Micael Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 (edited) Funderar på att skruva vissa aluplåtar med "Svinpittar" (självborrande skruv med stor skalle) istället för att popnita dom. Är det nån som har nån input om varför man bör popnita istf att skruva? Skruvarna är 4 mm så det går alltid och popnita i efterhand i samma hål om man skulle vilja Edited February 24, 2005 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Min gissning är att det innan våra sladdlösa borrmaskiner aka skruvdragare var oerhört mycket mer tidsödande att skruva än att poppnita. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Skruvdragare med sladd har funnit betydligt längre tid än vad man har fått bygga sjuor så det är nog inte anledningern tror jag :) Däritmot så måste väl nitar vara både billigare och hållbarare... Snyggare framförallt, tycker iaf jag!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Vilka popnitar skall man ha? Läste lite i nån plåtbok som rekommenderade stål eller rostfritt? Vad tror ni(forumets gemensamma visdom) om det? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Vilka popnitar skall man ha? Läste lite i nån plåtbok som rekommenderade stål eller rostfritt? Vad tror ni(forumets gemensamma visdom) om det?H Borken jag har kört med bara rostfria nit. de drar åt som fanken men man får ont i händerna om man inte har maskin att dra dom med.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Skruvdragare med sladd har funnit betydligt längre tid än vad man har fått bygga sjuor så det är nog inte anledningern tror jag :) Däritmot så måste väl nitar vara både billigare och hållbarare... Snyggare framförallt, tycker iaf jag!! Jo, visst har de funnits, men de har inte varit lika vanligt förekommande. För tjugo år sedan spikade man mer än man skruvade, i dag spikas det väldigt lite, man skruvar istället. Och jag kan ju säga att med de metoder vi använde för tjugo år sedan, så inte skulle jag skruvat något altangolv ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Skruvdragare med sladd har funnit betydligt längre tid än vad man har fått bygga sjuor så det är nog inte anledningern tror jag :) Däritmot så måste väl nitar vara både billigare och hållbarare... Snyggare framförallt, tycker iaf jag!! Jo, visst har de funnits, men de har inte varit lika vanligt förekommande. För tjugo år sedan spikade man mer än man skruvade, i dag spikas det väldigt lite, man skruvar istället. Och jag kan ju säga att med de metoder vi använde för tjugo år sedan, så inte skulle jag skruvat något altangolv ;) Nä så är det ju :) Men av någon anledning så spikade man ju inte ihop flygplan m.m. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Skruvdragare med sladd har funnit betydligt längre tid än vad man har fått bygga sjuor så det är nog inte anledningern tror jag :) Däritmot så måste väl nitar vara både billigare och hållbarare... Snyggare framförallt, tycker iaf jag!! Jo, visst har de funnits, men de har inte varit lika vanligt förekommande. För tjugo år sedan spikade man mer än man skruvade, i dag spikas det väldigt lite, man skruvar istället. Och jag kan ju säga att med de metoder vi använde för tjugo år sedan, så inte skulle jag skruvat något altangolv ;) Nä så är det ju :) Men av någon anledning så spikade man ju inte ihop flygplan m.m. ;) Nej, men man skruvade inte heller ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenka Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Såg en dokumentär om flygplanstillverkning för ett tag sen, där sa de nåt i stil med att nitarna är till för att allmänheten ska känna sig säkra medans det är limmet som egentligen håller ihop planet :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 En fördel med skruv på de plåtar som man vet att man kanske skall demontera vid något tillfälle är att man slipper borra ut popnit och sedan få rester som ligger kvar och skrammlar i chassiprofilerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Skruvdragare med sladd har funnit betydligt längre tid än vad man har fått bygga sjuor så det är nog inte anledningern tror jag :) Däritmot så måste väl nitar vara både billigare och hållbarare... Snyggare framförallt, tycker iaf jag!! Jo, visst har de funnits, men de har inte varit lika vanligt förekommande. För tjugo år sedan spikade man mer än man skruvade, i dag spikas det väldigt lite, man skruvar istället. Och jag kan ju säga att med de metoder vi använde för tjugo år sedan, så inte skulle jag skruvat något altangolv ;) Nä så är det ju :) Men av någon anledning så spikade man ju inte ihop flygplan m.m. ;) Nej, men man skruvade inte heller ;) Nä utan man nitar dom:) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted March 1, 2005 Share Posted March 1, 2005 Jag kom på ett argument mot skruv. Hur väl man än drar dem så kan temperatur och vibrationer få dem att lossna. Bygg väl Michael w SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 1, 2005 Share Posted March 1, 2005 Vilka popnitar skall man ha? Läste lite i nån plåtbok som rekommenderade stål eller rostfritt? Vad tror ni(forumets gemensamma visdom) om det?H Borken Här finns lite matnyttigt om popnitar http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11816 (Läs Maz och hh-tech's inlägg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Jag kom på ett argument mot skruv. Hur väl man än drar dem så kan temperatur och vibrationer få dem att lossna.Bygg väl Michael w SJÖVIK Jag har satt fast samtliga mina alu plåtar med borrade och gängade M4-skruvar, samt även limmat med byggsilikon (sån man kan måla över som inte fräter på aluminiumet alltså). På en säsong har inte en enda skruv lossnat, och när jag nu i vinter lossnat en (för att se hur det sitter fast) så satt den jättehårt och fint. Jag är inte orolig en sekund. Fördelen är att jag kan ta bort mina plåtar och sätta dit dem igen, skulle jag vilja, utan att ha rester av popnitar som skramlar runt inne i rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts