Ingenjören Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Tjena alla. Jag avundas alla som är klara och kan vara ute och åka. Själv sitter jag fortfarande i garaget även om det snart är dags för första provturen (sannolikt före 2006) ;) . Har lite funderingar kring de oljetrycksproblem som kan uppkomma vid körning med modifierat Pinto-tråg. Det tråg som jag har ska "plattas till" dvs den ganska djupa balja som idag utgör den nedre delen av tråget ska höjas upp och botten på tråget blir klart mera plant i botten. Ni som har modifierat pintotråg på liknande sätt. Hur har det påverkat oljetrycket vid körning? Helt klart är att risken att oljeröret suger luft är klart större med ett plattare tråg. Hur har ni placerat eventuella skvalpplåtar? Har ni som gjort liknande modifiering kompenserat för den minskade oljekapaciteten genom svetsa på någon breddning på tråget? Tacksam för tips... svetsar imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Vet inte hur det är med modifierade Pinto-tråg, men med tanke på att Duratec V6 (som har ett standardtråg som är så platt att det knappt är lönt att modifiera) har problem med orginaltråget på alla revisioner före 2003 så tänker jag inte chansa, utan sätter dit en Accusump, just in case... Då kan jag byta ut "dödslampan" mot en fet LED-stapel, kopplad till en tryckgivare på Accusumpen, så att man faktiskt får varning innan motorn skär. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Hej!Tog bort ca 1 liter oljevolym genom att kapa och sveta på en platta i botten.Passade på att sätta i en oljeplugg också.Satte en skvalpplåt samt kapade och rätade ut pickupen,så att den låg på samma avstånd från sumpen som tidigare.Har kompenserat med större filter.Har 0.5 l mindre olja i än original. Oljetrycket är mellan 3-4 bar vid tomgång och varm motor. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Jag har i och för sig ingen mätare men min oljelampa blinkade inte på Gelleråsen. :thumbup: Jag vet att mitt tråg är fotat men bilden är borta tyvärr :icon_angry: . Vi gjorde som följer kapa den nedre delen så mycket som du vill Tag en plåt som är lika stor som hela tråget. svetsa fast det kant i kant fram och låt det ligga fritt bak. klipp till en smal remsa och svetsa fast den runt kanten. borra nu ett lagom antal hål i den gamla sluttande delen. du har nu fått ett tråg som ser ut som ett badkar med ett snett skalpskott. Detta rymmer nästan en liter olja mer och det fungerar bra på min bil. tank på att sätta oljepluggen ( tog den gamla skar ut och svetsade) på sidan och inte undertill. Kolla inte tätheten med vatten utan med fotogen edy. Lycka till Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 lite tips om oljesumpar...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Var köper man Accusump till "rätt" pris ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Så här gjorde vi! Samma oljevolym och avstånd till oljepickupen från botten på sumpen, behöll original skvalp-plåt och förlängde sumpen framåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 En bild till: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Var köper man Accusump till "rätt" pris ?? Jag hittade vettiga priser i USA - men det är väl tveksamt om det är lönsamt att beställa därifrån om man inte ändå ska ha en hög andra saker och kan få allt skickat ihop. Väger ju inte så mycket iofs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Det är svårt med fram och bak naturligtvis så vände jag på sumpen bakfram när jag skrev. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Det är bra att ha en rundad framkant på tråget, som på tommys bilder, då blir det mer bucklor än om man har ett hörn som jag har på mitt tråg. Hörnet tenderar att vara för styvt för att vika undan vid markkontakt, och därför uppstår sprickor i hörnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted August 9, 2005 Author Share Posted August 9, 2005 Tack för alla bra svar. Men med bra svar kommer ytterligare frågor... Har ni kapat pickupröret eller går det att bocka röret och fästet till rätt höjd? Läste i ett svar att det går att utöka oljemängden lite med ett större filter. Verkar smart. Men vilket filter med större volym passar på Pinton? /F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Att uköka oljevolymen med större filter ger ju inte något i realiteten, något långsammare uppvärmning, men det är allt. Problemet mer ett tråg som rymmer relativt lite olja är att det vid relativt lite oljeförluster blir en för låg nivå, och då hjälper inte ett stort filter, eller en oljekylare. vissa pickupprör är enkla både att kapa och att bocka om, andra är inte så enkla att modifiera. Jag har svälv en B23 och då är röret och silen gjutet i ett stycke alu, vilket gör att man behöver en hel del för att korta det om man inte vill bli utan sil..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Jag har svälv en B23 och då är röret och silen gjutet i ett stycke alu, vilket gör att man behöver en hel del för att korta det om man inte vill bli utan sil..... Du lär ha samma oljepump som mej ... jag har kortat pickupröret mellan pumpens hus och oljesilen/svampen 35mm och sedan tigsvetsat ihop det igen. Aluminiumen var svetsbar utan problem och den slog sej ingenting av värmen. så finns behovet så går det med lite bök... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Jag och Bosse har kapat våra och svetsat ihop. Montera det kapade men ej svetsade tråget på motorn så är det lätt att se hur mycket som behövs. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.