Jump to content

Ny MK Indy i Värmland


Tommy

Recommended Posts

Äntligen kom MK´n från England ! :D

* Chassi: Mk Indy

* Kaross: Mk + egen tillverkning

* Motor: Ford zetec 16 v med org. sprut

* Växellåda: Ford typ9

* Bakaxel: Delad från Ford Sierra

Eventuellt så kommer vi att få ett Extraktor, ljuddämpare och slutrör i rostfritt över.

När vi beställde skulle vi bygga med Pinto men det blev en Zetec. Om vi inte kan

använda dämpare och slutrör så kommer det att vara till salu! (kolla Jontes bil)

mka.jpg

Donatorn står och väntar runt hörnet.

mkb.jpg

Transportkillarna blev lite nervösa när vi ville fota avlastningen... humm. kan de ha dåligt samvete tro?

mkc.jpg

Nu gäller det bara att snygga till i garaget efter Dala7 bygget som är klart.

mkd.jpg

Här nedan kan vi se lite av de transportskador som uppkom!

Det var skönt när vi upptäckte att de går bort med rubbing.

mke.jpg

Vi kommer att uppdatera denna tråd regelbundet under byggets gång. :D

Link to comment
Share on other sites

Tjena Tommy!

Finns det en möjlighet att komma förbi och glo lite på ert MK-Kit,

Är sugen på ett nytt bygge.

/Daffe

Du är välkommen när du vill :D och ni andra som läser åxå :thumbup: Hör av er bara så vi hinner starta kaffebryggen. (jag va på väg att skriva sätta på bryggen, men då vet man ju hur det hade uppfattats av det här gänget :icon_iamwithstupid2: ;) )

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Äntligen kom MK´n  från England !  :D

* Chassi: Mk Indy

* Kaross: Mk + egen tillverkning

* Motor: Ford zetec 16 v med org. sprut

* Växellåda: Ford typ9

* Bakaxel: Delad från Ford Sierra

Eventuellt så kommer vi att få ett Extraktor, ljuddämpare och slutrör i rostfritt över.

När vi beställde skulle vi bygga med Pinto men det blev en Zetec. Om vi inte kan

använda dämpare och slutrör så kommer det att vara till salu! (kolla Jontes bil)

Donatorn står och väntar runt hörnet.

Transportkillarna blev lite nervösa när vi ville fota avlastningen... humm. kan de ha dåligt samvete tro?

Nu gäller det bara att snygga till i garaget efter Dala7 bygget som är klart.

Här nedan kan vi se lite av de transportskador som uppkom!

Det var skönt när vi upptäckte att de går bort med rubbing.

Vi kommer att uppdatera denna tråd regelbundet under byggets gång.  :D

Hej!

Ser underbart härligt ut!

Längtar enormt tills mitt paket komer!

Tänkte höra om ni köpt starterkit eller deluxekit samt vilka delar ni beställt utöver det?

Lycka till! :thumbup:

/Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Tjena Tommy!

Finns det en möjlighet att komma förbi och glo lite på ert MK-Kit,

Är sugen på ett nytt bygge.

/Daffe

Finns även möjlighet att se mitt i Västerås, fast den är ju färdig förstås

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ser underbart härligt ut!

Längtar enormt tills mitt paket komer!

Tänkte höra om ni köpt starterkit eller deluxekit samt vilka delar ni beställt utöver det?

Lycka till! :thumbup:

/Jhonatan

Om jag förstod det rätt så tog dom DeLuxe + avgasrör, tank, instrumentpanel och grill

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ser underbart härligt ut!

Längtar enormt tills mitt paket komer!

Tänkte höra om ni köpt starterkit eller deluxekit samt vilka delar ni beställt utöver det?

Lycka till! :thumbup:

/Jhonatan

Om jag förstod det rätt så tog dom DeLuxe + avgasrör, tank, instrumentpanel och grill

Det stämmer... och vi hade beställt huv med scoop men det låg ett standard i kittet :( . Får väl ta ett snack med dem och se vad de kan göra åt den saken.

