Jump to content

Glasfiber eller aluminium?


Jussi

Recommended Posts

Jag sitter och klurar på vad som kan tänkas vara det bättre alternativet av glasfiber och aluminium..

Noskonan har jag redan i glasfiber och scuttlen i aluminium, men huven, bakpartiet, skärmar m.m återstår och jag har ingen riktig erfarenhet att tillverka i nåt av materialen, på jobbet finns att tillgå plåtmaskiner, men jag är sugen på att göra huv och iaf skärmar i glasfiber, men det verkar vara en hel del och lära sig innan man behärskar det med blandning och formar m.m. Nån här som har har nån ide om vad som kan va smidigast? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och klurar på vad som kan tänkas vara det bättre alternativet av glasfiber och aluminium..

Noskonan har jag redan i glasfiber och scuttlen i aluminium, men huven, bakpartiet, skärmar m.m återstår och jag har ingen riktig erfarenhet att tillverka i nåt av materialen, på jobbet finns att tillgå plåtmaskiner, men jag är sugen på att göra huv och iaf skärmar i glasfiber, men det verkar vara en hel del och lära sig innan man behärskar det med blandning och formar m.m. Nån här som har har nån ide om vad som kan va smidigast?  :blink:

Smidigast är att köpa färdigt ! ;)

Skulle aldrig kladda med formar och gjutning bara för ett bygge! om man ite tycker det är kul förstås ! :D

Link to comment
Share on other sites

jo det är ju klart men nu har jag inte riktigt nån mk eller westfield så det är lite svårt och veta vad som passar på en egenbyggd ram.. skärmar går ju bra men det är ju värra med huv och bakpartiet..

Link to comment
Share on other sites

När du endast skall göra en omgång så gör så här. Karva ut de delar som du vill ha i cellplast (frågolit i folkmun) eller ännu hellre ett tätt skum blått grönt eller rosa. När du är nöjd med formen så klä den med glasväv ej matta och gjutepoxi var mycket snål med epoxin. När den härdat lägg på ett nytt lager med epoxi blandat med mikroballonger. Våtslipa lätt. Köp några plastig paddigs sprutspackel och spackla slipa till du är nöjd. Jag har gjort en hel del bitar i denna tekniken till mina modellflygplan med mycket gott resultat. Mycket starkt och lätt. Jag glömde visst att berätta att skummet tar man bort med aceton. om man vill ha ett bättre resultat så tejpar man skummet med vanlig packtape innan man gjuter. Vanlig plast går ej att använda då det löser upp skummet. det brukar gå bra om man tejpar innan.

Lycka till

Michael W

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...