Jump to content

Hjulstorlek


Sören

Recommended Posts

En Locost väger mindre än hälften av donatorns vikt och har ofta också fått några hästar extra. Det borde inte vara svårt att starta på tvåans växel. Ettan blir i alla fall mycket kort. Varför inte sätta på litet större hjul på bakaxeln?

Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av detta. :)

Link to comment
Share on other sites

jag har 16" bak och fram

Bak är det för tillfället Proxes ts-1 225-40-16"

jag kan säga att jag har idag inga problem att komma iväg på tvåan.... med eller utan hjulspinn

och då har jag ganska rejält lättat svänghjul, ändå finns tillräkligt med vrid i så lätt bil.

Link to comment
Share on other sites

hurpass mycket större? kan ju kanske se dumt ut jämfört med (mindre?) fram..., och för biffiga däck fram är väl ingen höjdare, om man nu inte lyckats med servo... Fast det är klart...Beach 2005 närmar ju sig ;) "M"-servo var det...!!! :whip:

Link to comment
Share on other sites

Hjulstorlek är ju ett enkelt sätt att ändra utväxling.

Men stora hjul blir ju tyngre, och ofjädrad vikt vill man hålla nere.

Allt beror ju iochförsig på vad bilen skall användas till.

På en sportig bil vill man ju ofta ha lite kvickare respons, och lägre utväxling (högre numerisk) och det få man ju om man monterar mindre hjul.

Så jag tror att karaktären förendras med halvering av vikten presis som du säger, men det kan i vissa fall vara en önskad förendring.

Så återigen till användningsområde, skall du köra motorväg långa sträckor, så stora hjul som möjligt, skall du köra goocartbana, så små hjul som möjligt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...