Jump to content

Blästring-Moment 22


Borken

Recommended Posts

Förutsättning:

Min ram har stått ute ett tag i sin tidigare karriär = roströd inte mycket till angrepp men bör tas bort innan målning.

Problem 1:

Jag har kommit till det stadie då jag gärna vill svetsa dit ett golv, då bör man väl ha blästrat ramen innan för jag antar att plåten slår sig ganska ordentligt vid ev. blästring?

Problem 2:

Efter blästring vill jag gärna grundlacka chassiet, funkade det at göra före SFRO 1? En blästrad ram står sig nog inte många timmar i ett kallgarage, eller?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag drog iväg ett mail,till närmsta SFRO snubbe så får vi se vad han säger (har ingen större förhoppning om svar dock).

Det stog också på SFROS hemsida att det var ok att grundmåla.... :icon_oops:

Det stog också på sfrohemsidan att avgifterna momsbeläggs.....ytterligare 750 spänn åt helvete... :mad:

Att få bilen genom sfro kostar snart mer än å bygga den, jag trodde organisationen var för främjande av amatörbyggda bilar....det verkar snarare tvärtom.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Att få bilen genom sfro kostar snart mer än å bygga den, jag trodde organisationen var för främjande av amatörbyggda bilar....det verkar snarare tvärtom.

Dessa SFRO-killar arbetar ideellt och nog tusan hjälper de oss - när de påpekar något de uppfattar som en miss är det ju för att våra bilar skall bli bättre/säkrare och inte för att djävlas med oss.

Jag tycker att SFRO är en enorm tillgång och skulle inte vilja vara utan dem.

Link to comment
Share on other sites

Att få bilen genom sfro kostar snart mer än å bygga den, jag trodde organisationen var för främjande av amatörbyggda bilar....det verkar snarare tvärtom.

Gnällspik! Sverige har kanske de bästa reglerna i världen för amatörbyggda bilar. De rglerna kan vi tacka SFRO för.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jag kanske gnäller i onödan!

Men fortfarande tycker inte jag inte att 3750 låter så där jätteidellt!

Att en försäkring till provkörning kostar flis fattar jag väl med men vad är det som kostar utöver detta egentligen?

Jag tycker också att det var bra gjort av SFRO att lyckas upphäva förbudet en gång i tiden.

H Borken :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det är väl lite hårt att belasta SFRO för momsen !!!

Momsen är väl bara för att han som kör fruns oskattade "bil" (läs Volvo) ska ha lite mer klirr i sin kassa, det är ju roligt att bygga bil så då måste ju staten vara med på ett hörn ....

Link to comment
Share on other sites

Jo, naturligtvis är det staten som ska ha sitt också..

Lustigt att dom inte har momsat ljudprovet :blink:

Fast jag får väl göra offentlig avbön nu när jag råkade kritisera helgedomen

:bowdown:

Vi slapp ju trots allt miljövagiften :D

Borken

Link to comment
Share on other sites

alla papper sfro-försäkringar och besiktningar och ljudprov mm. kostar

totalt ca 10.000 svenska pesetas.....

och sedan kommer det skrotningsavgifter vägskatt samt skyltavgifter och annat uppepå det när man väl besiktigat....

m.a.o. är du uppe i 3500 så har det bara börjat..... :(

Link to comment
Share on other sites

Du "gnäller" över SFRO:s höga arvoden men jag tycker dock att bilprovningen tar ut ett mer anmärkningsvärt pris, om man nu MÅSTE klaga.

1870kr för en registreringsbesiktning men det sjuka är 400kr för efterkontroll som tog 10minuter...

NÄE lägg ner denna diskussionen... Det finns en möjlighet i detta landet att bygga sin egen bil utan förstörande krockprover till en "rimlig" kostnad.

Kostnaden blir ju mer markerad när man bygger en billigare bil.... men bygger du en bil för 5-600 000 så är ju fortfarande besiktningskostnaden densamma.

Det var allt från mig..

Link to comment
Share on other sites

Du "gnäller" över SFRO:s höga arvoden men jag tycker dock att bilprovningen tar ut ett mer anmärkningsvärt pris, om man nu MÅSTE klaga.

1870kr för en registreringsbesiktning men det sjuka är 400kr för efterkontroll som tog 10minuter...

NÄE lägg ner denna diskussionen... Det finns en möjlighet i detta landet att bygga sin egen bil utan förstörande krockprover till en "rimlig" kostnad.

Kostnaden blir ju mer markerad när man bygger en billigare bil.... men bygger du en bil för 5-600 000 så är ju fortfarande besiktningskostnaden densamma.

Det var allt från mig..

Jag har ett eget papper med ursprungskontrollen från SBP.

Där snackar vi att det gick fort att kontrollera.

Undrar vad det handlar om för motsvarande timdebitering från SBP där?

Jag minns inte ens att han frågade mej någonting utan bara glodde på SFRO pappren vilket ju förvisso räcker....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...