Annars ser det mycket bra ut...men litet om man gämnför, med tanke på att vi närt ett "steroidpackat monster" i garaget ett helt år ;)

Tråkigt, men Tommy ligger utslagen i flunsan, feber och ont i hela kroppen, hoppas han kryar på sig snart.

Jag tror han tömde sig helt till mässan.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt så kommer vi att få ett Extraktor, ljuddämpare och slutrör i rostfritt över.

När vi beställde skulle vi bygga med Pinto men det blev en Zetec. Om vi inte kan

använda dämpare och slutrör så kommer det att vara till salu!

Jag är intresserad av grenröret och avgassystemet då jag själv kommer att använda pinton!

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Jag är intresserad av grenröret och avgassystemet då jag själv kommer att använda pinton!

Det blir det (edit: dvs ÖVER). Inget är lika mellan Pinto & zetec. Avgassystemet sitter inte ens på samma sida av motorn...

Edited by real7
Link to comment
Share on other sites

Vad kostade hela paketet i svenska pengar?

Exl. extra delar & frakt.

Hur komplett är det?? Med andra ord...vad behöver jag köpa till??

http://www.mk-sportscars.fsnet.co.uk/MKPricelist.doc

Lite drygt 30000:- förDeluxe kittet inkl skatt. Då har jag räknat £ till 13:30SKr.

Du får väl räkna med att det kan kosta lika mycket till för att få en färdig bil, + 10 -15 tusen. (Drivlina, fäljar och däck, stolar o.s.v. Men då har du utrymme för ett mycket bra resultat.

MK Indy Standard Kit (As Listed Below)** Kit.1 £1,492.50

Prices if bought separate:

Chassis Ea £675.62

Wishbones Front Set.4 £150.00

Wishbones rear Set.4 £150.00

Uprights Rear (Drum) Pair £90.00

Uprights Rear (Disc) Pair £100.00

Polyurathane Bush Set (44 Halves) Set.22 £50.00

Nuts, Bolts & Inserts for above Set.22 £65.00

Mushroom Insert (Front Top W/Bone) Pair £47.00

** Front Hub Sierra Your old units modified Pair £23.50

** Modified Steering Rack Sierra (Exchange) Non power steering Ea £70.00

** (Surcharge if no old unit on collection) Ea £30.00

Roll Bar Standard Ea £45.00

Floor Panel Aluminium Ea £45.00

Fibreglass Panel Set (6 Piece) as follows:

Nose Cone Ea £105.00

Scuttle Ea £100.00

Front Cycle Wings Pair £65.00

Rear Wings Pair £100.00

MK Indy Deluxe Kit (All Items Above, Plus Listed All Items Below) Kit.2 £2,495.00 Interior Panels Black Embossed Plastic Set.6 £117.50

Pedal Set Set.3 £55.00

Brake Pipe Set (4 Copper, 4 Flex, 2 T's, 1 Switch) Set £100.00

Engine Mounts Pinto Pair £40.00

Brackets Front Cycle Wings Pair £40.00

Shock Absorbers Adjustable c/w Springs Set.4 £330.00

Fibreglass Side Panels Pair £170.00

Fibreglass Bonnet Ea £100.00

Fibreglass Rear Panel Ea £100.00

Fibreglass Bulkhead c/w Battery Carrier (Black) Ea £80.00

Eddy :D

Link to comment
Share on other sites

Ok

Hur lång leveranstid är det på ett kit??

Vi faxade, mailade och ringde den 26/1 och fick hem det den 1/4. Men då var det lite problem med en del "missuppfattningar" som kostade ett par veckor.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Gissa om jag satte lunchen i halsen i dag :wacko: Telefonen ringde......Hallå sa en kille och presenterade sig som chaffis på en av Stena nånting , jag vill bara kolla att du är hemma. jaahaaaa sa jag...varför då. Då missade pumpen på mig nårá slag när han sa....Jag kommer med nåra stora paket...det ser ut att vara någon sorts bilbyggsatser... Vaaa skrek jag, jag har ju fått min MK kit i förra veckan. Ja nu kommer jag med 2 st till, sa han. Ja mycket riktigt han ville lasta av 2 kits till. Ja läste fraktsedeln...jo det stämde det stod Eddy Borg o.s.v. rätt adr. och telefonnr. Jag såg framför mig hur det skulle dimpa ner en räkning på ca 80 000:-. Jag tog mig upp på flaket och kollade adressen på godset. Där står det Jimmy Engvall Ljungby.

Naturligtvis fick han åka igen med bilarna kvar på flaket. Jag gick upp till datorn, kollade på eniros sida efter Jimmy fick tag på en kille som gick och vred sina händer i väntans tider. Han blev jätteglad tyckte jag det lät på honom. Jag sa att jag inte kände till att han och en kompis till honom planerade ett bygge. Han var in i vår monter på mässan, hälsar att det var toppen. På frågan om han inte ville ansluta sig till klubben svarade han att det är troligt att det blir så. Kanske 2 nya medlemmar. :thumbup:

Ett skojigt sätt att få lära känna likasinnad på. :prop:

Eddy "Kassör´n"

Link to comment
Share on other sites

Pratade faktiskt med Phil i måndags och han nämnde att han förra vecka skickat 3 kit till sverige. Dessutom hade han ett flertal förfrågningar efter ELMIA mässan. :D

Link to comment
Share on other sites

Pratade faktiskt med Phil i måndags och han nämnde att han förra vecka skickat 3 kit till sverige. Dessutom hade han ett flertal förfrågningar efter ELMIA mässan.  :D

Fick ett samtal från Phil för nåra minuter sen..han var upprörd att jag nekat ta emot leveransen :D Men han lugnade ner sig när han förstod vad det var för problem. Passade på att säga till honom om scopet till vår MK.

Det vore kanske på sin plats att MK skickar över lite provition till klubben ;) Du får väl ta ett snack med honom Jonte :D

Link to comment
Share on other sites

Får ta det med honom när jag åker över till Stoneleigh  :)

Du kan hälsa från Tommy och mig att vi är nöjda med leveransen. :thumbup: Det blev lite "rumphugget" med samtalet med dem i dag. :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Gissa om jag satte lunchen i halsen i dag :wacko: Telefonen ringde......Hallå sa en kille och presenterade sig som chaffis på en av Stena nånting , jag vill bara kolla att du är hemma. jaahaaaa sa jag...varför då. Då missade  pumpen på mig nårá slag när han sa....Jag kommer med nåra stora paket...det ser ut att vara någon sorts bilbyggsatser... Vaaa skrek jag, jag har ju fått min MK kit i förra veckan. Ja nu kommer jag med 2 st till, sa han. Ja mycket riktigt han ville lasta av 2 kits till. Ja läste fraktsedeln...jo det stämde det stod Eddy Borg o.s.v. rätt adr. och telefonnr. Jag såg framför mig hur det skulle dimpa ner en räkning på ca 80 000:-. Jag tog mig upp på flaket och kollade adressen på godset. Där står det Jimmy Engvall Ljungby.

Naturligtvis fick han åka igen med bilarna kvar på flaket. Jag gick upp till datorn, kollade på eniros sida efter Jimmy fick tag på en kille som gick och vred sina händer i väntans tider. Han blev jätteglad tyckte jag det lät på honom. Jag sa att jag inte kände till att han och en kompis till honom  planerade ett bygge. Han var in i vår monter på mässan, hälsar att det var toppen. På frågan om han inte ville ansluta sig till klubben svarade han att det är troligt att det blir så. Kanske 2 nya medlemmar.  :thumbup:

Ett skojigt sätt att få lära känna likasinnad på. :prop:

Eddy "Kassör´n"

Haha detta var kul!!!! :lol: :lol:

Va bra, då vet man att kittenär i landet iaf :wohow: :wohow: :wohow:

Det är mitt och jimmys kit som äntligen har kommit!!

AAAAAAAAAgh vad glad jag blev nu!!!

Frågan är nu bara om allt finns med, undrar verkligen om mk har koll på allt....

Eddy förresten,är fortfarande intresserad av ditt avgassystem, du får gärna meddela mig när du vet om du skall använda det eller ej!

Jhonatan

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Eddy förresten,är fortfarande intresserad av ditt avgassystem, du får gärna meddela mig när du vet om du skall använda det eller ej!

Jhonatan

Vi har inte bestämt oss ännu. Vi har en Zetec står i garaget. Funderar om vi ska spara den till nästa bygge nu när vi har utrustning och motorkuddar för pinto. Vi körde runt motorn i Sierran som står på gården. :icon_angry: Inte tillstymmelse till komprition, så den var verkligen skrot. Så nu måste vi skaffa fram en ny Pinto i så fall :( Svåra beslut :icon_blink: Men blir det aktuellt så hör vi av oss. Föresten det var snyggt med dom där gula skärmarna mot den svarta bilen. Kul att man fick se den först :whistling:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Eddy förresten,är fortfarande intresserad av ditt avgassystem, du får gärna meddela mig när du vet om du skall använda det eller ej!

Jhonatan

Föresten det var snyggt med dom där gula skärmarna mot den svarta bilen. Kul att man fick se den först :whistling:

Eddy

Nu gör du mig lite orolig..... :icon_blink: :icon_blink:

Jag beställde nämligen SVARTA skärmar och GUL kaross

suck..... :mad: :mad:

Link to comment
Share on other sites

Eddy förresten,är fortfarande intresserad av ditt avgassystem, du får gärna meddela mig när du vet om du skall använda det eller ej!

Jhonatan

Föresten det var snyggt med dom där gula skärmarna mot den svarta bilen. Kul att man fick se den först :whistling:

Eddy

Nu gör du mig lite orolig..... :icon_blink: :icon_blink:

Jag beställde nämligen SVARTA skärmar och GUL kaross

suck..... :mad: :mad:

:icon_blink: :icon_blink: Ja tänker å tänker.......Hmmm.... Vi får se vem som får rätt. Det var lite getingstuk på den i alla fall. Hoppas jag har fel. Hör av dig när kittet kommer fram. :(

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Eddy förresten,är fortfarande intresserad av ditt avgassystem, du får gärna meddela mig när du vet om du skall använda det eller ej!

Jhonatan

Vi har inte bestämt oss ännu. Vi har en Zetec står i garaget. Funderar om vi ska spara den till nästa bygge nu när vi har utrustning och motorkuddar för pinto. Vi körde runt motorn i Sierran som står på gården. :icon_angry: Inte tillstymmelse till komprition, så den var verkligen skrot. Så nu måste vi skaffa fram en ny Pinto i så fall :( Svåra beslut :icon_blink: Men blir det aktuellt så hör vi av oss. Föresten det var snyggt med dom där gula skärmarna mot den svarta bilen. Kul att man fick se den först :whistling:

Eddy

Hej Eddy!

Jag har ett pinto-block om du vill ha det? Gått ca 23000 mil! Jag har startat den för ca 2 år sedan och kört den, inget knack från kammen. Utan förgasare och avgaslimpa. Ni får den om ni kommer och hämtar den!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Eddy

Hej Eddy!

Jag har ett pinto-block om du vill ha det? Gått ca 23000 mil! Jag har startat den för ca 2 år sedan och kört den, inget knack från kammen. Utan förgasare och avgaslimpa. Ni får den om ni kommer och hämtar den!

m :D h

Janne

Hyggliggt av dig...men jag tror att Tommy har fått tag på 2 st körbara Sierror i dag. Vi får ta oss en titt på vad det är för nå´t först. De står här i närheten Det är en med Pinto och en Doc . Så nu är det bara att vraka och välja verkar det. :thumbup: Dra donatorer till Nääästaaaa bygge ..... det som kommer efter MKn alltså :whip:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Eddy..

En liten fråga. I Deluxkitten ingår modifiering av styrvxl och spindlar. Hur fixade ni det? Skickade ni dit grejorna i förväg eller sket ni bara i det eller valde bort det????

Går det att "byta" det mot lite andra grejer eller få bättre pris t.ex. avgassystem???

