MulleMeck Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Var får man tag i slimmade skärmar i plast (eller plåt) ? Vill att de skall vara så tight mot hjulen som möjligt så om det finns någon firma med lite sortiment och lite att välja på så vore det toppen. Om man åtmindstone får tag i med rätt radie så kan man ju alltid bredda/smala av dem,.. Annars, hur gör man dem själv på enklaste sätt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Det är inte enklast att göra dom själv men det är inte speciellt svårt heller.. Man sågar ut minst två bågar som stämmer överens med hjulets krökning plus materialtjockleken och luftmellanrummet (och MDF-boardens tjocklek) sätter de med avstånd som skärmen ska vara bred, skruvar en tunn MDF-board på krökningen. Sen två gavlar och skapar en radie mellan... slipa spackla och slipa igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 det är lite pyssel men det klarar du... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Vill att de skall vara så tight mot hjulen som möjligt så om det finns någon firma med lite sortiment och lite att välja på så vore det toppen. Slimmat är snyggt, men tänk på att göra stagen tillräckligt kraftiga. Många är vi som åker, eller har åkt omkring med måsvingar på framhjulen. Det fladdrar mer än man kan tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Plåtskärmar går ju dessutom att böja om till den radie man vill ha. Tänk bara på att du vill ha fjädringsväg bak, och däcken skall inte ta i skärmen vid infjädring. Jag har galvade plåtskärmar från Kabo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Mina stag tycker jag funkar bra (har kanske kört 3 mil). De är inga måsvingar i allafall. Gjorda av Ø12 mm:s axelstål. Fästplåtar i nav av 3 mm stålplåt /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 En bild till. Jag har inte tight mellan hjul/skärma men har ändå fått en snygg linje. Hela staget är gjord i 12 mm:s stång, ingen plattstång på toppen /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Mina framskärmar är plåt som skall sitta på en släpkärra igentligen.. men jag rekomenderar nog glasfiber av samma anledning som tidigare talare.. det är inte roligt när skärmarna fladdrar.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Jag kör med galvade plåtskärmar, och jag kan rekomendera det, mina fladdrar inte det minsta :) JAg tror inte det är trevligare med fladdrande plastskärmar, eller *stenskott* som slår sönder finishen på skärmarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MulleMeck Posted November 30, 2004 Author Share Posted November 30, 2004 Ja skärmar till släpvagn skulle kanske kunna passa fint, vill ju ha tag i låga "flata" skärmar. Var kan man köpa sådana ? Plåt eller plast spelar ingen roll. Någon postade bildlänkar till en "ferrari-seven" här på forumet för ett tag sedan, den har sådana slimmade skärmar jag söker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 En del av fladdret oavsett skärmmaterial kommer från vinkeln på hållaren där den träffar skärmen. Mina är gjorda som Heralues (Mickes) och de fladdrar inte de minsta. Med en lagom radie på böjen så verkar det bli stadigare än de som jag sett som har en skarpare eller 90 graders vinkel. Platta inte ut röret för tidigt alltså. Den estetiska nackdelen är väl möjligtvis att man får kapa ur lite ur själva skärmen. Till bakskärmarna skulle jag kolla noga på vilka framtida däck man kan vara intresserad av att köra på så man inte sätter de för tajt för ett lågprofilsgatdäck som sedan omöjliggör R-däck som oftast har en lite högre däcksida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 JAg tror inte det är trevligare med fladdrande plastskärmar, eller *stenskott* som slår sönder finishen på skärmarna. jag kommer nog frsöka få fixat ett par i kolfiber, men då kommer jag försöka hitta någon riktigt tunn "gummimatta" att limma på hela insidan just för att slippa stenskotten... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 JAg tror inte det är trevligare med fladdrande plastskärmar, eller *stenskott* som slår sönder finishen på skärmarna. jag kommer nog frsöka få fixat ett par i kolfiber, men då kommer jag försöka hitta någon riktigt tunn "gummimatta" att limma på hela insidan just för att slippa stenskotten... :) Tänk bara på att större stenar ibland dras med runt hjulet och spräcker framskärmar innifrån, det har hänt mig. Jag undrar om inte gummiduk på insidan ökar den risken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 den som lever får se.. :) eller som ja brukar säga och göra.. gör fel, gör om, gör rätt.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MulleMeck Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 :o Hjälp ! Kan bara konstatera att jag kört fast vad gäller skärmar, konstaterat att jag kommer inte att hinna göra dem själv och vore därför _väldigt_ tacksam för tips på VAR man kan köpa låga, "flata" skärmar i plast eller ev i plåt. Ni som vet får gärna överösa mig med Adresser, tel-nummer, webbsidor, etc etc... ;) Skärmlös o Rådlös Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 http://www.dala7.se/index2.html På den här adressen så ser du vår lösning på problemet. Byggen på gång...Tommy och eddys bygge..mot slutet på rullistan. Dala7 säljer ju dom här skärmamrn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Hej jag kör med plåt skämar jag tycker att det funkar bra,sen är dom billiga tror dom gick på 250kr st.Men det blir lite bankande innan dom passar jag tror inte att dom håller för mycket mer än plast,men dom är ju nästa gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Hej jag kör med plåt skämar jag tycker att det funkar bra,sen är dom billiga tror dom gick på 250kr st.Men det blir lite bankande innan dom passar jag tror inte att dom håller för mycket mer än plast,men dom är ju nästa gratis. Telefonnummer tack :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Köpet dom på KABO kaross i umeå det finns lite olika sorter men många som byggt bil i ume trakten kör mer dom skärmarna så han vet nog vilka du menar om du ringer.Tele nr kolla gulasidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sture Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 aluminium skärm variant med stansade "gälar" finns att få från My Webpage finns nära Vasa i finland mittemot Umeå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts