Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Försökte undersöka hur min framvagn beter sid vid in/utfjädring

Vid en in utfjädring på +-4,5cm så verkar det som hjulet flyttar sig ca 8mm inåt ramen vilket torde resultera i en ökad toe out. den största förändringen ligger vid utfjädring (chassiet lyfter) vid infjädring så rör sig hjulet 1mm ut.

Någon som kan ge lite info om vad detta innebär för hur bilen kommer uppföra sig eller om det är helt oacceptabelt.

Ändrade lite och resultatet ser ut att bli 1 mm vid infjädring och 2 mm vid ut.

mvh

urstad

Edited by urstad
Posted

Om du får någon skillnad i toe vid fjädring beror väl helt och hållet på hur du har monterat kuggstången? Det borde gå att justera placeringen så du inte får någon bumpsteer alls.

Posted

Hej !

Ett bra boktips för oss som håller på med Locost bilar och vill veta så där lite lagom mycket om hjulupphängningar är Des Hamills bok:

How to build & modify sportcar & kit car suspension & brakes for road and track.

Utgiven av Veloce books i Speedpro serien.

ISBN 1-903706-73-4.

Den visar nämligen de grundläggande principerna för konstruktion av hjulupphängningar och även lite tips på hur man sätter upp en Seven.

Boken är inte superteoretisk vilket innebär att man förstår den utan att behöva vara raketforskare

Boken finns att köpa på LAFRI i Karlskrona

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...