BoA Posted December 7, 2004 Posted December 7, 2004 (edited) Nu börjar det bli tid att presentera mitt bygge. Mig själv: En glad dansk som numera bor här i Sverige. Jag har aldrig rigtigt intreserat mig för bilar förrut, bara mc men nu blir det bil :D fakta : Jag kan inte svetsa..... :icon_oops: Bilen: En Luego Velocity med Yamaha R1 motor. Bilen har individuel hjulupphängning med delar från en Sierra (bromsar, kardan, diff osv.) Motorn är en Yamaha R1 motor på 150hk, väger ca 65kg incl 6 växlad låda. Bygget har kommit så långt som att bilen nu står själv och jag skal til grannen och ha svetsat motorfästen mm. Bilder kommar sen. Edited September 10, 2006 by BoA Quote
Gripenland Posted December 7, 2004 Posted December 7, 2004 Bilder kommar sen. Inte sen. Nu :whip: Nu nu nu nu! :D Quote
Tommy Posted December 7, 2004 Posted December 7, 2004 Bilen: En Luego Velocity med Yamaha R1 motor. Bilen har individuel hjulupphängning med delar från en Sierra (bromsar, kardan, diff osv.) Motorn är en Yamaha R1 motor på 150hk, väger ca 65kg incl 6 växlad låda. Bygget har kommit så långt som att bilen nu står själv och jag skal til grannen och ha svetsat motorfästen mm. Det är inte så att du kan ställa ut din bil på mässan ? Hur långt har du hunnit med bygget, Den kanske redan är klar till sommaren? Quote
BoA Posted December 7, 2004 Author Posted December 7, 2004 Jag skal ta lite bättre bilder att lägga upp i kväll. (jag lovar) ;) Problemet med bilder är att jag byggar i ett vanligt ettbilsgarage med ganska kass belysning.... Men här syns iaf bakvagnen. Ställa ut, varför inte....... Planen var/är att den skal bli färdig till sommern. men hur långt jag hinnar får vi väl se. just nu står den på "egna ben" men motorn är inte monterat. just nu jobbar jag med att få dit rattstången utan att den går på något...... :blink: Quote
BoA Posted September 10, 2006 Author Posted September 10, 2006 Ja, här var det väääldigt länge sen nånting hände :wacko: Nu börjar det äntligen bli lite aktivitet i garaget igen, efter flytt och allt möjligt sk*t. Mc-motorn är såld. Idag har jag handlat....... 1 stk 3,0L Alfa V6, 1 stk 2,5L Alfa V6, en Ford typ9 växellåda, en Alfa 164 växellåda som redan liggar i 140.000 bitar på garagegolvet (det var bara sprängkåpan jag behöver :D ) Imorn, blir det rengöring av motorer, och mäta upp till en adapter till lådan. Är det någon som har tips på vart man kan få lättat ett svänghjul i Skåne ? bilder kommer (kanske) :hypocrite: Quote
AlfaRonny Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 :thumbsup: Visa gärna bilder på sprängkåpa/adapter när du är klar med detta. Jag vet flera som är intresserade av denna motor/vxl kombination. :) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 3-liters AlfaV6 är ju en underbar motor. Hade en kollega som hade en sån i en Alfa 75. Den hade just lättat svänghjul och varvade upp och ner som en motorcykel. Jag vill se bilder samt så småningom lyssna... Quote
BoA Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 AlfaRonny, klart att jag sparar ritningar och sånt. Och om de inte är för dyrt att få gjort adaptern, tänkte jag få gjort et par stycken med en gång. Så här ser det ut i garaget just nu. Quote
BoA Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Nu sittar motorn på plats, med växellådan osv, monterat med en väldigt temporär adapterplåt. Det går åt rätt håll nu. :unsure: Fundering, generatorn sittar på vänstra sida av motorn, och är i vägen för styrstången, skal jag flytta generatorn till höger sida, eller göra en ny styrstång ? På höger sida sittar ett fäste till nånting som jag inte vet vad är. Vad tycker ni ? Quote
AlfaRonny Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Hade samma problem men jag gjorde en ny rattstång med extra leder över grenrören. Finns bilder på min hemsida. Tänkte också först flytta generatorn men bedömde att det skulle ta längre tid. Misstänker att fästet du menar är till för någon hydraulpump eller liknande. Fint bygge! När får man höra den? :) Quote
BoA Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Idag..... köpte jag en ny bil....... Dvs ännu en donorbil till bygget, egentligen helt sjukt att man kan få en fungerande 164 med V6 och skinnklädsel, AC och allt för 4500 :blink: Anyway, det fattades lite saker på den andra motorn (generator och startmotor bl.a) och det var billigare att köpa en bil än delar på skroten. ha det. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 egentligen helt sjukt att man kan få en fungerande 164 med V6 och skinnklädsel, AC och allt för 4500 :o Besiktad? Quote
BoA Posted October 6, 2006 Author Posted October 6, 2006 :o Besiktad? Ja men med 2:or på dålig handbroms och sliten bromsskiva bak. (nya bromsok fanns i en bagageluckan) Quote
BoA Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 (edited) TILL SALU Edited November 27, 2007 by BoA Quote
dansebo Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 hej bo er du kørt sur idet????? :thumbsdown: op med humøret der ligger måske en v6 under juletræet?? :racesmile: Quote
Recommended Posts