Marcus a Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 Är det någon som har ritning eller några bra tipa vid tillverkning av av bärarmar som passar på sierra spindlar... /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Share Posted January 6, 2004 Ingen? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Inte mycket men ta en titt på Locostbuilders.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Så här till exempel ;) Här har vi använt en undre spindelled från Volvo 740/940 och därför fått brotscha upp hålet i spindeln. Nästa bil kommer att ha spindelled från Opel Vectra/Calibra eftersom den dels passar rakt i spindeln och dessutom är rätt vinklad från början så man slipper vinkla rören på undre bärarm... Värt att notera är att delarna än så länge bara är häftade ihop och skall alltså helsvetsas senare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 7, 2004 Author Share Posted January 7, 2004 Så då om jag tar och gör armar efter ritningarna i boken har transit styrled uppe med en adapter och calibra/vectre så kommer det passa om jag gjort allt rätt? Hur ser en adapter ut? /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Så enkelt kan man inte säga att det är... För det första så måste du se till att du får plats med stötdämparna, sedan skall du få rätt spårvidd, castervinkel och möjlighet att justera castervinkeln. Allt detta måste anpassas efter vilken ritning på ramen du använder och vilken bakaxel du tänker använda. Vi har tex lite mindre spårvidd fram jämfört med bak för att få rätt på Ackerman-vinklarna. Mitt bästa tips när det gäller detta är att köpa Väghållningsboken som säljs på www.rejsa.nu... Den innehåller väldigt mycket information om vad man bör tänka på när man vill bygga en bil med bra väghållning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 7, 2004 Author Share Posted January 7, 2004 Skulle vilja slippa det där med att räkna ut hur armarna ska vara:) Men det slipper jag kanske inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Skulle vilja slippa det där med att räkna ut hur armarna ska vara:) Men det slipper jag kanske inte... Tja om du inte bygger helt enligt boken så blir det till att ta fram miniräknaren och trigonometriboken för att kolla att man får rätt på skiten :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 7, 2004 Author Share Posted January 7, 2004 Jo det blir väl så... Är det mycket räkna:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Jo det blir väl så...Är det mycket räkna:)? Tja, det beror ju på hur bra du vill ha det B) Själv tycker jag att det är en skönt känsla att veta att jag gjort något så bra jag kan - hellre det än att få en bil som knappt kan hålla sig på vägen när det svänger... Ett tips är att köpa en rulle papper så man kan rita upp delarna i skala 1:1 från 3 håll eftersom det är enklare att se om delarna får plats. Vi fick t.ex. vinkla undre bärarmen i framvagnen lite bakåt för att styrväxeldamasken inte skulle ta i fästet i chassit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 8, 2004 Author Share Posted January 8, 2004 Jo bra ska det ju vara... :) Jo men det här löser sej nog om ett tag. Hoppas jag:) Du lär få svara på massor med dumma frågor om det är ok:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.