Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

DELAD BAKAXEL frÄn Sierra

Hej! Jag jobbar med att fÄ ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. HÀr har letat fram lite bilder som jag sjÀlv vill se nÀr jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns lÀnkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Edited by kentg
Posted

Hej! Jag jobbar med att fÄ ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. HÀr har letat fram lite bilder som jag sjÀlv vill se nÀr jag planerar konstruktion av bakvagn.

Enjoy

Kent

Blackbird med delad bakaxel.

post-4-1109671108.jpg

Posted

Enjoy

Kent

Sierra bakdel med mÄtt

post-4-1109671181.jpg

Posted

Enjoy

Kent

liten ynklig frÄga, vart kommer delarna till den ifrÄn?

Posted

Delarna till bakvagnen i skisse bygger du sjÀlv, det Àr ju i princip en frammvagn utan möjlighet att styra.

Ett alternativ Àr ju att bygga en kopia av frammvagnen, men med spindel frÄn nÄgon frammhjulsdriven bil, och ersÀtta styrvÀxel/styrstag, med ett stag med justering av toe.

Posted

Enjoy

Kent

liten ynklig frÄga, vart kommer delarna till den ifrÄn?

Hej Sten! Jag vet inte men det Àr en kedjedriven skapelse och du hittar den pÄ

http://locost7.info/mirror/differential.php

Mvh

Kent :)

Posted (edited)
Delarna till bakvagnen i skisse bygger du sjÀlv, det Àr ju i princip en frammvagn utan möjlighet att styra.

Ett alternativ Àr ju att bygga en kopia av frammvagnen, men med spindel frÄn nÄgon frammhjulsdriven bil, och ersÀtta styrvÀxel/styrstag, med ett stag med justering av toe.

Hej! Tack för tipsen. Jag lÀste idag att Opel Astra spindel passar i Sierra framnav, sÄ det ska gÄ att lösa. Jag kan inte mycket om styrgeometri Àn :icon_oops:, vad kan jag vinna pÄ att ha toejustering bak? SvÀnger bilen inte bÀttre i kurvorna kontra högre stabilitet? Nu vet jag lite mer hur jag ska gÄ till vÀga. Man fÄr ta det steg för steg, sÄ löser det sig fint. Det kan ju inte bli annat Àn bra slutresultat med ett sÄ hÀr bra forum. :thumbup: Jag ska ta ner diffen i helgen dÄ ser jag Ànnu mer hur bitarna sitter ihop.

Mvh

Kent

Edited by kentg
Posted (edited)

En fördel med att ha toejusterin bak Àr att man kan förendra egenskaperna nÄgot med olika instÀllningar, en annan Àr att man kan kompensera om det blivit smÄ variationer i byggprocessen.

Framförallt Àr lösningen med styrspindel bak ett sÀtt för de som tycker det verkas svÄrt att tillverka en bra spindel sjÀlv.

Spindlar som jag skulle rekomendera, Àr i princip de frÄn frammhjulsdrivna bilar med dubbla A-armar, exempelvis Saab 900/OG som dessutom om den Àr före 1088 har handbroms pÄ drivhjulen. Det finns sÀker mÄnga fler bilar, som kanske dessutom har mer lÀmpliga spindlar, man jag Àr inte sÄ hemma pÄ framkrafsare.

Ett alternativ, eftersom Sierrans spindlar Àr lÀmpliga att modifiera för dubbla A-armar, Àr att ta spindlar frÄn soerra med drift Àven fram.

Funkar kanskle med andra Fordspindlar med.

Jag tror inte Opel astras spindlar Àr sÀrskilt lÀmpliga, om de pÄminner om kadettens sÄ blir statisk spindellutning riktigt stor om man bygger om dem för dubbla A-armar. DÄ de opelspindlar jag sett frÄn McPestonframvagnar har riktigt mycket ofset frÄn fjÀderbenet till spindelleden.

Edited by DIRAVI
Posted
, exempelvis Saab 900/OG  som dessutom om den Àr före 1088 har handbroms pÄ drivhjulen.

Ä ja som trode att familjen Flinta bromsade med fötterna ?? :prop:

Posted

HA HA HA HA HA HA HA ....

Ja jÀklar....... :lol: :lol:

Nu var du fyndig Acke

B.T.W.

det fanns nog bÄda delar.....

Jag har sett bÄde Fred & Barney bromsa med fötterna en gÄng pÄ film..

men det kanske var i en Àldre Ärsmodell pÄ bil

Posted

Ja, men nu börjar vi ju nÀrma os mitt egentliga intresseomrÄde, forntiden, eller förhistorisk tid, men familjen flintsten levde pÄ stÄnÄldern, som Àr vÀldigt lÄngt in i förhistorien, tidigare Àn bÄde jÀrn och brÄnsÄldern, men eftersom förhistorien tyar slut Är 1066 efter kristus sÄ Àr vi altsÄ med Ärsmodell 1088 en bra bit in i historisk tid, och dÄ var tekniken bra mycket mer5 framstÄende Àn pÄ stenÄldern, som ni hÀr refererar till ;)

Posted
En fördel med att ha toejusterin bak Àr att man kan förendra egenskaperna nÄgot med olika instÀllningar, en annan Àr att man kan kompensera om det blivit smÄ variationer i byggprocessen.

Framförallt Àr lösningen med styrspindel bak ett sÀtt för de som tycker det verkas svÄrt att tillverka en bra spindel sjÀlv.

Spindlar som jag skulle rekomendera, Àr i princip de frÄn frammhjulsdrivna bilar med dubbla A-armar, exempelvis Saab 900/OG  som dessutom om den Àr före 1088 har handbroms pÄ drivhjulen. Det finns sÀker mÄnga fler bilar, som kanske dessutom har mer lÀmpliga spindlar, man jag Àr inte sÄ hemma pÄ framkrafsare.

Ett alternativ, eftersom Sierrans spindlar Àr lÀmpliga att modifiera för dubbla A-armar, Àr att ta spindlar frÄn soerra med drift Àven fram.

Funkar kanskle med andra Fordspindlar med.

Jag tror inte Opel astras spindlar Àr sÀrskilt lÀmpliga, om de pÄminner om kadettens sÄ blir statisk spindellutning riktigt stor om man bygger om dem för dubbla A-armar. DÄ de opelspindlar jag sett frÄn McPestonframvagnar har riktigt mycket ofset frÄn fjÀderbenet till spindelleden.

Tack för tipsen! Saab 900 med med handbroms fram lÄter som ett vettigt framnav att anvÀnda. Vi fÄr se hur lösningen blir, men nu har jag en bild framför mig i alla fall. Det Àr en bra början. Jag sÄg att den nya bakvagnen till den feta Caterhamen SVR har justerbar toe i bak.

Mvh

Kent :thumbup:

Posted

Har egentilverkade spindlar ibak... Tror iaf att det ska funka bra :)

Inte sÄ bra bild men kan kanske fixa en bÀttre om nÄgon vill se????

post-4-1110016689.jpg

Posted
Har egentilverkade spindlar ibak... Tror iaf att det ska funka bra :)

Köpte du inte dom av Plyshe hÀr pÄ forumet?

han kanske har en bÀttre bild pÄ dom liggande i sÄ fall :)

Posted

Jo han har egentilverkat dom... Med egentilverkade menade jag att dom inte Àr bestÀllda frÄn typ england :)

Vart har han tagit vÀgen föresten?