Tommy Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Jag behöver en CATCH TANK innan Tullinge.. Var hittar jag en sådan billigt och förhoppningsvis med snabb leverans.. Hinner nog inte göra en själv! Quote
Mrlynx Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Jag har tyvärr ingen bild på Diravis catchtank men det är bara en 1L målarburk med slangnipplar på. Den tar inte många minuter att tillverka. Quote
_coffe_ Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 förlåt om jag kommer med en dum fråga, men vad är/gör en Catch Tank?? Jag har inte riktigt förstått det... Quote
Tommy Posted May 12, 2005 Author Posted May 12, 2005 Jag har tyvärr ingen bild på Diravis catchtank men det är bara en 1L målarburk med slangnipplar på.Den tar inte många minuter att tillverka. Hoppas att Diravi kan visa en bild på den ! :prop: Quote
Tommy Posted May 12, 2005 Author Posted May 12, 2005 förlåt om jag kommer med en dum fråga, men vad är/gör en Catch Tank?? Jag har inte riktigt förstått det... Den sitter som en liten "uppsamlare" på den slutna vevhusventilationen. Quote
Arrowsmith Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 ta bara ett kärl på typ en liter och led slangen/slangarna från vevhusventilationen dit i ovankant och en slang till med minst samma diameter ifrån kärlets ovankant och ner ut under bilen.... det räcker bra så.... Quote
conco Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Jag behöver en CATCH TANK innan Tullinge..Var hittar jag en sådan billigt och förhoppningsvis med snabb leverans.. Hinner nog inte göra en själv! Vill du köpa så har H2M racing en snygg till hyffsat pris. Quote
heralue Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 (edited) Jag behöver en CATCH TANK innan Tullinge..Var hittar jag en sådan billigt och förhoppningsvis med snabb leverans.. Hinner nog inte göra en själv! Vill du köpa så har H2M racing en snygg till hyffsat pris. Fantastiskt snygg och vilket bra pris !!!! (firman hade många andra trevliga grejer oxå, man kan ju inte ha en 7:a utan Fire Dragon :prop: ) Edited May 13, 2005 by heralue Quote
_coffe_ Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 förlåt om jag kommer med en dum fråga, men vad är/gör en Catch Tank?? Jag har inte riktigt förstått det... Den sitter som en liten "uppsamlare" på den slutna vevhusventilationen. för att samla upp olja?? varför då?? Quote
AlfaRonny Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Man behöver ju ventilera vevhuset eftersom man kan få visst över/under-tryck där och då kan det ju stänka ut lite olja som man inte vill besudla marken med. Typ, eller eller nåt sånt :) /R Quote
Tommy Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 En bekant hjälper mig nu i skrivande stund.... Jag tog 2 rostfria vanliga ½-liters bunkar från köket.... ställde den ena på den andra och vipps så hade jag en tank. :D 2 tigsvetsade rör i överkant och 2 på sidan ...en uppe och en nere som jag trär en genomskinlig slang på för att kolla volymen... Tror det blir bra och billigt..... Billigt är gott! :wohow: Quote
Daffe Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Måste också köpe en, nu har jag en 1,5 liter petflaska som cathtank, funkar men ser halvbra ut. :blink: Quote
Eddy Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Måste också köpe en, nu har jag en 1,5 liter petflaska som cathtank, funkar men ser halvbra ut. :blink: :D jaa du Daffe :prop: :wohow: Quote
Tommy Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Man tager vad man haver sa Kajsa Varg... Hoppas nu inte Sambon saknar köksbunkarna :D Med den genomskinliga slangen mäter jag oljenivån, samtidigt som man använder den för att tömma ut oljan med. Quote
Eddy Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Man tager vad man haver sa Kajsa Varg... Hoppas nu inte Sambon saknar köksbunkarna :D Med den genomskinliga slangen mäter jag oljenivån, samtidigt som man använder den för att tömma ut oljan med. BILD Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende" :thumbup: Quote
Borken Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn? Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående? H Borken Quote
gka Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn?Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående? H Borken Det funkar ju också bra, men jag har "hört" att oljedimman fungerar som en oktansänkare och därför vill man inte ha in det i motorn den vägen. Quote
Arrowsmith Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende" Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!! men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink: Quote
Eddy Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende" Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!! men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink: HaHa....Nej men rent tekniskt skulle det kanske funka, tempraturen ligger ju kanske lite högt men.... :icon_blink: Quote
Arrowsmith Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Lysande Tommy. Du den pojken som hjälpt dig ...han har nog bränt ihop en och annan apparat med "liknande utseende" Lysande att den blev klar till tullinge tommy !!! men jag har aldrig sett en mobil version med kolonn av gummislang :blink: :blink: HaHa....Nej men rent tekniskt skulle det kanske funka, tempraturen ligger ju kanske lite högt men.... :icon_blink: kan bli svårt att få i tillräckligt med t.ex. porslin-ringar i den samt kylslinga... det har jag hört att det ska vara alltså...... :whistling: Quote
DIRAVI Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Kopplas inte vevhusventilationen till insuget så gaserna förbränns i motorn?Catchtank är det inte något som man har istället för ovanstående? H Borken Det funkar ju också bra, men jag har "hört" att oljedimman fungerar som en oktansänkare och därför vill man inte ha in det i motorn den vägen. Generellt sätt så vill man ha vevhusventillationen in i insuget, för att få ett lämpligt undertryck i vevhuset. Det förbättrar smörjnngen. Orsaken till att man har Catchtank är för att slippa få in oljedimma i cylindrarna ;) Det är en fördel om man monterar slangen som går från vevhuset så att den ansluter till burkens tangent så att säga, och evakueringen centrerad på locket, så man får en virvelbildning i burken, det hjälper till att få renare luft in i insuget. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.