Jump to content

värdera en svets


_coffe_

Recommended Posts

Tjena!!

Jag är som bekant i jakt på en Migsvets till ett bra pris och idag så sprang jag över denna på blocket... jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig att värdera den... jag har skickat svar killen och han säger bara att han säljer den som den står till högstbjudande... vad skulle ni ge för den??

svets

Link to comment
Share on other sites

Ny så går en 160A svets på över 3000kr, flaskan kostar ca 1500-2000kr

Ser ut som att jordklämman saknas... kan vara bra att ha.

Jag köpte en ny för 3200kr och flaskan gick på 1800kr

Skulle gissa att ca 2-3000 får du nog ge för den.

Link to comment
Share on other sites

okej, det låter som ett helt överkomligt pris!! ska höra med han vilka bud som har kommit in... en jordklämma är väl inte allt för dyr att skaffa in va??

Link to comment
Share on other sites

Ett par hundringar får du nog ge för en bra.... det kostar inte mer att göra en själv med riktigt bra grejor och få den i den längd man vill ha jämfört mot att köpa en färdig.

Svetsen minskar ju i värde men flaskan behåller sitt för det är bara att byta ut den när den är tom, en form av leasingavtal.

Om flaskan är tom tar du bara med den till din lokale gasleverantör och byter den mot en som är full för ca 300-350kr.

Link to comment
Share on other sites

precis, så det är ju perfekt... ska jag ändå lägga en liten peng på en svets så gör ju inte några hundra till för en bra jordklämma... ja ska nog bannemig slå till på den... för den borde väl räcka till för våra behov när det gäller svetsa chassi??

Link to comment
Share on other sites

Därom tvistar de lärde, men jag är bara garageanvändare och enligt mig räcker den fullgott.

Det sägs att 85A är det minsta som behövs om man ska klara 2mm gods. Min är på 130-140A och jag klarar 5mm gods utan några som helst problem.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så skulle jag aldrig köpa en enfas svets...

Krävs ju då iof 3 fas kontakter:)

Är så mycket lättare att svetsa med 3fas... Går så mycket jämnare!!!

Håller inte riktigt med dig där... Inte med de nya enfasarna men med en gammal så visst.

Verkstadsfirman som jag har en del kontakt med ansåg att en nyare enfas svetsarna svetsar minst lika bra som trefasarna på klenare materialdimensioner (2-4mm).

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på en annan grej... Jag letar ju efter en svets och de jag först kollar på är de som är inklusiva gastub... Vad ska jag tänka på när jag köper en svets med gastub?? ska man ha kvitto eller något på tuben så att man ska kunna byta den när den blir tom? eller hur funkar det??

Link to comment
Share on other sites

Behövs inget kvitto, finns dock äldre flaskor typ 15år gamla där man kan ändra till ett nytt abonnemang. Om killen bakom disken är schysst så kostar det inte mer än en fyllning.. annars får du teckna nytt abonnemang.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Behövs inget kvitto, finns dock äldre flaskor typ 15år gamla där man kan ändra till ett nytt abonnemang. Om killen bakom disken är schysst så kostar det inte mer än en fyllning.. annars får du teckna nytt abonnemang.

Så enkelt är det inte.

Om det är en liten tub som man köper & äger själv brukar de inte fråga utan bara byta.

Om det är en större kan du lägga upp ett nytt avtal på den om den har rätt färgmarkering. Har den inte det är den sannolikt stulen. Jag kommer inte ihåg vilken färg det skall vara, ring närmsta depå & fråga.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!!

Jag är som bekant i jakt på en Migsvets till ett bra pris och idag så sprang jag över denna på blocket... jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig att värdera den... jag har skickat svar killen och han säger bara att han säljer den som den står till högstbjudande... vad skulle ni ge för den??

svets

Hej jag äger en likadan svets och den funkara till bilplåt men inte så mycket mer jag skulle kunna sälja min för en tusen lapp om jag hade råd att köpa en ny.Mitt råd köp en riktig 3fas svets och se till att den har europa koppling på slang paketet.

Link to comment
Share on other sites

Har ett hyfsat nytt (3mån) Kempii slangpaket med europakoppling samt en kopplingsenhet som monteras på svetsen för att konvertera den till europakoppling. Det ligger bara på hyllan och samlar damm...

Nypris ca 1500kr

Ge ett bud så får vi se..

Link to comment
Share on other sites

kan nog bara instämma med att en trefas svets hade jag nog hellre köpt om jag var du, svetsa bilplåt går nog hur bra som helst men om du ska bygga en seven ska du nog tänka om (bättre hållfasthet bla)

eller kan du punkta hela ramen som du vill ha den och sedan köra ramen till någon med större svets å helsvetsa den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...