Jump to content

Underlag till ram


Antas

Recommended Posts

Vi planerar och planerar och samlar komponenter och delar.

Snart ska vi börja svetsa chassit. Underlaget(svetsbordet) hade vi tänkt göra av en kraftig spånskiva med ram på undrsidan för att få bordet plant och stabilt.Någon som har erfarenheter av brandrisken med att svetsa med spånskiva som underlag? Ett alternativ är att lägga en plåt under(bottenplåten till chassit?). Fördelen med spånskivan är att det går att rita på den samt att skruva fast vinklar(för att hålla chassirören på plats).

Någon som har erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas!

Jag skruvade ihop 3 stycken 16 mms spånskivor och gjorde en ram av

45x70 regelvirke, placerade därefter denna på bockar i garaget.

Eftersom du bara punktar i första skedet bör brandrisken vara minimal.

Du kan få mitt " bord " om du vill . Jag bor i Boden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas!

Jag skruvade ihop 3 stycken 16 mms spånskivor och gjorde en ram av

45x70 regelvirke,  placerade därefter denna på bockar i garaget.

Eftersom du bara punktar i första skedet bör brandrisken vara minimal.

Du kan få mitt " bord " om du vill . Jag bor i Boden.

Tack för svaren!

Vi har både kolsyre- och pulversläckare samt vattenslang. Hustrun anser nog att ni är mera trovärdiga än jag och sonen.

Till Esa: hur når vi kontakt med dej? Vi har upptäckt att det är ytterligare två som bygger Locostbilar i Luleå. Bara vi får tid och det tycks vara en stor bristvara,kommer vi att ta kontakt med dem. Vi behöver nog alla kontakter med erfarenheter som finns.

Igår kväll blästrade vi främre bromsoken(ur en Scorpio) och målade dem vackert röda.Än har vi inte lyckats få loss främre bromsskivorna från spindlarna. Någon som har något tips? Värma med gassvets eller räcker det med gasolbrännare?Klarar lagertätningen värmen?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Antas

du kan ringa mig på 070-3594879. Har precis varit och hämtat en

scorpio -88 jag tänkte ta lite delar ifrån. Kan kanske vara kul och

byta lite ideer./Esa

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas!

Jag skruvade ihop 3 stycken 16 mms spånskivor och gjorde en ram av

45x70 regelvirke,  placerade därefter denna på bockar i garaget.

Eftersom du bara punktar i första skedet bör brandrisken vara minimal.

Du kan få mitt " bord " om du vill . Jag bor i Boden.

Tack för svaren!

Vi har både kolsyre- och pulversläckare samt vattenslang. Hustrun anser nog att ni är mera trovärdiga än jag och sonen.

Till Esa: hur når vi kontakt med dej? Vi har upptäckt att det är ytterligare två som bygger Locostbilar i Luleå. Bara vi får tid och det tycks vara en stor bristvara,kommer vi att ta kontakt med dem. Vi behöver nog alla kontakter med erfarenheter som finns.

Igår kväll blästrade vi främre bromsoken(ur en Scorpio) och målade dem vackert röda.Än har vi inte lyckats få loss främre bromsskivorna från spindlarna. Någon som har något tips? Värma med gassvets eller räcker det med gasolbrännare?Klarar lagertätningen värmen?

:) värm på försiktigt med gassvets och ta fram stora släggan och dunka på, Du ska väl ändå sätta på nya skivor så slå så hårt utrymet tillåter:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker använda ett gammalt stadigt skrivbord som underlag.

På skrivbordet kommer jag att skruva fast 22mm golvspånskiva för att det ska bli lite större.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde en 28 mm tjock spånskiva på två bockar.Eftersom jag breddade chassiet till 1200 mm,dvs skivans bredd,blev det enkelt att spänna fast profilerna.

Sedan kan du använda skivan till mallar för scutteln,den håller bra för att böja runt.

mvh Pixbo :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...