Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har någon tips eller bilder på snygg montering av frontstrålkastarna ???

Jag har ett tvärgående Ø22 rör som är uppbockat utanför ramen, och sista dagarna har jag vänt ut och in på mitt huvudet så jag vill nu ha lite tips !!

/micke

Posted

Jag funderade på att "gjuta" ett lykthus på ovansidan/framkant på skärmen....

Och sen trycka in 2 strålkastare per skärm (små rackare).

Förmodligen blir det skitfult! samtidigt så följer lamporna ratten/hjulen.

Kanske inte godkänt hos SBP men vissa gamla Cittror hade det ju så, har ju faktiskt kommit på nya bilar med.

Vad tror ni?

Posted
Jag funderade på att "gjuta" ett lykthus på ovansidan/framkant på skärmen....

Och sen trycka in 2 strålkastare per skärm (små rackare).

Jag tror att om du gör det så bör du ha brutala skärmfästen som tar upp vikten.

Det skakar mer än man tror när man kör.....

Personligen tror jag inte att det blir praktiskt.

Posted

hmm...

Spontant så tänker jag nog att du ska lägga ner den idén med

lamporna på framskärmarna... :(

väldigt många har problem med att skärmfästena fram går av p.g.a. påfrestningarna ändå .

du ska nog undvika att hänga på mer vikt där än absolut nödvändigt.

skulle jag har lampor som svängde med ratten och hoppade

med hjulen så skulle jag nog bli rejält hispig efter 10 min i mörker.

det kan nog bli täta glödlampsbyten med av allt skakande och vibrationer :prop:

undrar vad de säger om rörliga lysen i SBP och SFRO ?

Posted

Cittran hade väl lampor som lör rakt fram också..

om du menar designstudien SM så satt där väl om jag inte har fel för mig 3 lampor på varje sida och där 1 eller 2 rörde sig.

Posted

Ok inte så många positiva.....

Gissade nog det!

Men hoppar hjulen? fick för mig att dom följde backen (annars går det nog fortare än vad jag klarar av) och själva bilen rör sig?

Har suttit i rallybil med vibrerande xtraljus å det är inte kul.

Så det kan ju kräva grymma skärmfästen.

Eller kanske såna där långa karossmonterade skärmar.

Posted

Citroen DS och SM (SM var inte någon designstudie, den producerades i flera år) hade svängande helysen, medans halvlysena pekade rakt fram, dessutom har de halvlysen som automatiskt anpassar höjdinställningarna efter bilens nivåskilnad mellan framm och bak :-)

Posted

Jag förmodar att det finns krav på att lyktorna måste sitta tillräckligt långt isär också? Trött som jag är så började jag fundera på pop-uplyktor infällda i noskonen. Visserligen måste man ju ha halvljus eller varselljus igång på dagen, men man kunde ju "råka glömma" det när man inte ville låta bilen se allt för ful ut.

Posted (edited)

Lyktor får inte sitt längre in än 350mm från bilens absoluta ytterkant.

Men hoppar hjulen? fick för mig att dom följde backen (annars går det nog fortare än vad jag klarar av) och själva bilen rör sig?

Och ja, det hoppar rejält. :D man har ju inte direkt fjädringsväg som en Landrover.

Jag är inne på version 3 av mina skärmfästen. Det skakar sönder om man inte gör rätt från början och då med "bara" skärmens vikt.

Dessutom är ju inte Svenska vägar kända för att vara plana som dansgolv.

Edited by Zaphod
Posted
Jag förmodar att det finns krav på att lyktorna måste sitta tillräckligt långt isär också? Trött som jag är så började jag fundera på pop-uplyktor infällda i noskonen. Visserligen måste man ju ha halvljus eller varselljus igång på dagen, men man kunde ju "råka glömma" det när man inte ville låta bilen se allt för ful ut.

Vet inte om det var Lotus VI eller de första prototyperna på Seven som hade lyktorna innanför grillgallret, så där kan du snacka om att de satt tätt. Hittar ingen bild nu men det såg inte klokt ut... :blink:

Det finns även exempel på tidiga Lotusbilar där man kunde vinkla lamporna 90 grader så de satt riktade inåt mot varandra - det under tävling minskade luftmotståndet antar jag....

Mina lyktor och blinkers sitter på ett bockat rör som går från ena sidan till den andra och sitter klämt på två ställen mot ramen, lite som en krängningshämmare till både utseendet och infästning. Lätt att göra och väldigt lätt att justera lyktorna sedan. Utförandet kunde vara snyggare men en enkel princip... Man kan se det på bilden som ligger på min Intercooler i den tråden.

  • 3 weeks later...
Posted

Snyggt eller inte.. så här blev (så länge iallafall !!)

Ø22 mm:s hydraulrör med rörklammer och rsf plattstång 6x25 !!

Jag tror jag skulle kunna bygga en hel bil med dylika rörklammer :thumbup: :thumbup:

/micke

post-10-1097787112.jpg

Posted

Så här har jag gjort. Strålkastarfästet har U-profil och sitter i M12-bulten tillsammans med stötdämparen dvs. i stötdämparfästet.

post-10-1097816856.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...