sture Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Som relativt ny medlem skall jag nu kort presentera mitt bygge som startades 15.8-04. Eftersom inga hembyggen av den här typen går att få genom besiktningen här i finland så blir den byggd för bankörning . Motor yamaha fzr 1000 , elbackväxel , bakaxel ford escort med diffspärr och volvo 240 skivor , kuggstång saab 96 , taunus spindlar och skivor , bromsar citroen osv Under byggets gång har verktyg och hjälpmedel för tillverkning av delar tillverkats därför är det nu möjligt att få ramar och andra delar från min "smedja" . Bilder på bygget och delarna finns på www.netikka.net/mecomax Hälsningar Sture edit: fixade den trasiga länken.. /acke Quote
Eddy Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Kan man inte åka över och besikta i sverige :twisted: Som svenskregistrerad kan du väl åka i Finnland eller....kan väl vara värt att kolla upp :thumbup: Gott nytt år på dig och välkommen på forumet. Quote
Marcus a Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 precis vad jag tänkte på, men tror nog inte vi kan vara dom första som tänkte på det så någon hake finns det säkert :) Quote
Baalzamon Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Man får nog inte äga någon svenskregistrerad bil om man bor i Fnland, åtminstone inte någon längre tid. Samma krångel är det ju för norrmännen, så vitt jag vet så finns det bara en hemmabyggd sjua i Norge och den är intagen som flyttgods. Quote
Marcus a Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Får man inte importera en sju till tex norge och om rega den som norsk? Verkar vara ett helvete att äga bil i Norge :) dyrt får jag för mej iaf... Quote
Tommy Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Välkommen till forumet ! Verkar bli ett roligt bygge :D Skall bli kul att följa.... har du några bilder ? Quote
Jussi Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 tervetuloa :thumbup: du får väl jobba i sverige ett år sen tar du med bilen hem lagligt Quote
Eddy Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Nu vet jag var "himmelriket" för en locostbyggare ligger, i Stures verkstad :wohow: kolla in resurserna http://www.netikka.net/mecomax/ :thumbup: och vilket häftigt bygge :thumbup: Quote
Baalzamon Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Får man inte importera en sju till tex norge och om rega den som norsk? Verkar vara ett helvete att äga bil i Norge :) dyrt får jag för mej iaf... Precis som i Sverige så får man bara importera serietillverkade bilar. Sedan är det dessutom betydligt dyrare att importera bil till både Finland och Norge än att importera bil till Sverige. Quote
Marcus a Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Får man inte importera en sju till tex norge och om rega den som norsk? Verkar vara ett helvete att äga bil i Norge :) dyrt får jag för mej iaf... Precis som i Sverige så får man bara importera serietillverkade bilar. Sedan är det dessutom betydligt dyrare att importera bil till både Finland och Norge än att importera bil till Sverige. Visste inte att det bara var serietilverkade som man fick imortera. ja ja:) Quote
Acke Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 nu blir det lite OT i tråden men det kan ju hjälpa sture så jag kör på iaf.. :) tanken som slog mig är ju om man köper en färdigbyggd westfield, DAX Donkeworth eller liknande så räknas väll den som serietillverkad ?? blir iof dyrt, men det borde gå tycker man... Quote
Rune Næss Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Bygget til memomax ser veldig bra ut og jeg gler meg til å møte ham på banen. Dette med at det ikke er lov å registrere slike biler i andre land enn Sverige og England gjør at alt hos oss andre dreier seg om racing. Man kan få registrert en hjemmebygd seven i Norge, men da må det være basert på et byggesett fra Chateram eller Westfield. Disse har alle papirene som krasjtest og lignende. På tross av dette så erinteressen stor rundt Locost, men mange faller fra når de innser at de ikke kan kjøre på veien. Det er allikevell mange som velger å gå videre fordi tanken om å bygge sin egen bil er veldig tiltrekkende, disse er da inne i vårt racingmiljø i Norge, Finland og Danmark. Når jeg valkte å bruke mye av min tid på å få racingserien opp å gå i Sverige, så trodde jeg at det skulle være en enkel jobb med all den interessen. Men selv om det er noen få som nå ser ut til å ville kjøre, så er fremdles all interessen sentrert rundt gatebil. Dette er jo forstålig, så det jeg tror er veien å gå i Sverige er å få felles arrangemang med locost racing og locost treff. Racing trekker utvilsomt til seg stor interesse da det er en racerbil sjåfør i magen på alle. Quote
sture Posted January 1, 2005 Author Posted January 1, 2005 Det var roligt att höra era åsikter och tack Acke för att du fixade länken det var ju nyåsafton i går kväll kollade visst dåligt om länken funkade. För mig är det ingen större sak att bilen inte går att besikta för gatbruk den blir byggd för racing och med styv fjädring och spartansk inredning blir nog körkomforten inget man vill ha i en gatbil. Quote
Marcus a Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 För att bilen ska kallas serietillverkad är det så att det ska vara massa tester och ett viss antal i produktion.. typ 5000st eller har jag helt fel? Quote
sture Posted February 12, 2005 Author Posted February 12, 2005 Rullade ut bilen i snön dag och tog några foton :D mecomax det mesta är nu klart kopplings och bromspedal jobb återstår och motorn är inte ännu provstartad Quote
_coffe_ Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 hur mycket vägar din bil?? den kan ju knappt väga någonting med den lilla motorn.... skitsnyggt bygge.... har själv funderingar på en r1'a...... Quote
sture Posted February 12, 2005 Author Posted February 12, 2005 jag har inte den exakta vikten ännu 450 kg var mitt mål men den blir nog aningen tyngre Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.