Jump to content

hur mäter man caster


Magoo

Recommended Posts

Jag har letat efter hur man mäter caster och hur man ställer in detta men inte hittat något vettigt. är det någon vänlig själ här inne som kan förklara hur man mäter upp caster.... :blink:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Det borde vara vinkeln mellan lodplanet och en linje mellan övre och undre ledpunkt.

Så om man mäter det horisontella avståndet från övre ledpunktens lodlinje vinkelrätt till den undre ledpunkten, samt antingen lodlinjen mellan övre och undre ledpunkt(tan) eller avståndet mellan ledpunkterna(sin) och använder lite elementär trigonometri så borde man kunna räkna ut det. :)

ex 15 mm horisontellt mellan ledpunkterna och 200 mm vertikalt inv tan(15/200) ? 4.3° caster

Knappt så jag fattar själv vad jag skrivigt, det var skitlängesen jag gick i gymnasiet :D

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Det borde vara vinkeln mellan lodplanet och en linje mellan övre och undre ledpunkt.

Så om man mäter det horisontella avståndet från övre ledpunktens lodlinje vinkelrätt till den undre ledpunkten, samt antingen lodlinjen mellan övre och undre ledpunkt(tan) eller avståndet mellan ledpunkterna(sin) och använder lite elementär trigonometri så borde man kunna räkna ut det. :)

ex 15 mm horisontellt mellan ledpunkterna och 200 mm vertikalt  inv tan(15/200) ? 4.3° caster

Knappt så jag fattar själv vad jag skrivigt, det var skitlängesen jag gick i gymnasiet :D

H Borken

jag vet vad det är man mäter :) men hur gör man och på enklaste sätt hemma i garaget?? :oopsx:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...