janne85 Posted February 23 Posted February 23 Hej Efter att min Spyder VX blev klar 2018 och sedan såldes 2019 till förmån för motorcykel så har jag nu efter många år blivit sugen på ett nytt bygge. Har varit mycke funderingar fram och tillbaka på vad jag ska bygga, en seven eller en likadan spyder igen. Till slut föll det på att bygga en ny modell av chassi men fortfarande ha hela drivlinan bakom sittbrunnen som på min förra bil. Sen kom funderingar kring motor och allt det där, från början hade jag tänkt köra Duratec och en sådan inhandlades men efter mycket tanke så ville jag nog ändå ha turbo och då föll valet på drivlina från Volvo S40 2,0T från 2000. En donatorbil hittades i Fjärås så den 21/2-25 hämtades den hem och börjades plockas på drivlina med kringutrustning. Spec på bilen blir följande: Drivlina från Volvo s40 2,0t Egna uprights bakFramspindlar,styrväxel och rattstång från Mazda MX-5naDubbla A-armar i 25x3mm hydraulrörChassi i 35x2mm rörRCC MK3 stolar från LusoMotorsEgna karossdelar Kommer dröja lite innan själva byggstarten men håller på med att svarva diverse detaljer och uprights bak ska byggasÄven stolar har beställts. Bild på motorpaketet Vägde hela paketet inkl drivaxlar Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote
vedde Posted February 23 Posted February 23 Man kan sätta turbo på en Duratec.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
janne85 Posted February 23 Author Posted February 23 Man kan sätta turbo på en Duratec.Skickat från min SM-S908B via TapatalkKlart det går att göra det, men blir bra mycket dyrare redan i början av bygget. Sen har jag jobbat med Volvo tidigare så känner mig trygg i dom motorerna. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Recommended Posts