Ferm Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Hej! Mange och Leif heter vi och planerar att bygga oss en super-7 var och har några frågor angående till att börja med framvagnen. Vad är för och nackdelarna mellan Sierra vs Volvo 140 spindlar? Vad bestämmer längden på bärarmar? Finns det någon bra sida med ritningar på bärarmar? Vi börjar så.. Mvh Mange&Leffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 så bra att någon tar upp frågan angående spindlarna, jag har själv funderat väldigt mycket över detta... jag hade först tänkt att använda volvospindlar, men funderade då på varför inte mina sierraspindlar går att använda... så fyll nu på med för och nackdelar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 140 spindlarna har undre spindelleden ganska högt. Siera har ganska mycket spindelaxellutning, och ger större styrradie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 sierraspindlarna behöver "svampar" för att fästa övre spindelleden. Volvo kör med en enligt mig en lite udda bultcirkel. Det gör iofs saab också före -88. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Siera har ganska mycket spindelaxellutning, och ger större styrradie. Mindre styrradie (scrub radius alltså) blir det väl med mer spindelaxellutning? Jag funderar själv på vilket jag ska ha, men valet är då mellan Taunus och Sierra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 (edited) Siera har ganska mycket spindelaxellutning, och ger större styrradie. Mindre styrradie (scrub radius alltså) blir det väl med mer spindelaxellutning? Jag funderar själv på vilket jag ska ha, men valet är då mellan Taunus och Sierra.... Jo, det är riktigt att om du ökar spindelaxellutnigen så minskar du styrradien. Men sierans spindlar har både mycket spindelaxellutning (med centrerad övre spindelled) och förhållandevis mycket styrradie.(med de fälgar som står till buds) Taunus-spindlar ger riktigt mycket styrradie. Sen så minskar ju styrradien om du ökar hjulhöjden, mer med mer spindelaxellutning. Edited April 12, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Nån som vet vad Sierraspindlarna har för SAI (spindelaxellutning) då? Och 140 också för den delen, eftersom tråden handlar om dem... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 mycket slarvigt uppmätt på 140-spindeln, kring 6-8 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Hahlin Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 (edited) Hej jag har mätt upp mina 140 spindlar. Jag har lagt till ett hjul med diameter 600mm, 220 mm brett och ET 35 så blir det så här: Sai: 8,1 grader Scrubb: 38mm Nu är allt bara mätt med tumstock så det kan diffa några mm. Nackdelarna som jag ser det på 140 spindlarna är att det inte finns nån typ av centrering för hjulen. Spindlarna är till salu och finns på min hemsida Förresten: Sierraspindlarna, finns det nån som har måtten på dom?? Edited April 25, 2005 by Mattias Hahlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Taunus spindlarna är ett säkert kort även om styrradien blir lite stor. Dessutom tycker jag dom är smäckrare än Sierra dito. Sist men inte minst. Det finns mycket kunskap/ritningar på dessa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Taunus spindlarna är ett säkert kort även om styrradien blir lite stor.Dessutom tycker jag dom är smäckrare än Sierra dito. Sist men inte minst. Det finns mycket kunskap/ritningar på dessa Även om de är välanvända så blir det inte särskilt bra, Skall man ha till en vättig framvagn med Taunusspindlar får man tyvärr skaffa fälgar med ET kring 100 mm, det finns andra alternativ som ger betydligt bättre resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Jo, men frågan är hur mycket det påverkar. Och om man kan leva med det Jag vet att du har problem med dina taunusspindlar (du har nämt det ett flertal gånger) men många andra upplever att det inte är ett stort problem. Man kanske kan ta att styrradien inte är optimal för att det är enklare att bygga (ritningar i boken) med taunusspindlar. Men någon annan kanske ser det som viktigt att styrradien och väghållning är perfekt och då satsar på någan annan spindel. Viktigaste är att man är medveten om problemet och tar sitt beslut utifrån det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Man ska nog inte stirra sig blind på styrradien/scrubradie. Alla parametrar hänger ihop så att mer eller mindre av en sak behöver entydigt inte vara bättre eller sämre. Men visst, det hade ju varit bättre om navet på Taunusspindlarna inte suttit så långt ut. Jag undrar om inte en del av nackdelarna med stor scrubradie borde förminskas när det gäller en sjua eftersom bilen är lätt och har låg tyngdpunkt? Man borde inte få så mycket av dendär extra självcentreringen vid viktförflyttning i kurvor. Däremot kommer man inte undan det att scrub ihop med caster ger roll-steer, bilen lutar utåt i kurvan beroende på att innerhjulet lyfter bilen och ytterhjulet sänker den. Det verkar ju kunna ställa till det en del. Taunusspindlarna har iaf liten SAI som gör att man inte får så mycket positiv camber när man styr, och det är ju bra... Märks det att jag hittat Väghållningsboken igen? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 (edited) Självklart är problemen med extrem scrubradie mindre på en lättare bil, och visst kan man leva med det, jag lever med jätteextrem scrubradie eftersopm jag har de sämsta tänkbara fälgarna på mina taunusspindlar ;) Sen så beror det ju väldigt mycket på användningsområdet. Och framförallt målsättning och intresse vad gäller bilbyggande. Vill man som jag teoretisera en del och försöka genom att mäta, räkn och jämföra hitta en så bra kompromiss som möjligt så. och även om man har en bil som inte kommer att användas för banåka i någon större utsträckning så tycker jag att det är roligt att ha så bra egenskaper som möjligt. Men jag tror efter lite analyser att exempelvis 140-spindlarna går att enkelt få till en betydligt trevligare framvagn med, och det är ju inte direkt ovanliga spindlar. Har inga exakta mått på sieraspindlarna, men det jag sett av dem skulle göra en bättre framvagn än med taunusspindlar, och eftersom det inte direkt saknas sieradelar nuförtiden tycker jag att de vore vättigare. Av de spindlar jag har tittat på hittills med nogrann uppmätning så tycker jag nog att CX-spindeln verkar i det närmaste ideal rent geometriskt, den skulle fungera mycket bra med bokens infästningar i ramen. nu har den ju iochförsig lite väl överdimentionerade bromsar, men det kan man eventuellt göra några vättiga lösningar på. Edited April 26, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.