Jump to content

Robin Hood Noskon.../ bok schassie

Michael Th

Recommended Posts

hejsan jag har fått låna en RH Noskon av en klubb medlem (tack Tommy N.) problemet är att den verkar vara för smal i bakkant... + att det ``fattas material under noskonen ner till underkant på ramen...(bokram) är det någon annan som drabbats av detta???

min tanke är att plasta av nosen , gjuta en ny nos i formen bredda och plasta ner den sedan göra en ny form för att göra nya noskoner...

nu till frågan täcker era noskoner över hörnorna på den främre ramen..eller tittar dom ut?? hur breda är er noskon i bak kant?? bokram.

min främre ram är 620 mm bred i dom övre hörnen (övre ramrören 570mm yttre mått)

RH noskonen är 590 mm bred i bakkant på utsidan i huv falsen...sikke skit..

om man lägger huven på övre ramrören så är det 120 mm ner till underkant av ramen. huven har ingen lodrät plats för ev nummerplåt utan svänger bakåt under luft intaget.. från ovankant av ramen är det 200 mm upp till den högsta delen av noskonen...

grill storlek är 450*220 mm

verkar som RH Noskonen inte är så kompatibel med ett bok schassie...

jag är inte rädd för plast jobbet.. men det vore kul att veta måtten på en noskon som passar på ett bok schassie...

misstänker att jag åker på att gjuta en noskon till tommy oxå och då är det kul om inte våra bilar blir jättekonstiga :blink:

mvh Michael Th

Edited by Michael Th

tja jag är väl inne på att flytta in grillen ca 10 cm... donk...tja tål att tänka på är inte så intreserad av luft utsläppen på ovansidan dock.. är ju kul att skapa...iofs hade jag tänkt mig en seven klon... men vem vet

mvh Michael Th

Här är måtten på Dala7´s smala kon. Men den är nog för bred.

http://www.dala7.se/images/Noskon/nose%20cone%20narrow.pdf

tja jag är väl inne på att flytta in grillen ca 10 cm... donk...tja tål att tänka på är inte så intreserad av luft utsläppen på ovansidan dock.. är ju kul att skapa...iofs hade jag tänkt mig en seven klon... men vem vet

mvh Michael Th

Här är måtten på Dala7´s smala kon. Men den är nog för bred.

http://www.dala7.se/images/Noskon/nose%20cone%20narrow.pdf

Tack så mycket Ronny

Den Noskon som du refererar till köpte jag till Thommy och mig själv i våras.

Den skall passa!

Se:

http://www.lolocost.co.uk/ComponentDetails/nose_cone.htm

tja du Panzer mitt schassie är :by the book..måtten stämmer bra.. iofs så har jag inte byggt det själv. och bara litat på viktor då han sa att han byggt enligt boken men nu då jag ägnat mig åt att mäta... så stämmer det..

så vill du komma förbi och titta.. välkommen...

som det ser ut nu. utan att göra åverkan på noskonen.. så ser den ut som sidorna inte kommer att följa linjerna på huven.. och så kan inte jag ha det...

skall ägna mig åt att titta på Ronnys ritningar.. och fundera lite..

om någon med ett bokschassie kan skicka mått på en fungerande noskon/passande... vore kul

mvh michael th