pixbo Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Hej!Eftersom jag har väldigt gott om plats på golvet framför passagerarstolen,skulle jag vilja placera batteriet där.Givetvis under en fotstödsplåt samt lufta utrymmet. Är detta tillåtet? mvh pixbo :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 i en godkänd batterilåda ska det väl inte vara några problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Det kanske beror på vad det är för batteri. Om det är slutet eller öppna celler. Det är nog inte kul om bilen skulle ligga på sidan och det börjar rinna batterisyra där man sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Det kanske beror på vad det är för batteri. Om det är slutet eller öppna celler.Det är nog inte kul om bilen skulle ligga på sidan och det börjar rinna batterisyra där man sitter. Jag har en renault, med batteriet under ena sätet. Det måste vara ett särskilt batteri om det står i kabinen, enligt Volvo. Det var dyrt som fn naturligtvis. :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 i vilket fall som helst så måste man väl ha det i en sluten låda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Hej jag besiktigade min förra bil med batteriet på pasagerar golvet,jag gjorde ett fot stöd så att man inte skulle kunna trycka sönder det vid krock o det vart inga anmärkningar om det på besiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 är det någon som vet om man får ha dubbla batterier i bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 är det någon som vet om man får ha dubbla batterier i bilen? Ser ingen anledning till att man inte skulle få det, och har själv haft det i två bilar (i VW pickisen tror jag det var original-option) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Två batteri väger dubbelt så mycket som ett, men du kanske tänkt ha två för att få upp vikten till besiktiningen? Du får dock inte ha fler än två enligt polisen... Knepigt men iochförsig logiskt, man får åka och handla ett batteri men inte två om man ska transportera det med bil... Men hur stor är risken att du stoppas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Sen så kan man ju enklare placera två mindre batterier än ett stort.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 2 batterier är som sagt för viktens skull :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Testa och låna in nåt 130 Ah's av en bekant som kör diesel ;) Själv har jag en riktig best som bateri i dieselbilen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Har 3 stycken traktor batterier som är slut som du kan få, Dom är väl kanske 70cm*40 och väger hur mycket som helst:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReDDeviL Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 (edited) Har 3 stycken traktor batterier som är slut som du kan få,Dom är väl kanske 70cm*40 och väger hur mycket som helst:) Fast traktor batterier går ju oftast på 24V och inte 12V.. Men det kan ju ge häftiga effekter i elektroniken istället :) Edited April 26, 2005 by ReDDeviL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Har 3 stycken traktor batterier som är slut som du kan få,Dom är väl kanske 70cm*40 och väger hur mycket som helst:) Fast traktor batterier går ju oftast på 24V och inte 12V.. Men det kan ju ge häftiga effekter i elektroniken istället :) batterierna är 12volt men de blir totalt 24volt när de serie kopplas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Hur många Ah tror ni man klarar sig med? Det finns ju små smidiga batterier till MC och sådana speciellt avsedda för racing som är mycket mindre och lättare än ett vanligt bilbatteri. 55 Ah borde ju iaf vara lite overkill, med tanke på vilka förbrukare man har i en sådan här bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReDDeviL Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Har 3 stycken traktor batterier som är slut som du kan få,Dom är väl kanske 70cm*40 och väger hur mycket som helst:) Fast traktor batterier går ju oftast på 24V och inte 12V.. Men det kan ju ge häftiga effekter i elektroniken istället :) batterierna är 12volt men de blir totalt 24volt när de serie kopplas Kan inte vara alla traktor batterier, i våran traktor kör vi 24V, våran batteriladdare ger 24V och det står 24V på batteriet, en stor baddare ere, men det kanske är olika för olika traktorer.. Den e 20 år nästan tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts