Jump to content

Rideheight?


Lenny

Recommended Posts

tänkte kolla med er som har bygget på hjulen vad ni har för markfrigång på ram respektive lägsta motordel...?? Börjar bli dags att bestämma det nu... Samt vilken rullomkrets ni kan tänkas ha på hjulen...

Link to comment
Share on other sites

Jag har iofs inte bilen på hjulen ännu, men jag har ritat hjulupphängningen för 140 mm till ramen vid framhjulen och 150 mm vid bakhjulen. Mitt oljetråg hänger ner ca 30-35 mm under ramen så det borde ge en markfrigång på runt 100-110 mm.

Beräkningarna är gjorda för 195/50-15 däck.

Link to comment
Share on other sites

Min bil har äntligen planat ut efter att haft ett bakhäng, nu har jag ca 14.7cm fram och 15.2cm bak oljetråget hänger ner ca 3cm.

Däck

fram 205 40 17 rullomkrets 1818 mm , diameter 596mm

bak 225 45 17 rullomkrets 1934 mm , diameter 634mm

Link to comment
Share on other sites

Min bil har äntligen planat ut efter att haft ett bakhäng, nu har jag ca 14.7cm fram och 15.2cm bak oljetråget hänger ner ca 3cm.

Däck

fram 205 40 17    rullomkrets 1818 mm , diameter 596mm

bak 225 45 17  rullomkrets 1934 mm , diameter 634mm

Är garagegolvet så plant att du kan få såna mått:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..... 150 mm rideheight till ram låter högt tycker jag. Jag har för mig att detta har behandlats i flera trådar tidigare, och vill minnas att de flesta hamnade på 120-130 mm.

Som jämförelse kan jag nämna att westfields MC-sjua har 90 mm rideheight fram..... har jag läst någonstans.

På min bil ändrar jag just nu infästningarna för framvagnen för att kunna åka med lägre frigång, ca 100 mm. Men mitt tråg sticker inte ner så värst mycket.

Link to comment
Share on other sites

jag räknar med att köra med 170 - 180 mm under ramen för att kunna använda bilen på

norrländska grusvägar.

när det är blött utanför garaget tar det under min vw Bora när jag ska köra in så den är inte

norrlandsanpassad. :icon_angry:

så jag tänkte lägga mig under den och kolla vad den har för frigång under tråget och göra min sjua

några centimeter högre.

Link to comment
Share on other sites

jag räknar med att köra med 170 - 180 mm under ramen för att kunna använda bilen på

norrländska grusvägar.

när det är blött utanför garaget tar det under min vw Bora när jag ska köra in så den är inte

norrlandsanpassad. :icon_angry:

så jag tänkte lägga mig under den och kolla vad den har för frigång under tråget och göra min sjua

några centimeter högre.

Värsta trängbilen ju :) ;)

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte bo i Norrland för att behöva lite höjd,. körde sönder motorn förra sommaren trots att jag bor i en småstad i sö Svedala.

Hade ca70mm till oljesumpen och visst hade det någon gång rasslat lite på mindre grusvägar men denna gång så blev det tvärstopp på en vägbula ! Skulle besöka en en bekant där villaföreningen nyligen gjort farthinder och trots låg fart (30-40) så tog det sådant tvärstopp att sumpen sprack! Stod där med bilen hängande på bulan mitt i en oljepöl som bara växte, fy satan vad arg jag var då :mad: :icon_angry:

Man tycker ju att ett farthinder på en 50-väg skall kunna passeras i 50 men vid senare prov med vanliga bilen så kunde man knappast passera i 30 utan att studsa mellan golv o tak.

Skrev f.ö. till vägverket senare för att fråga vad som egentligen gäller för farthinder och faktum är att det finns bara "rekommendationer", så det är i princip lagligt att gräva en 1m djup grop och kalla den för farthinder,.. :mad:

En bekant som blivit återfallsknutte körde för ett par år sedan omkull på en sån här fyrkantig "pyramidbula", han råkade köra på den sneda sidokanten vilket räckte för att han skulle tippa med sin fina guldvinge, "som att köra mot en trottoarkant" var hans kommentar. Ingen att ställa till ansvar för skadorna utan bara att betala själv.

Så, har numera höjt upp min till ca 100mm som jag hoppas skall räcka, annars får det väl bli en hasplåt som man hade på rallybilen en gång i tiden.

/MM

Link to comment
Share on other sites

jag kommer nog sätta dit en hasplåt bara för att vara på den säkra sidan...

de gånger jag skrapat i har varit mitt under bilen så det har inte varit risk för tråget ännu, men man vet aldrig...

9000 rpm å stort hål i oljetråget är nog ingen bra kombination.. :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

jag har ett garage i källaren på villan dock så lutar golvet in mot mitten där golvbrunnen finns, när jag mätte billen var den upprullad på två stora brädor en mellan framhjulen och en mellan bakhjulen för att få en hyfsad mätning.

Det kan tyckas att 150mm är lite väl mycket markfrigång och jag skulle själv vilja släppa ner den 2-3 cm, sen har vi problemet som ovan med fart hinder oljetråg som sticker ner under ramen osv..

Vi får se under vintern om den kommer närmare backen,

just nu finns det annat att ta tag i :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...