Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beror nog lite på hur du gör hjulupphängningen och villken noskon du använder. Jag fick dit den i min bil men kunde inte ansluta några slangar till den. Men med en orginal hjulupphängning hade det nog gått. Jag använder Esthers höga noskon. Tror inte den får plats i en orginal seven.

Nu använder jag en BMW kyl. Sitter som en smäck. Från en 325 E36 tror jag det var...

Posted

Finns det någon som använd mercedes 190:ans kylare?

liten och kompakt, ca 350x350mm stor

Posted

Ja, jag har också tittat på MB-kylare, som jag kommer att använda om jag inte får dit Volvo kylaren.

Att jag försöker med volvo beror på att jag har en sådan liggande.

Posted

den som sitter i min är volvo med plastgavlar och jag kan lova att den väger ingentig... ( nästan iaf..)

vet dock inte från vilken modell den kommer... :unsure:

Posted

den sitter ju i fel ände för att få lov att väga något... har tillräckligt med vikt i nosen..

Posted

hmm.. går gör det säkert.. men frågan är om det räcker med en ??

seda var det trevliga bilder, men ja måste fråga.. det ser ut som om stötdämparna "ligger" ner ganska mycket...

skall det vara så ?? mina är mer rakt stående....

Posted
det ser ut som om stötdämparna "ligger" ner ganska mycket...

skall det vara så ??  mina är mer rakt stående....

Angående stötdämparnas vinkel - vad jag läst mig till så skall man försöka sprida ut hjulets rörelse över hela stötdämparens längd. Om man har den fäst långt ut på undre bärarmen (dvs "liggande") får man ju mest rörelse i stötdämparen per rörelse i hjulet.

Fast man ser ju båda alternativen hos andra ramleverantörer så jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll...

Posted
Kan man använda ett MC kyl  tror ni ?

MC-kylen är små men verkar vara effektivare att använda, eller finns det någon min/max volym att tänka på

Har en 318i motor i mitt projekt

Om man tänker på vattnets värmeavledningsförmåga så borde dels mängden vatten i systemet och mängden värme (effekt) som skall kylas bort spela in. En motor med mycket effekt behöver större kylare/mer vatten.

En kylare från en Hayabusa (175 hästar) borde kunna funka för de flestas behov om man bara har tillräcklig fartvind (om jag nu har tänkt rätt).

Posted

Om man sätter stötdämparfästet så nära hjulet som möjligt så minskar böjningstendensen i bärarmarna.

Övre fästet kan ju antingen sitta på utsidan av övre röret eller på undersidan av det.

Posted

Angånde stötdämpare så är det bara tillfälliga - kommer styvare senare, glasfiber tråget är för att malla ut ett bra tråga innan jag lämnar bort för svets i aluminun.

/Joachim

Posted
den sitter ju i fel ände för att få lov att väga något... har tillräckligt med vikt i nosen..

Träffade en kille som klagade att han hade för lite vikt fram....upp till 160km/h så var det inga problem, sen så var det sämre med vägkontakten fram.

Kommer dock inte ihåg vad han hade för spis i... :)

Posted

visserligen....han klagade på att M3, 911 och andra obskyra bilar kom ifatt honom då :D

Posted
kan ju bero på den enormt fina aerodynamken ;)

Har man dessutom de fina "vingarna" i form av clam shell-skärmar över framhjulen så får man duktiga lyftkrafter. Cykelskärmar som är monterade så nära hjulet som möjligt är det bästa för aerodynamiken - sen kan man gärna ha en hel plåt under motorn och luftutsläpp på huvens ovansida eller på sidorna istället så att inte luften som kommer in genom fronten pressas ut under bilen

Posted
Angående stötdämparnas vinkel - vad jag läst mig till så skall man försöka sprida ut hjulets rörelse över hela stötdämparens längd. Om man har den fäst långt ut på undre bärarmen (dvs "liggande") får man ju mest rörelse i stötdämparen per rörelse i hjulet.

Fast man ser ju båda alternativen hos andra ramleverantörer så jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll...

Det känns inte riktigt... jag förstår nog inte resonemanget. Jag tänker tvärt om. Om du tänker dig att dämparna ligger nästan paralellt med undre bärarmen, DVS väldigt mycket liggande, så rör den sig ju nästan inte alls. Ju mer upprätt den står desto mer rörelse får man ju. Dessutom, borde inte fjädringen bli progressiv så den blir lättare ju längre den trycks in då dämparna lutar eftersom lutningen på ökar med infjädringen? Alltså iallfall om man har väldigt mycket lutning... man ska ha lagom lutning på dämparna. Undrar hur man räknar ut det? :)

Posted
Träffade en kille som klagade att han hade för lite vikt fram....upp till 160km/h så var det inga problem, sen så var det sämre med vägkontakten fram.

Kommer dock inte ihåg vad han hade för spis i... :)

Hmm.. min hastighetsmätare fungerar lite som den vill, men någonstanns runt dom farterna känns min oxså lite lätt "svajjig" och ostabil...

bak är ju lätt att sätta en vinge, men hur löser man det snyggt fram ???

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...