Michael Th Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 hejsan igen :D skulle behöva veta hur lång är en stötdämpare i mittläget passande på ett bok schassie 1: hur lång total längd cc i utdarget läge 2: Hur lång i helt hoptryckt läge... och vad heter den i sådant fall... tänkte mig nog en gaz... men är öppen för förslag min tanke är att bygga dummys att bulta på stötdämparens plats, tills jag har ekonomi att köpa lämpliga dämpare 3 vad för hårdhet kan man tänkas behöva på fjädrar motor swift 1,3- 16gti bokschassie. mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 hejsan igen :D skulle behöva veta hur lång är en stötdämpare i mittläget passande på ett bok schassie 1: hur lång total längd cc i utdarget läge 2: Hur lång i helt hoptryckt läge... och vad heter den i sådant fall... tänkte mig nog en gaz... men är öppen för förslag min tanke är att bygga dummys att bulta på stötdämparens plats, tills jag har ekonomi att köpa lämpliga dämpare 3 vad för hårdhet kan man tänkas behöva på fjädrar motor swift 1,3- 16gti bokschassie. mvh michael i mittläget.........? tänk på att det inte är speciellt mycket utfjädring du behöver.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 jag har avo 14tum långa och om jag nu inte kommer ihåg fel så är de 85mm i slaglängd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 (edited) Jag har byggt med Gaz, 130/090B12 resp 120/085 B12 du får komma till Uråsa den 25/9 och kolla :) som Arrowsmith helt riktigt påpekade ( :blink: :blink: ) så ska det inte behövas så mycket att fjädra ut (om du inte skall köra på "dåliga" vägar) Edited August 17, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 jag har byggt med 1/3 del utfjädring, får väl se hur de funkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 (edited) Hittade denna sidan : http://www.dynamitepages.com/dampertech/ga...azcatalogue.pdf kollade mina gamla anteckningar: Fram 12" => 300 mm utdragen - 255 mm vid bumpstopp = 45 mm fjädringsväg bak 13" => 325 mm utdragen - 265 mm vid bumpstopp = 60 mm fjädringsväg i körläge har jag bak ca 305 mm (alltså 20 mm kvar att fjädra ut = 1/3) fram skissade jag med 284 mm i körläge (alltså 16 mm kvar att fjädra ut) rätt eller fel men jag tycker det funkar :) fjädrarna är förresten 8" x 275 lbs fram och 8" x 150 lbs bak. Edited August 17, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 17, 2005 Author Share Posted August 17, 2005 hmm detta var bra imfo... nu e jag på väg sas... Uråsa... ja dit har jag tänkt mig att åka... om jag kommer, e jag den skäggige killen med kameran i högsta hugg.. :D mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 3 vad för hårdhet kan man tänkas behöva på fjädrar motor swift 1,3- 16gti bokschassie. mvh michael Denna motor är väl ganska lätt så jag tror det räcker med 200 lbs fram. Bak beror det ju på om du skall köra delat eller stelt. Med stel axel sitter ju fjädern lodrätt och 150lbs är säkert helt ok. Med delad axel får man ju en utväxling beroende på hur mycket man lutar fjädern. 200lbs (35grader lutning) använder jag själv med på min delade bakvagn. Men det är ju ganska billigt att efterhand byta fjädrar om man inte är nöjd. Ca 350 kr st hos WestfieldBosse i Stockholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts