Marcus a Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Så här står det i en annons av senaste "mc-guiden". "världens första hjälm med inbyggt backspegel. Så lanserar Reevu sin nya MSX1-kruka. Hjälmen är föresedd med inte mindre än tre inbyggda backspeglarsom ger en bild av vad som händerbakom ekipaget. Strålarna fångas upp i en Polykarbonatspelel i bakkant, stutsar i toppen av skalet för att till sist vissas på insidan av visiret ovankant. Än så länge är det osäkert om hjälmen kommer tas till sverige. Priseti europa är runt 430 euro, allså cirka 4.000 kronor" Min självklara fråga är då, kan man köra med en sådan hjälmn och skita i både back och sido speglar? :) Den är snygg också!!!ö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Eftersom det inte är hjälmkrav i en bil men däremot att man skall ha backspeglar så torde svaret bli nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 29, 2005 Author Share Posted March 29, 2005 Men om man ser det som en bakspegel och inte en hjälm då, det finns ju så vitt jag vet inga spec krav på hur speglarna ser ut!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Tja, om du vill ge dig in i en diskussion om att övertyga SBP, VV och SFRO så vasse go :D I VVFS 2003:22 står det att läsa i 41 Kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar. 44§ Sikt och sikthjälpmedel. Backspeglar och deras montering skall uppfylla kraven i 31 kap. 14 § 3. eller 15 §. Så där har du kraven för amatörbyggda personbilar. 31 kap. Sikt och sikthjälpmedel. Hänvisar till ett antal § som jag inte orkar skriva av men i korthet gäller Backspegel skall 1. vara godkänd enligt direktiv 71/127/EEG 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 46, eller 3. uppfylla kraven i 22-25§§ Här finns VVFS: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 30, 2005 Author Share Posted March 30, 2005 hmmm... Vill ha en sådan iaf:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts