Baalzamon Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Jag är på jakt efter en lös växellåda att montera på en volvo sprängkåpa. Egentligen duger det med vad som helst som är smidigare än den tråkiga lådan med lösa överväxeln, M47 eller vad den heter. Vill ha en låda med hygglig känsla i, och som man inte behöver kofot för att växla mellan tvåan och trean. Funderar på ford typ 9, den är ju populär i seven-kretsar. Hur är den storleksmässigt, jämfört med volvos lådor? Då tänker jag mest på passformen mot sprängkåpa och svänghjul. Hur lång är ingående axeln, och hur grov är tappen som går in i pilotlagret i svänghjulet? Och hur långt är det mellan bulthålen till sprängkåpan? Vad finns det för andra lämpliga lådor, som har lös sprängkåpa? Getrag 262 och 265 vill man ju helst ha, men dessa är något för dyra i dagsläget. Men det måste väll finnas fler smidiga lådor som klarar på sin höjd 250Nm, fyra eller fem växlar spelar inte så stor roll. Quote
Per Wackt Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Du behöver ju inte ta volvos 4 vxl + överväxel (M46) Utan ta tex M45 fyrväxlad, en inte allt för stor låda. Eller en M47 som är en 5 växlad låda ska finnas med aluhus också. Men det kanske är känslan i lådan som gör att du väljer bort dom ? Volvolådorna används ju väldigt mycke både i racing och rally så jag tror nog att dom går att få till rätt bra. Med en annan växelspak som inte är så oprecis i lägerna så tror jag dom är helt ok. Sen finns det massor med godis till dessa lådor. Satser med rakskurnadrev , olika utväxlingar och dogbox. Sen passar den direkt på din sprängkåpa också ! ;) Jag använder en M46. Inget jag rekomenderar men den fanns till hands.... :icon_oops: Men med kortade slag tycker jag den känns helt ok. Så en M45 eller en M47 tror jag blir ett bra val... Quote
Baalzamon Posted January 13, 2005 Author Posted January 13, 2005 M47 måste det ha varit som jag hade på min 245GLT, den funkade rätt bra. Att jag inte vill ha M46 med överväxel är att alla verkar krångla. Främst är det problemet med att växla mellan tvåan och trean som verkar finnas på alla exemplar. M45 och M47 är alltså med lös sprängkåpa? Vilken bil hittar man M45 i? 240/740 med fyra växlar? Quote
Jocke E Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Jag har en M47, 5 växlad som komer från en 240 i min utan överväxel. Funkar alldeles utmärkt. 740 har M47 5 växlad med hardyskiva också utan överväxel, men det är ju bara att byta medbringaren om du inte hittar en 240, M47 till rätt pris och kvalitet. Dessutom har du fördelen vid ljudprovet att det utförs på 3:e växeln med en 5 växlad låda. Om jag hade haft en 4 petad hade jag aldrig klarat det. Quote
Baalzamon Posted January 13, 2005 Author Posted January 13, 2005 Blir väll förmodligen en M47 då kanske. Hittade förövrigt en kul grej, en M47 med påbyggd överväxel. Resultat: 6 växlar. Visserligen inget att ha på en seven, men rätt kul ändå. Länk. Quote
Jocke E Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 På en M47:a kan man ju skojja till det med en sån här... http://www.motorsportshop.nu/html/produkte...amn=Sekventiell Fast det är ju inte direkt locost ;) Quote
Baalzamon Posted January 13, 2005 Author Posted January 13, 2005 Synd att man inte kunde få någon bra bild på det spakstället, kanske hade gått att bygga ett eget? :) Men för det priset så måste det vara ganska avancerat. Kanske någon form av hydraulik som sköter växlandet? Sedan undrar man ju hur smidigt och snabbt det går att växla med en sån där? Fast lite fräckt var det allt. :thumbup: Quote
Mathias78 Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 du kan ju även anväda dej av m40 elller m400( stadigare version av m40, som satt i 164).. men då måste du ha en sprängkåpa från en 75:as 240... m40 har bättre stegning framförallt mellan 2:an å 3:an Quote
Baalzamon Posted January 13, 2005 Author Posted January 13, 2005 du kan ju även anväda dej av m40 elller m400( stadigare version av m40, som satt i 164).. men då måste du ha en sprängkåpa från en 75:as 240... m40 har bättre stegning framförallt mellan 2:an å 3:an Tyvärr kan jag inte byta sprängkåpa. Den jag har kommer från 240 med folkvagnsdiesel, och hela finessen är att få en växellåda för bakhjulsdrift på en audimotor. Men i och för sig så går det säkert att stoppa dit den växellådan ändå, med lite smärre modifiaktioner. Quote
Mathias78 Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 okej!!!...du kör me audi snurra... jag vet inte hur mycke man måste modifiera... men som sagt inget är omöjligt :thumbup: Quote
Jocke E Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Synd att man inte kunde få någon bra bild på det spakstället, kanske hade gått att bygga ett eget? Men för det priset så måste det vara ganska avancerat. Nej, ingen hydralik, det är tydligen bara en massa kugghjul som sköter växlingen. Bygga eget??? Tanken har slagit mig och några till :hypocrite: men man måste ju kopiera från nått.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.