Jump to content

Panikångest!


Piranha

Recommended Posts

(Vet inte om det här är rätt forumdel, men det här är nått jag tror att

jag behöver...)

Är precis i startgroparna för att börja bygga, ritningarna är utspridda över arbetsbänken, kaffetermosen är laddad osv. Det var då det slog mig....

"Tänk om ramen blir för liten..?!?" :blink:

Som en blixt från klar himmel, & all inspiration försvann!

JAG BEHÖVER PROVSITTA!

Det jag tänkt bygga är en bokram utan några extra cm på varken bredd eller

längd, så att torrköra en sån känns som prio nummer 1. Men även andra ramar

är av intresse för man vet ju aldrig...

Nu till frågan. Jag bor i mittensverige, 10 mil norr om Sundsvall, hur många

Locost-byggen finns det inom rimligt avstånd? Rimligt är väl ca 20 mils omkrets, längre om det kniper.

Tack på förhand / Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jag (183 cm, ca 80 kg) har nog mitt bygge för långt infrån men det är i allafall en bokram 1060 mm bred men tack och lov så är det fritt spelrum vid armbågar och axlar :) (inte bilens axlar).

Dock är känslan nästan sån att när man skall ut och köra så är bilen något man klär på sig !! :wub:

(sen är det ju faktiskt så att allting går att ändra :thumbup: )

Link to comment
Share on other sites

Tjena min bil är 3 cm längre i sittbrunnen än bokramen,jag bor i hörnefors 3 mil söder om umeå om du vill kolla är det bara att slå en signal.Det borde inte vara några problem att få prov sitta flera bilar i ume trakten för det finns ca 10 bilar här.

Link to comment
Share on other sites

Skall du upp och titta till anton så kan du komma förbi här med, min bil är byggd enligt bokmått, men jag har stolar som just inte tar nån plats, så den rymmer gott och väl mina 183 cm och 110 kg.

Bor nån mil innåt landet från Anton. två mil från nordmaling.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Skall du upp och titta till anton så kan du komma förbi här med, min bil är byggd enligt bokmått, men jag har stolar som just inte tar nån plats, så den rymmer gott och väl mina 183 cm och 110 kg.

Bor nån mil innåt landet från Anton. två mil från nordmaling.

Taget! :thumbup:

Verkar som om det blir en hel del garagebesök när jag kommer upp. Tänkte mejla Fredriksson också för ett studiebesök.

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar denna tråd lite, om det är okej?!

Jag är 186cm å väger 110kg, kommer bokmåttet att vara lagom för mig?? Eller ska man kanske bredda den en cm eller två?!

Jag är skeptisk :prop:

Jag är 188cm och 86kg. När jag provsatt en massa bilar på Stonleighmässan för två år sedan vägde jag 98kg. Westfields breda chassie var ok men på gränsen. Dax ramar var ok men alla andra var för smala. Höften satt som i ett skruvstäd och jag hade stora svårigheter att ta mig ur de smala ramarna.

Visst gå det att klämma sig in men det blir inte bekvämt! Självklart beror det också på hur breda höfter man har osv.

Jag skulle starkt rekommendera att du provsitter en bil eller två :)

Link to comment
Share on other sites

En fundering är ju vad du skall ha bilen till?

Enbart eller mestadels på vanlig väg, vill man väl kanske sitta lite bekvämt.

Enbart eller mestadels på bana och kanske köra i locostserien är det väl bokmått som gäller?

Valet var ganska enkelt för mig då jag inte har några ambitioner att tävlingsköra utan enbart ha en rolig bil för gatan som man dessutom sitter bekvämt i.

Jag delar garage med Superswift, och hans lilla kärra passar inte min kroppshydda kan jag lova.

Men inget är ju rätt eller fel, huvudsaken att man själv är nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 186 cm & väger 108 kg (har vägt ca 10 kg mer) & kör utan problem min gamla originalbil som är 900 mm bred vid ryggstödet.

Det går även bra att åka två "vuxna" i bilen men man kan givetvis inte ha stora stolar (som en del vill) i den.

Link to comment
Share on other sites

182 med 110 kg. :(  Då fick det bli en Dala7  :D

Samma här fast ett par kilo till :icon_oops:

Jag sitter som gjuten i en bokram, ramen funderar som sidostöd. Så det behövs bara en kudde att sitta på :D

Skönt att man inte är ensam om att var nordiskvälbyggd, inte fet bara välbyggd.......

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Jag lånar denna tråd lite, om det är okej?!

Jag är 186cm å väger 110kg, kommer bokmåttet att vara lagom för mig?? Eller ska man kanske bredda den en cm eller två?!

Jag är skeptisk :prop:

Jag är 188cm och 86kg. När jag provsatt en massa bilar på Stonleighmässan för två år sedan vägde jag 98kg. Westfields breda chassie var ok men på gränsen. Dax ramar var ok men alla andra var för smala. Höften satt som i ett skruvstäd och jag hade stora svårigheter att ta mig ur de smala ramarna.

Visst gå det att klämma sig in men det blir inte bekvämt! Självklart beror det också på hur breda höfter man har osv.

Jag skulle starkt rekommendera att du provsitter en bil eller två :)

Jodå, jag har nu tillryggalagt ca 300 mil i min bil i sommar, och det är inga problem, så jag talar faktist utifrån större erfarenheter än många i ämnet. Och 30 milaturer med enbart stopp för soppapåfyllning var inte heller särskilt obekvämt. Jag har inga som helst problem att rymmas i min bil, den är byggd utifrån bokmått, till skilnad från de senare DD7-orna, som exempelvis antons bil, som har +3 cm på längden i sittbrunn, och smalare kardantunnel. Jag har dessutom lägre schuttel, och höga sidoplåtar så det blir lite extra ombonat :D

Sen så skulle min körstälning må bra av att jag flyttade fram pedalerna tre fyra cm, och det skulle även uppskattas av min mekaniker som brukar köra, han är 190 cm lång och 100+ kg. Men det finns utrymme för en pedalframmflyttning, så det kommer att ske en sådan. Sitter man däremot två *fullvuxna* karlar så blir det lite axelkontakt, särskilt när det svänger på.

Och jag önskar på inga sätt en större bil, vore jag mindre så skulle jag förmodligen skaffa en med caterham-mått, Jag åkte i mange's superswift i sommras, och den var tyvärr lite i trängsta laget för mig. men min nästa bil får även den bokmått. Men den kommer att få smalare kardantunnel då jag anser att den som är i boken är lite bred, bygger man med diffen fast monterad i chassiet, som vi kommer göra på nästa bil, så blir ju behovet av rörelseutrymme för kardanen mindre.

Jag anser att många bygger större bilar än vad de behöver, för att de hört att är man storväxt så måste man ha en 10 cm bredare bil, och sen så trycker de in stolar som tar upp hela det extra utrymmet. Provkör flera bilar, och bilda dig en egen uppfattning, det beror ju även på vad du vill ha för stolar medmera.

En bekant här i umeå byggde sin DD7 ram 10 cm längre i sittbrunnen då han är ganska lång, 190+, han har en 10 cm spalt mellan ryggplåten och stolsryggstödet, men har en annan körstälning med högre frammkant på stolen än vad jag har, så hans ben blir inte lika dyngraka som mina.

Självklart så skall du provköra många bilar. du är välkommen till mig om du har vägarna förbi Umeå.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 186 cm & väger 108 kg (har vägt ca 10 kg mer) & kör utan problem min gamla originalbil som är 900 mm bred vid ryggstödet.

Det går även bra att åka två "vuxna" i bilen men man kan givetvis inte ha stora stolar (som en del vill) i den.

Hmm, jag kanske får tänka om, jag vill ju ha en liten bil, om man bara har sittdyna och stoppad ryggplåt så kanske det går, sen så skulle jag nog må br av att hamna på andra sidan 100 sträcket, och det är ju billiga kilon att spara på startvikten :D

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att många bygger större bilar än vad de behöver, för att de hört att är man storväxt så måste man ha en 10 cm bredare bil, och sen så trycker de in stolar som tar upp hela det extra utrymmet

:D :D

Det är väl hela vitsen att bygga en bredare bil, om man nu vill det.

