Jump to content

OIL CATCH TANKS


Tommy

Recommended Posts

Jag behöver en CATCH TANK innan Tullinge..

Var hittar jag en sådan billigt och förhoppningsvis med snabb leverans..

Hinner nog inte göra en själv!

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr ingen bild på Diravis catchtank men det är bara en 1L målarburk med slangnipplar på.

Den tar inte många minuter att tillverka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr ingen bild på Diravis catchtank men det är bara en 1L målarburk med slangnipplar på.

Den tar inte många minuter att tillverka.

Hoppas att Diravi kan visa en bild på den ! :prop:

Link to comment
Share on other sites

förlåt om jag kommer med en dum fråga, men vad är/gör en Catch Tank?? Jag har inte riktigt förstått det...

Den sitter som en liten "uppsamlare" på den slutna vevhusventilationen.

Link to comment
Share on other sites

ta bara ett kärl på typ en liter och led slangen/slangarna från vevhusventilationen dit i ovankant och en slang till med minst samma diameter ifrån kärlets ovankant och ner ut under bilen.... det räcker bra så....

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en CATCH TANK innan Tullinge..

Var hittar jag en sådan billigt och förhoppningsvis med snabb leverans..

Hinner nog inte göra en själv!

Vill du köpa så har H2M racing en snygg till hyffsat pris.

Fantastiskt snygg och vilket bra pris !!!!

(firman hade många andra trevliga grejer oxå, man kan ju inte ha en 7:a utan Fire Dragon :prop: )

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

förlåt om jag kommer med en dum fråga, men vad är/gör en Catch Tank?? Jag har inte riktigt förstått det...

Den sitter som en liten "uppsamlare" på den slutna vevhusventilationen.

för att samla upp olja?? varför då??

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju ventilera vevhuset eftersom man kan få visst över/under-tryck där och då kan det ju stänka ut lite olja som man inte vill besudla marken med.

Typ, eller eller nåt sånt :)

/R

Link to comment
Share on other sites

En bekant hjälper mig nu i skrivande stund.... Jag tog 2 rostfria vanliga ½-liters bunkar från köket....

ställde den ena på den andra och vipps så hade jag en tank. :D

2 tigsvetsade rör i överkant och 2 på sidan ...en uppe och en nere som jag trär en genomskinlig slang på för att kolla volymen...

Tror det blir bra och billigt.....

Billigt är gott! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Man tager vad man haver sa Kajsa Varg...

Hoppas nu inte Sambon saknar köksbunkarna :D

Med den genomskinliga slangen mäter jag oljenivån, samtidigt som man använder den för att tömma ut oljan med.

catch.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man tager vad man haver sa Kajsa Varg...

Hoppas nu inte Sambon saknar köksbunkarna  :D

Med den genomskinliga slangen mäter jag oljenivån, samtidigt som man använder den för att tömma ut oljan med.

BILD

Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende" :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn?

Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn?

Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående?

H Borken

Det funkar ju också bra, men jag har "hört" att oljedimman fungerar som en oktansänkare och därför vill man inte ha in det i motorn den vägen.

Link to comment
Share on other sites

Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende"

Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!!

men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende"

Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!!

men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink:

HaHa....Nej men rent tekniskt skulle det kanske funka, tempraturen ligger ju kanske lite högt men.... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende"

Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!!

men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink:

HaHa....Nej men rent tekniskt skulle det kanske funka, tempraturen ligger ju kanske lite högt men.... :icon_blink:

kan bli svårt att få i tillräckligt med t.ex. porslin-ringar i den

samt kylslinga...

det har jag hört att det ska vara alltså...... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn?

Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående?

H Borken

Det funkar ju också bra, men jag har "hört" att oljedimman fungerar som en oktansänkare och därför vill man inte ha in det i motorn den vägen.

Generellt sätt så vill man ha vevhusventillationen in i insuget, för att få ett lämpligt undertryck i vevhuset. Det förbättrar smörjnngen.

Orsaken till att man har Catchtank är för att slippa få in oljedimma i cylindrarna ;)

Det är en fördel om man monterar slangen som går från vevhuset så att den ansluter till burkens tangent så att säga, och evakueringen centrerad på locket, så man får en virvelbildning i burken, det hjälper till att få renare luft in i insuget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...