar. Jag har kollat med en bilmekaniker som bekräftar det du säger. Vad bör vi plocka ur SAAB´en? Startmotor och generator är givna. Bör vi ta: -bromsok -bromsservo -pedalställ(med kopplingshydraulik) -instrument(vilka?) -kylare -värmeaggregat -torkararrangemang -vad mera? Tacksam för ytterligare synpunkter Bästa hälsningar från ett kyligt Luleå Antas Quote
DIRAVI Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 (edited) Tack för ditt svar.Jag har kollat med en bilmekaniker som bekräftar det du säger. Vad bör vi plocka ur SAAB´en? Startmotor och generator är givna. Bör vi ta: -bromsok -bromsservo -pedalställ(med kopplingshydraulik) -instrument(vilka?) -kylare -värmeaggregat -torkararrangemang -vad mera? Tacksam för ytterligare synpunkter Bästa hälsningar från ett kyligt Luleå Antas <{POST_SNAPBACK}> Braattha kan vara generatorn, definitift då den är av en bra vändbar typ. spara hjulspindlarna från fram, och hela naven från bak, då 88'orna har 4X108 i bultmönster är de lite mer eftertraktade än de före 88. Baknaven kan tillexempel vara lagoma om man tänkt bygga sig en liten vagn att ha bakom sjuan ;) värmepaketet ser bra ut, om ni tänkt ha värme, pedalerna kan vara hyfsade att modifiera, bromscylinder med behållare med slang till kopplingscylinder. strålkastartorkarmotorerna kan vara lämpliga (om den har det) men vanliga vindrutertorkarmotorn är väl klumpig för en sjua. Brenslepumpen och tankgivaren. ojefilterfästet (enkelt att modifiera för flyttat oljefilter eller som bränslefilter) spara så mycket prylar som ni bara kan ha plats med Edited October 10, 2005 by DIRAVI Quote
DIRAVI Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Rattstången med alla knutar?H Borken <{POST_SNAPBACK}> Den fungerar säkert bra, men den är extremt kort, då man har styrväxeln i princip framför knäna i en 900 OG Quote
Janne L Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Tack för ditt svar.Jag har kollat med en bilmekaniker som bekräftar det du säger. Vad bör vi plocka ur SAAB´en? Startmotor och generator är givna. Bör vi ta: -bromsok -bromsservo -pedalställ(med kopplingshydraulik) -instrument(vilka?) -kylare -värmeaggregat -torkararrangemang -vad mera? Tacksam för ytterligare synpunkter Bästa hälsningar från ett kyligt Luleå Antas <{POST_SNAPBACK}> Kylaren är väldans bred ca 70 cm, den brukar man inte få plats med och brukar normalt rosta sönder! :mad: m :D h Janne Quote
rallyelwood Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Kylaren är väldans bred ca 70 cm, den brukar man inte få plats med och brukar normalt rosta sönder! Lite off topic: Jag funderar på att kylare från Ford 100E Anglia, den kanske är 50 cm bred... Quote
mickebo Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 (edited) bromsok 900 -88 bultar rakt på sierra spindlar finns en bild nånstans på http://www.locostbuilders.co.uk/photos.php...al&user=mickebo left front eller wheel tror jag.... Edited November 12, 2005 by mickebo Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.