Liftarn Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Nu har jag börjat vackla i frågan om jag ska bygga en Locost eller inte. Börjar man räkna på priset blir man lätt avskräckt. Sedan undrar jag om jag är tillräckligt kunnig för att klara av ett sådant projekt. Jag kanske borde köpa en Triumph eller MG istället. Stilen är lika (öppet, lågt, engelskt) och priset ligger på ungefär samma nivå. Nackdelarna med att köpa färdigt är iofs att man inte kan bestämma hur bilen ser ut själv. Sedan får man en äldre bil och inte en ny. Sedan kan det vara en fördel att veta exakt hur bilen är konstruerad. Jaja, vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Är det så att man tvekar på det så ska man nog inte ge sej in på ett bil projekt... tvivlar på att man då orkar hålla på tills bilen är klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Jag förstår ditt problem! Gick länge och drömde om att bygga en Locost men det blev inte av förrän jag lyckades få med mig farsan i projektet - det är f-n så mycket enklare när man har någon att diskutera problemen med (för de kommer!!!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Nu har jag börjat vackla i frågan om jag ska bygga en Locost eller inte. Börjar man räkna på priset blir man lätt avskräckt. Sedan undrar jag om jag är tillräckligt kunnig för att klara av ett sådant projekt. Jag kanske borde köpa en Triumph eller MG istället. Stilen är lika (öppet, lågt, engelskt) och priset ligger på ungefär samma nivå. Nackdelarna med att köpa färdigt är iofs att man inte kan bestämma hur bilen ser ut själv. Sedan får man en äldre bil och inte en ny. Sedan kan det vara en fördel att veta exakt hur bilen är konstruerad.Jaja, vad säger ni? Vet precis hur du känner. Jag har nämligen själv jagat MG, Triumph och Jaguar i ett par år nu, men tyvärr är det antingen "bara" dyra rosthögar eller svindyra bra objekt. Jag har dock inte gett upp tanken på att en dag äga antingen en MGB eller en XJ6 SIII :D Men som sagt var så blir det en senare fråga, kanske lagom till pensionen :rolleyes: och då orkar jag förmodligen inte bygga en kit-car. Så nu har jag gett mig på detta istället. Ramen är beställd från england så nu finns ingen återvändo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Ramen är beställd från england så nu finns ingen återvändo. Rätt inställning! :D Själv köpte jag en dyr motor för att jag skulle ha det svårare att dra mig ur senare :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 8, 2004 Author Share Posted January 8, 2004 Vet precis hur du känner. Jag har nämligen själv jagat MG, Triumph och Jaguar i ett par år nu, men tyvärr är det antingen "bara" dyra rosthögar eller svindyra bra objekt. En 80-tals XJ6 kan man ju få löjligt billigt, men då är de nog i skick därefter också. Jag har en klar målsättning för vad jag vill ha. Jag vill ha något sportigt, öppet och brittiskt. Helst ska det inte kosta skjortan heller. Däremot finns det olika vägar att nå dit. En Locost är ett sätt. Jag började räkna på vad en Locost skulle kosta (livsfarligt!). En Triumph Spitfire, Morgan 4/4 eller liknande i brukskick kostar ungefär som chassi, plastdelar, motor och avgifter till en Locost. Sedan är det ju frågan hur mycket jobb respektive tar. I början hade jag räknat på en kostnad på mellan 50 och 70 000 men nu ser det ut at rasa iväg uppemot 100 000 och då kan man nästan lika gärna lägga till några lappar extra och köra iväg i en Lotos Turbo Esprit, DeLorean eller något annat klassiskt. Även om sambon inte har något emot att köra följebil om man ska iväg fler än två så skulle en 2+2 inte vara så dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Det står en Triumph Spitfire MK4 i ett garage här i västerås som jag kikade på förut. Den var i hyffsat skick och det skulle inte förvåna mig om det gick att pruta ner den under 20´. Jag tog massor av kort på den när jag provkörde den, se om jag kan hitta dom igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Jag tycker att du skall köpa dig en bil. Men allra viktigaste är kanske att du bestämmer dig för vad