Vi skickade över grejerna i förväg. Bultade fast dem på en planka. Vi funderade inte i några andra banor...var lite intresserade av att se vad som gjordes åt delarna för att se om man enkelt kan modda själv vid nästa (om det blir nå´n nästa) bygge.

Jag tror att det kan bli lite bökigt med att gå in i nå´n prisdiskution med MK, av den anledningen att det är lite svårt med komunikationen, om man säger så. ;) Men det kan vara värt ett försök.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

På Tisdag åker Vi och hämtar en gammal Ford Pinto Rallymotor

Dubbla delorto 40, trimkam och lite annat godis. :D

Tack för tipset Michael :thumbup:

Så var det med den planeringen utav insprutning och kat. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

He he

Det låter ju tuffare med fögasare så det är det väl värt??

Jag kan inte säga annat än: JAG HÅLLER MED! :wohow:

Bah !!

Bullsh*t

Har ni slängt ut spisen och lagar mat över öppen eld och dricker mjöd med eller ?? Bakåtsträvare !! :whip:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

He he

Det låter ju tuffare med fögasare så det är det väl värt??

Jag kan inte säga annat än: JAG HÅLLER MED! :wohow:

Bah !!

Bullsh*t

Har ni slängt ut spisen och lagar mat över öppen eld och dricker mjöd med eller ?? Bakåtsträvare !! :whip:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:thumbup:

Låter det bättre med:

Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff....Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff.

än med Boöööp.... Boöööp ;)

Mjöd? .... Var det inte det Vikingarna drack. Vilka mesar de måste varit? :D

Link to comment
Share on other sites

Låter det bättre med:

Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff....Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff.

än med Boöööp.... Boöööp

Mjöd? .... Var det inte det Vikingarna drack. Vilka mesar de måste varit? 

(läses på vi i femman vis)

På fråga ett svarar vi JA Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff....Pfjshuuuuuuuutch.....Pjoff

lär vara det ljud som uppstår efter att passerat en av länsmans spikmattor.

(och det är häftigt som tusan)

På fråga två svarar vi JA och det är sant, det låter häftigare än Boöööp.... Boöööp

vilket vi gissar är en 17 bing på zündapp KS50 med femhalva å planad topp.

På fråga tre svarar vi JA . Vikingar var mesar och de uppfann weberförgasaren (som tillverkades av 7

vass-strån och lite driv-ved samt en byxknapp) på väg hem från konstantinopel när det var

vindstilla mitt på havet och de hade tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon säga vad skilnaden i ljud blir mellan weberförgasare, och riktig insprutning med separata spjällhus och trattar?

Jag tycker föresten att det låter bättre när man lyckats dämpa ljudet så att det går att köra utan hörselproppar. :hypocrite: Men många verkar tycka det skall låta så mycket som möjligt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan någon säga vad skilnaden i ljud blir mellan weberförgasare, och riktig insprutning med separata spjällhus och trattar?

Jag tycker föresten att det låter bättre när man lyckats dämpa ljudet så att det går att köra utan hörselproppar. :hypocrite:  Men många verkar tycka det skall låta så mycket som möjligt.  ;)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja, du är ju en kul skit du.....

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jadå, det kanske stämmer, att jag som gubbe uppskattar lite lägre ljudnivå. ;)

Men angående weber kontra insprutning med trattar.

Själv tänkte jag byta bort mina webrar mot ett riktigt mappbart insprut och köra med separata spjällhus, med trattar och inledningvis behålla trattsockorna.

Finns det någon skilnad i ljudbild mellan de lösningarna?

Link to comment
Share on other sites

På Tisdag åker Vi och hämtar en gammal Ford Pinto Rallymotor

Dubbla delorto 40, trimkam och lite annat godis.  :D

Tack för tipset Michael :thumbup:

Så var det med den planeringen utav insprutning och kat.  :whistling:

lycka till med bullerprovet :D

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

lycka till med bullerprovet :D

Vi lyckades med Dala7:an, så det kommer nog att gå bra! :D

Isolering.... Massor av isolering.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...