LUPUS Posted October 15, 2003 Posted October 15, 2003 Hej på er , tänkte bara att jag skulle dela med mig av något jag hittat på http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=...esther&start=15 Bilen skall enligt uppgift (lite osäkra men jag tror) vara www.fasterseven.com med SAAB motor :D :D varför skulle jag annars länka...................ett sådant här reportage B) Detta är ett Quote från skribenten P.P på rejsa.nu ### Här kommer en STOR varning om ett STORT inlägg: En Seven-tur. Som sekreterare i den lokala sportvagnsklubben får man ju kompisar med alla möjliga sorters underliga fordon. Detta är en story om ett möte med ett av dem, vilket blev till ett utskick för övriga medlemmar. Jag tror det skedde som någon slags undermedveten behandling av en traumatisk upplevelse. Det hela började helt oskyldigt i somras med att jag stannade till på en verkstad för att lämna in min programerbara tändning, och då snubblade över ett par kompisar som mekade Seven. Jag blev kvar och hjälpte till med det jag kunde, men gjorde sen misstaget att berätta att jag aldrig åkt i sån bil tidigare. Så jag hamnade snabbt i passagerarstolen och jakten på en öde raka inleddes: Vi tog korsningen i ett lugnt tempo, t.o.m. betydligt lägre än vad jag brukar hålla där varje dag med den alla annat än fräscha Opeln och min kropp började sakta slappna av ifrån den värsta spänningen. Föraren tog en snabb koll i backspeglarna, mest för att kolla så att Farbror Batong inte fattat intresse för oss, en aningen längre blick på instrumenten så att allt var OK där, och slutligen en noggrann överblick längs industrirakan som låg framför oss. Att få Moster Agda eller en 20-tons lastbil framför sig kunde ju bli ödesdigert. Då allt var grönt kuggade han ner till tvåan och motorbromsade ner till cykeltempo vartefter han frikopplade och aktiverade "launchkontrollen", som ställer om tändningen och turbotrycket. Jo, jag vet, det heter antagligen något annat, men så här i efterhand kan jag inte komma på ett bättre uttryck. Gaspedal ner, koppling upp, och min första tanke "Blir det inte värre än så här?" placerar sig som god trea över befängda idèer som passerat igenom Peterssons huvud. (Solklar etta: "Hmm, det där med Alfa Romeo är nog inte så dumt ändå!" och med: "Den där kurvan klarar nog pappas Audi i 75km/h. " som god tvåa). Att axet här påminde om en automatlådebil berodde på att de 225mm breda däcken kämpade frenetiskt med att hitta det försvunna greppet. Men vartefter farten ökade blev suget mer och mer påtagligt. Allt ändras dock drastiskt när trean dras i: En illvillig kraft vill plötsligt trycka mig igenom det låga ryggstödet, samtidigt som magsäcken bestämmer sig för att inta lungornas ordinarie plats. Och för dem som inte testat kan jag berätta att lätt illamående, andningssvårigheter och en "fritt fall"-känsla i maggropen inte är kul i en bil. Synen har svårt att fokusera på något särskilt, så av någon anledning tittar jag ner på mina fötter och noterar tacksamt att jag har ett ramrör att ta stöd emot, för det här måste gå åt helsicke. Det har inte gått så värst många hundra meter sen vi startade men det är redan dags för fyrans växel. De flesta bilar börja nu lugna ner sig, men inte detta ex. Tvärt om, nu har motorn en hel del motstånd att jobba emot, så både turbotryck och effekt skjuter i höjden med en gång. Därmed placerar sig magen någonstans i halstrakten, och då jag varken har hjälm, motorglasögon, hörselproppar eller vindruta som skydd kan vi addera dånet ifrån fartvinden som döljer alla eventuella kvidanden ifrån min sida, samt en blåst som på ett ögonblick gjort mig så gott som blind. I mitten var det grått, längst upp blått och på sidorna en sörja av olika kulörer. Hoppas bara att föraren är mindre känslig. Tack och lov verkar han nöjd och släpper av i det läget vilket gör att den mest akuta dödsångesten avtar och ersätts med förvåning: Att något som inte innefattar sprängämnen eller vattenfall och tunnor kan få en att känna så här? Mannen bakom ratten är dock mer härdad och konstaterar glatt att: "Vad bra, nu rör sig ju bakvagnen åt rätt håll i alla fall!" Själv har jag inte sinnesnärvaro att notera några som helst chassireaktioner på den provstart som vi gör på väg tillbaka till verkstaden, jag ser bara hur föraren febrilt jobbar med ratten under hela resan. Efteråt vet jag inte vad jag skall tycka om turen. Ena halvan av mig vill aldrig uppleva det igen, mens den galnare delen vill ha mer. Fast då med en integralhjälm på skallen, synen är inte helt fel att ha när det går fort. Javisst gott folk, jag har fått åka Seven-replika för första gången i mitt liv. Dessa bilar har ju en förmåga att attackera människors sinnen även i de mest beskedliga former, men Björn Svenssons Turbomonster är ju i en helt annan liga. Du kan ju själv översätta 250hk/350NM och 700kg till din egen bil och gissa resultatet (siffrorna är mina, men jag tror att de snarare är i under än överkant). Det värsta är att det mesta kommer att kännas väldigt lamt efter det här. Men du skall ha tack för turen Björn, den var.intressant. Så slutade historien, men så här i efterhand har jag fyra saker att tillägga: 1. Farsan köpte strax efteråt en 944 Turbo. Detta är enl. mina mått en snabb bil, eller rättare sagt, var en snabb bil. Nu känns den inte märkvärdig alls. 2. Jag har åkt en Seven till. Denna gång en Caterham med Ford Zetec-motor. 