du vill ha. I mina ögon är det långt mellan en Locost och en Lotus Esprit. Att bygga en bil sjäv är kanske det dummaste någon kan ge sig in i, det tar tid, det kostar 3 ggr så mycket som man tror och det blir hälften så bra som man vill. Men det är förbannat roligt. Om man bara är sugen att ut och åka och upplever själva byggtiden som nåt trist kommer man nog aldrig i mål med sitt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 9, 2004 Author Share Posted January 9, 2004 Det står en Triumph Spitfire MK4 i ett garage här i västerås som jag kikade på förut. Den var i hyffsat skick och det skulle inte förvåna mig om det gick att pruta ner den under 20´. Med tanke på att en Spit i "bruksskick" verkar ligga på mellan 30 och 40 papp undrar man vad det är för en rosthög. Eller är han bara desperat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 9, 2004 Author Share Posted January 9, 2004 Jag tycker att du skall köpa dig en bil. Men allra viktigaste är kanske att du bestämmer dig för vad du vill ha. I mina ögon är det långt mellan en Locost och en Lotus Esprit. Förutom att de båda är låga, brittiska sportbilar från Lotus (nåja) så är det en hel del som skiljer. Visst har jag en viss svaghet för kantiga former (Lotus Esprit, De Loran, WV Scirocco...) men vad jag egentligen är ute efter är något liknande en roadster från 30-talet. Om man tittar på en Locost, en JBA Falcon och en Morgan 4/4 så ser man vissa linjer som går igen. Om man bara är sugen att ut och åka och upplever själva byggtiden som nåt trist kommer man nog aldrig i mål med sitt bygge. Man vet inte innan man provat. ;) Men visst undrar jag om jag har tid, diciplin och kompetens nog att avsluta ett bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 9, 2004 Share Posted January 9, 2004 Med tanke på att en Spit i "bruksskick" verkar ligga på mellan 30 och 40 papp undrar man vad det är för en rosthög. Eller är han bara desperat? Jag fick kontakt med honom via en kund här på jobbet som håller på med 50-tals amerikanare. Så jag var dit å snackade lite,sedan tog en lite längre tur. Han är inte desperat men är inte intresserad längre av den. Sen kan man väl diskutera vad bruksskick är. Det var ingen synlig rost emn skulle behöva en rejäl översyn. Den fick körförbud 2001 pga trasigt bromsljus. Det är en -65:a men den köptes första gången 1972 av en dam (originalkvitton finns kvar) som sedan sålde 1977 till nuvarande ägare. Cabben är inget att ha så den ska bytas, men det fanns en hardtop till den. Så för att få den genom besiktningen så behövs nog bara en rejäl översyn av elen och bromsarna + nya däck. Sen ska det nog vara körlaglig. Fasen...nu blev jag sugen igen på den <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 9, 2004 Author Share Posted January 9, 2004 Fasen...nu blev jag sugen igen på den <_< Annars går delarna att använda i en Locost (fast det är kanske lite helgerån). För 20 papp skulle jag nog vara bra intresserad av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 10, 2004 Share Posted January 10, 2004 För ett par år sedan hade jag chans att köpa en Jensen Healey -75 som blivit stående. Rostig och dan, men med GT-motor. Jag blev avskräckt när jag tog reda på vad lite plåtdelar till den skulle kosta... Nej usch för rost! Även om man köper en fin bil kan man ge sig sjutton på att man hittar rost och gamla skador efter ett tag, och det är så tråkigt. Bygger man nytt gör man ren och ytbehandlar delarna allteftersom och det blir så fint så fint (iallafall i teorin :) Jag har också varit inne på typ en Spitfire eller en Miata, men jag är för lång för att passa i dessa bilar. Ytterligare en anledning att bygga själv. Då får man ju fixa från början så man sitter bra helt enkelt. Sedan är det ju en utmaning också... ville man inte ha så mycket utmaning kan man satsa på ett kit. Dyrt, visst, men man får i princip en helt ny bil! Sedan är det nog en fråga om vad man vill ha för bil. En Miata är lite mer mångsidig än en Seven (iallafall om man inte har ruta och kapell). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.