Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Nu har jag kommit så långt att SFRO besikning och bullerprov är gjorda och jag väntar på papprena så att jag kan beställa reg-besiktning.

Försöker att skicka med en bild, men det går inte. Hur gör ni?

Posted

klicka på "bläddra" under där du skriver och välj en bild på din hårddisk..

sedan är det bara att klicka så "skriv svar" som vanligt... :) (tänk på storleken bara...)

Posted

Hej Acke!

Det är precis så jag gör som du beskriver. Bilden är bara på 108 kb så den är inte så stor.

Hur gör ni när ni lägger in bilden direkt i skrivrutan, har försökt att kopiera och klistra in men det går inte heller.

Posted

För att bifoga bild direkt i tråden så måste den ligga ute på nätet, så att bilden länkas in i tråden.

Då lägger du in den via knappen.

Vad har du för format på bilden? Jag har för mig att forumet bara accepterar jpeg, gif och png format

Posted

Håkan undrar var plasten kommer ifrån?

Ingenstans, jag har tillverkat skärmar och noskon av plåt.

Jag ska berätta mera om min bil i morgon, hinner inte nu.

Roland.

Posted
Håkan undrar var plasten kommer ifrån?

Ingenstans, jag har tillverkat skärmar och noskon av plåt.

Jag ska berätta mera om min bil i morgon, hinner inte nu.

Roland.

De va som F-n :o :thumbup:

Posted

:icon_coolp: :notworthy: :notworthy: :thumbup: :thumbup: de va inte dåligt. ser fram emot att höra mer om bilen och hur du gjort noskonen :thumbup: :thumbup:

Posted

Nu ska jag berätta om min bil.

Det hela började hösten 2002 då besökta jag Sågbecksgymnasiet i huddinge och där bygger eleverna Super Seven, jag fick provsitta och se boken, blev såld direkt, har alltid önskat att få bygga en bil och nu skulle det bil.

När jag kom hem beställdes boken och bygget startade i januari 2003.

Ramen är ett bokchassi breddat 50mm, bakaxel är Volvo 245 Glt (1031 utan diffbroms)

Växellåd är Ford typ 9

Motor kommer från en Ford Escort Xr3i -92 cab, fick köpa en krockad sådan för 3000:- skulle ha växellådan till min sons bil, bilen var nästan komplett, saknades gjorde stolar, rattaxel (justerbar) och styrboxen till insprutningen.

Kanten på bakskärmarna kommer från en skärm som är till en hästtransport som jag delade och på så sätt fick jag en kant till båda skärmarna, gjorde dom sluttande för jag tycker att de rak gör bilen så kantig bakifrån.

Framskärmarna knackade jag på en ring gjord av ett rör som sitter i ramen på en gödningssnurra som jag hittade på en skrot, på kanten av skärmen svetsade jag en 4mm ståltråd eller rättare sagt 4mm gassvetstråd.

Stolarna ärgjorda av 0.9 mm stålplåt som även dom fick en svetsad svetstråd på svetsad på kanten, stoppningen gjorde jag på plywood skivor som är fastskruvade i plåten, 5 delar i varje stol, stolsritning hittade jag här på forumet, har modifierat den så att det skulle passa i bilen.

Noskonen, där började jag att göra grill sargen sedan plåten under där nummerplåten ska sitta, den plåten skruvade jag fast i ramen sedan gjordes bågen över motorn och från denna la jag 3x 20 mm plattstål på ramen ner till plåten som var fastskruvad i ramen, därefter svetsades grillramen på sin plats i plåten sedan bockade jag 8 mm rundstål som svetsades från ramen över motorn och fram till grillramen och då hade jag fått en stome som jag sedan klädde med plåtremsor.

Jag hoppas ni förståt min beskrivning, jag har inget engelskt hjul, men det skulle vara kul att prov ett.

Bilen är inte lätt men det var inte målet heller det är bar så kul att kunna skapa något med händerna, tycker synd om dom som inte kan och får inte uppleva känslan att gjort något själv.

Är det något mera ni undrar över så fråga bara.

Roland

Posted

Det här låter kanon! :thumbup:

Lite ... "Man tager vad man haver"! Det tycker jag om ... LOCOST :D

Ett fint slutresultat med hjälp av: hästtransport och gödningssnurra ;)

  • 1 month later...
Posted

Nu äntligen är min bil besiktigad.

Fick vänta över en månad på bullerintyget pga en del strul med blanketten mm.

Det krävdes två besök hos bilprovningen, första gången sloknade lyset pga en för klen säkring och det gick inte att se att den var bränd men det var inte det enda,

saknade strypningen i tankpåfyllningen, måste finnas när man kör med katalysator.

Konstigt att det inte har diskuterats på forumet under de två och halft år som mitt bygge tog att bygga.

Kostnaden stannade på 48000:-, det är vad en rökare gör av med under samma tid och då kommer jag att ha mycket roligare för de pengarna.

Roland Wigström

Gotland

Posted

GRATTIS till bilen :D

Saknade strypningen i tankpåfyllningen, måste finnas när man kör med katalysator.

Konstigt att det inte har diskuterats på forumet under de två och halft år som mitt bygge tog att bygga.

Jag har ingen strypning på mitt tanklock och jag kör med katalysator. Tror itne ens dom tittade eller nämnde något om det på SBP

Posted

Grattis :)

Jag har ingen strypning i min tankpåfyllning och vid förfrågan

hos sfro så sade besiktningsmannen:

-Varför skulle du behöva det? Det var för att du inte skulle få i handtaget från en pump med blyad bensin när det fanns. Hittar du någon blyad bensin idag?

Jag kunde bara konstatera att ... Nä det finns ingen blyad bensin längre...

Altså så är det totalt onödigt med tankförstrypning.

Posted

Är det bara jag som inte hittar några bilder från Acke??? "Bild 1", "Bild 2". Jasså?

Posted

Nope jag ser heller inga bilder... men har sett dem tidigare då jag tittat i denna tråden..

Posted

Hmm... skumt... :Hmm:

jag har kopior hemma så jag lägger upp de på nytt sedan.... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...