Jump to content

Backspeglar


Joachim

Recommended Posts

Letar backspegar och har lite svårt att bestämma vilka jag skall ha.

Det skall finnas någon firma realcar.com ?? som säljer speglar men hittar inte denna.

Har ni länkar att dela med er på bra leverantörer av speglar.

Kanske skall man titta på MC-speglar ?

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget krav på mittspegel.

Jag kör med F1 speglar från Realcar utan mittspegel och har hittills inte känt något behov av en.

Mittspegel i samma stil blir rätt dyr då jag inte sett nån Taiwan-kopia på dom utan bara "original"

Link to comment
Share on other sites

är dom E märkta?

Tror inte att speglar behöver nån märkning i Sverige.

Ingen sa nått varken hos SFRO eller SBP när det gällde mina F1:or.

Kanske Gustav kan reda ut begreppen?

I min SFRO bok står att backspeglarna ska vara ECE godkända. Dessutom står det att man ska ha en inre och två yttre speglar. Fast om man inte har något tak så kanske den inre räknas som yttre ? :D

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

är dom E märkta?

Tror inte att speglar behöver nån märkning i Sverige.

Ingen sa nått varken hos SFRO eller SBP när det gällde mina F1:or.

Kanske Gustav kan reda ut begreppen?

I min SFRO bok står att backspeglarna ska vara ECE godkända. Dessutom står det att man ska ha en inre och två yttre speglar. Fast om man inte har något tak så kanske den inre räknas som yttre ? :D

Inget krav på inre (mitt) från varken min SFRO-man eller SBP

Link to comment
Share on other sites

Jag citerar VVFS 2003:22

18 § Personbil och lätt lastbil skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 10 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 60 m från förarens ögonpunkter och bakåt, och

2. minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter och vidare bakåt.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att vägen även kan överblickas på en bredd av minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets högra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...