Det är väl ingen större idé att bygga en bred bil men ha en stol som passar i en bokram?????

Vad skall man med utrymme till som inte fylls ut av en stor och bekväm stol? Förvara kartor eller smörgåsar månne ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att många bygger större bilar än vad de behöver, för att de hört att är man storväxt så måste man ha en 10 cm bredare bil, och sen så trycker de in stolar som tar upp hela det extra utrymmet

:D :D

Det är väl hela vitsen att bygga en bredare bil, om man nu vill det.

Det är väl ingen större idé att bygga en bred bil men ha en stol som passar i en bokram?????

Vad skall man med utrymme till som inte fylls ut av en stor och bekväm stol? Förvara kartor eller smörgåsar månne ;)

Det jag menar är att många ges tron att de behöver en stor bil för att de är byggda som mig, jag trodde själv det innan jag provkörde den jag har i dag, på grund av att *alla* på sådanahär forum sa att man behöver en större bil om man är 180+ och väger 100+.

Det jag försöker förespråka i dag är att alla nybyggare skall göra garagebesök och bilda sig en uppfattning utifrpån faktiska bilar heldre än utifrån dina och mina åsikter.

Provkör, titta, besämm vad du vill ha, det finns många saker, men storleken på ramen är nog den som är svårast att modifiera i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Ja som bara är 175 och väger 110 Kg :icon_oops: va ska ja ha för ram då ;)

Jag anser att du skall prova, inte fråga, för ingen annan vet vad för ram som passar dig utifrån enbart de uppgifterna.

Sen beror det ju på vad du *vill* ha för ram.

Det enda jag protesterar mot här, och som tydligen många blir uppretade på, är att det finns så många som säger att man *måste* det ena eller det andra, jag anser att det enda man måste, är att skaffa sig en egen uppfattning, och för de som vill komma och provköra en bil med ram av bokmått är välkommna till mig, för att skaffa sig en uppfattning om hur det är. det är lättare att skaffa sig en uppfattning om hur något är om mna har något att relatera till.

Det är många som sagt till mig att jag måste ha en +10 ram för att jag är ganska stor, nu börjar jag fundera på en liten ram istället.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jag bara skämtar, det kan man kanske se på "smilar". Hur som helst så har jag en nästan färdig Dala7a som jag får plats i och nästa vecka står det ett MK bygge bredvid som jag håller på och bantar mig in i. och det kommer att lyckas :whip: . Det är fördelen med att vara kort och tjock...man kan banta sig in i vilken sjua som helst :thumbup:

Kassör´n

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att många bygger större bilar än vad de behöver

Vad har du för special kunskaper som säger att många byggt för brett?

Där du klart säger emot dig själv ?!?!

För att citera mig själv....

Men inget är ju rätt eller fel, huvudsaken att man själv är nöjd.

SMILEYS

;) :D :lol: :) :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att många bygger större bilar än vad de behöver

Vad har du för special kunskaper som säger att många byggt för brett?

Där du klart säger emot dig själv ?!?!

För att citera mig själv....

Men inget är ju rätt eller fel, huvudsaken att man själv är nöjd.

SMILEYS

;) :D :lol: :) :wohow:

Mina kunskaper är att jag vet vilka råd vi ger de som kommer hit och frågar, jag har själv varit i den sitsen, och fick veta av många att jag *måste* det ena eller andra.

Jag vet att många börjar bygga bil utan egna erfarenheter av sevenbilar, och ibland utan att ha sett en i verkligheten ens, då är det lätt att ta åt sig av våra välmenande råd, som kan bli fel, eftersom vi inte vet vad den rådfrågande egentligen vill ha eller behöver.

Om jag hade följt majoritetens råd för ett år sedan, hade jag haft en bil större än vad jag vill ha.

Det jag tycker vi skall göra är att visa upp våra bilar, för alla som är intresserade, så de får skaffa egna åsikter grundade på våra bilar, inte på våra åsikter.

Jag tycker inte jag med det motsäger mig själv.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med DIRAVI. Jag är också skapligt manlig ;) och har en ram med bokmått. Tycker att det funkar bra. En sjua ska va trång... det ska kännas som man klär på sig bilen tycker jag. Men givietvis så är är smaken mycket olika annars skulle vi inte ha ett nytt utförande varje gång någon bygger en sjua. För handen på hjärtat det finns inte två likadana locost.

Rådet att åka och kolla på många bilar innan man börjar bygga tycker jag är jättebra, visst det är bra med forum, men det är svårt att va så nyanserad i skriven text så att läsaren får rätt uppfattning om det man försöker säga. Så mitt råd är: Kolla på 5 bilar innan du börjar bygga, då har du en rätt bra uppfattning om vad det här handlar om.

Link to comment
Share on other sites

tidigare körde jag med stol utan sidor och jag har ca: 41 cm mellan kardantunnel å ytterkant..

jag tyckte att jag "åkte omkring" när man började svänga så jag kommer köra med "riktig" stol så jag sitter riktigt fast istället..

jag föredrar oxså att det känns som man "trär på" sig bilen... :)

väger ca: 95 kilo så jag e inte direkt spinkig...

men som flera skrivit innan... provsitt så många du kan först..

alla har vi olika smak så de jag tycker är rätt behöver inte passa dig... :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade följt majoritetens råd för ett år sedan, hade jag haft en bil större än vad jag vill ha.

Så du menar att det fanns breda bilar till salu när du köpte din? :prop:

:D att köpa färdig bil var en sekundär lösning för mig, och något av en övergående fas, då material och delar börjar anhopa sig i ett garage nära mig. Jag har för mycket annorlunda ideér för att nöja mig med en bil någon annan byggt :twisted: :whistling:

Link to comment
Share on other sites

tidigare körde jag med stol utan sidor och jag har ca: 41 cm mellan kardantunnel å ytterkant..

jag tyckte att jag "åkte omkring" när man började svänga så jag kommer köra med "riktig" stol så jag sitter riktigt fast istället..

jag föredrar oxså att det känns som man "trär på" sig bilen...  :)

väger ca: 95 kilo så jag e inte direkt spinkig...

men som flera skrivit innan...  provsitt så många du kan först.. 

alla har vi olika smak så de jag tycker är rätt behöver inte passa dig...  :)

vad har du för stol i din?? jag har åxå esther men vet inte riktigt vad för stol jag ska ha...

Link to comment
Share on other sites

de som satt i var playwoodskivor med skumgummi och klädda med samma "tyg" som man använder till kapell.. (Bild.. )

vad som kommer sitta i är jag inte riktigt säker på längre..

jag köpte en kevlarstol av en kompis som jag sågat lite i så den får plats, men jag funderar nu på att köpa färdiga kolfiberstolar istället så jag får samma stolar på båda sidor...

innan tänkte jag köra på "fattigmansvarianten" för passagerarna men tjejen var tydligen inte vidare förtjust i det... :icon_oops:

esterramen är ju lite för smal för att passa de vanligaste stolarna som går att köpa.. :(

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Så mitt råd är: Kolla på 5 bilar innan du börjar bygga, då har du en rätt bra uppfattning om vad det här handlar om.

Vad är bättre då än ett besök till Mässan i påsk! :wohow:

Med våra 5 och alla andra 7:or så måste det bli minst 10-12 bilar att prova!

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Så mitt råd är: Kolla på 5 bilar innan du börjar bygga, då har du en rätt bra uppfattning om vad det här handlar om.

Vad är bättre då än ett besök till Mässan i påsk! :wohow:

Med våra 5 och alla andra 7:or så måste det bli minst 10-12 bilar att prova!

Får man provköra bilarna där :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Skall du upp och titta till anton så kan du komma förbi här med, min bil är byggd enligt bokmått, men jag har stolar som just inte tar nån plats, så den rymmer gott och väl mina 183 cm och 110 kg.

Bor nån mil innåt landet från Anton. två mil från nordmaling.

Taget! :thumbup:

Verkar som om det blir en hel del garagebesök när jag kommer upp. Tänkte mejla Fredriksson också för ett studiebesök.

Hur ser det ut för dig i helgen, blir det någe garagebesök, jag skall se till att bilen går att starta upp iallafall, men jag har inga bra vinterdäck som passar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...