550kg och 160-170hk borde ge kittlingar i maggropen runt Knutstorp. Men nej, inte nu längre. Visst, väghållningen var SÅ mycket bättre än i min egna Alfa, men draget? Näää. 3. Björn har glatt berättat att nu har de minsann hittat en spricka i en turboslang, så nu går bilen RIKTIGT bra. Någon som har ett familjepack valium att sälja? 4. Däremot har den aldrig presterat en godkänd tid på strippen, så att jag kunnat relatera mina upplevelser till lite siffror. Senast slog visst övervarvsskyddet in redan vid 4000 utan någon anledning. Björn självhävdar att det börjar bli en citybil, då den ständigt pajar så fort den kommer utanför stadsgränsen. _________________ ############### Vill man ha bilen klar Nu , eller ! Quote
Acke Posted October 15, 2003 Posted October 15, 2003 Hihi... ja måste regga mig å fråga om den va blå .... :P Quote
LUPUS Posted October 16, 2003 Author Posted October 16, 2003 :D antagligen inte , men det är ju samma byggare som till din om jag fattat allt rätt :P Quote
Gripenland Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 Jag fick en tur med Dax firmabil när jag var där på besök. 350hk och 500kg :blink: Jag önskar att jag kunde beskriva upplevelsen :o :o :o :o Quote
Acke Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 Mmm.. jag har pratat en hel del med Bo -Inge som driver JB Sportline och han är en riktigt hyvens grabb... Pratglad oxså... satt nog i 3 timmar å pratade me han sist.. :) Som jag förstod så kommer bilen att "återuppstå" längre fram men då e en ännu ruggiare form !!!!! :blink: Han köper allt som är värstingprylar till den och sedan kommer den gå ännu bättre.... :blink: :blink: Lite avis e ja allt då jag oxså skulle vilja åka i den bilen... Det var faktiskt ett reportage i Automobile nr 9 1993 som jag först kom i kontakt med Super 7orna... Dessvärre har det dröjt 10 år fram tills idag innan jag gjorde slag i saken och köpte mig en 7a... jag kan lova att det är 9½ år förmycket,, ;) Hade jag vetat det jag vet idag hade jag köppt en med en gång.... :D Quote
Arrowsmith Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Jag åkte med Björn en runda i hans bil för 1,5 år sedan och det resulterade i att jag började samla delar två dagar senare typ... nuförtiden hoppas jag vara klar med min bil till sommaren.. Och Acke angående ditt inlägg: 2003-10-15, 22:18 Det var Björns andra seven (den grå) eftersom det var saab motor i, din satt det ju en borrad B20 med optiflow topp på förut. jag antar du redan visste, sent svar men jag har inte sett inlägget förut.... Quote
Acke Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Halloj där... trevligt att du hittat hit.. :) trevligt med lite nya bilder på ditt bygge.. (du har träffat Anders i riktiga livet oxså ser ja... jag har bara talat med han på telefon...) det börjar likna inavel dethär.. eller alla känner alla iaf.. ;) Quote
Arrowsmith Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 inavel och snart kanske även i förlängningen incest om det får hålla på på detta viset..... :o jodå jag har haft anders på besök här för ett tag sedan i garaget.. jag tycker det ser ut som att du ska smida lite i vinter du med... rivit Björns gamla bil i molekyler nu eller?? "fill me in" på sevenhmb@semera.se och glöm inte de fina länkarna till alla bilderna :D Quote
Sonett7 Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Tack för att ni lyft denna tråd, annars hade jag nog missat den ;) Ohhh... blev man sugen på att få bilen klar nu då? Måste erkänna att galningen i mig redan börjat fundera på hur bilen skulle kunna gå med runt 265 hästar istället för de 225 som jag först funderar på :D :D :D Quote
Acke Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Arrowsmith: hehe.. ja världen e bra liten ibland... :) Å jodå.. nerplockningen har börjat... du hittar några bilder på.. http://www.youfindall.com/blackrace/smacke...get/2003-12-20/ Quote
Arrowsmith Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 en ny länk Acke..... Adressen du söker finns inte, kontrollera att adressen är riktig. Kontakta oss på 08-711 55 60 om du behöver hjälp eller via info@nitroz.se The Web server cannot find the file or script you asked for. Please check the URL to ensure that the path is correct. Please contact the server's administrator if this problem persists. Quote
Acke Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 den kommer att fungera... http://www.youfindall.com/blackrace/smacke...aget/2003-12-20 men just nu kan du se bilderna på http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...aget/2003-12-20 Blackracesidan e omgjord som ni kan se så det har möblerats om lite på servern... :D www.blackrace.se :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.