Jump to content

Bocka fyrkantsrör


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Hur bockar man fyrkantsrör (15*15) på ett enkelt sätt? Jag har gassvets så jag kan värma om det behövs.

Funderar på att bygga nån typ av bockmaskin, men jag har inte riktigt fått klart för mig hur en sån skall se ut.

Är det nån som har några bra förlsag?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara näsvis men du vet väll att SFRO är tveksam till bockade rör. Detta har varit uppe tidigare.

Bygg väl

Michael W

När det gäller våra ramar från Mk är dessa tillverkade med

bockade 4 kantsrör och det går ju bra. ;) :whistling:

Jag bockade själv en 25x25 profil med gas... Värmde lite och knäckte

Sedan flyttade jag värmepunkten och gjorde samma sak igen... fortsatte till jag fick rätt profil..

men jag måste tillägga att det är svårt att få det snyggt... man kan prova med att sandfylla,

det funkar ju bra i rundrör och bör funka i fyrkantsrör.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara näsvis men du vet väll att SFRO är tveksam till bockade rör. Detta har varit uppe tidigare.

Bygg väl

Michael W

Beror ju lite på vart röret kommer vara placerat.

Exempelvis rundningen på hörnen bak har jag inte ännu sett en enda bil som inte har bockade rör.

Skulle även kunna användas för rundningen bredvid axeln, (min axel, inte bilens ;) ) om nui förstår vad jag menar.

Eller till shutteln.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara näsvis men du vet väll att SFRO är tveksam till bockade rör. Detta har varit uppe tidigare.

Bygg väl

Michael W

När det gäller Mk´s ramar är dessa tillverkade med

bockade 4 kantsprofiler och det går ju bra. ;) :whistling:

Jag bockade själv en 25x25 profil med gas... Värmde lite och knäckte

Sedan flyttade jag värmepunkten och gjorde samma sak igen... fortsatte till jag fick rätt profil..

men jag måste tillägga att det är svårt att få det snyggt... man kan prova med att sandfylla,

det funkar ju bra i rundrör och bör funka i fyrkantsrör.

ah jag läste så snabbt att jag inte såg dina tips :blink:

Ska prova på en "stuvbit" så får vi se hur det blir. Fylla med sand är så där halvroligt. Det blir sand överallt sen kan det bli så spännande om sanden är fuktig.

Micke

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...