JonteN Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Har lite funderingar kring chassival. Hittade Estfields hemsida på nätet och kollade lite på deras olika kit. Ett startkit med kaross, chassi och alla bärarmar och stag kostade ca 2100 euro vilket jag tycker verkar vara hyfsat billigt jämfört med tex westfield, luego osv. Den stora blir då hur är KVALITETEN!! Tänkte höra om nån här har erfarenhet av Estfield och som kan berätta om det är något att ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Tittade på 2 st EstField på mässan i Jönköping under påsken! De så skapliga ut tycker jag... De bilar som var med på mässan var också till salu till vettiga priser. Men de var små.. om förarplatsen var liten så var passagerarplattsen ännu mindre :icon_blink: .... Men som sagt..... det beror nog inte på bilen... humm ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Jag kan bara säga vad jag tycker efter jag såg dom på Elmia i påskas. Det såg väldigt billigt ut i chassi och passform på karossen var sådär. Men detta var bara vid ett 5 minuters besök i deras monter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Vid en snabb koll kan det värka billigt men du betalar en massa pengar för gamla ladadelar. Jag har kollat in MK, Luego och estfield ingående och min inställning är att Estfield är dyrt. Luego, Tiger och westfield säljs i sverige. Lev väl Michael Wänström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Hej Undrar om nån har erfarenhet av GTS? Här är deras kit: Kit includes Powder coated chassis with aluminium floor and integral headlamp brackets. 2 x top wishbones – made using oval section tubing. 2 x rear wishbones – made using oval section tubing 4 x trailing arms 4 x GTS adjustable shocks with springs. De-dion axle – to accept either drums or disc brakes. Poly bush set 2 x top ball joints 2 x lower ball joints 2 x track rod ends 10 piece GRP body work set – includes back panel, side panels, nose, bonnet, scuttle, rear wings and front cycle wings. Your choice of over 70 colours. 2 x steering rack extensions 2 x Sierra front upright inserts Suspension bolt set Front cycle wing supports Exchange Sierra front uprights Pinto engine mounts Roll bar Exchange steering column extension Adjustable pedal set Prices:- Deluxe Starter Kit - £2170.00 inc Å sen tar de £530 för frakten till Sverige. Tycker det verkar prisvärt, men hur är kvalitén? www.gtstuning.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Luego, Tiger och westfield säljs i sverige Vem säljer Tiger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Kolla in vad dom säger på t.ex http://www.locostbuilders.co.uk/ om dom olika alternativen du funderar på. Vart i landet bor du? Ifall det är i närheten av Stockholm så har du ju chans nu på söndag att se flera olika bilar på Tullinge. Om dom flesta inte är hemmabyggda förstås. Men jag dyker upp med min MK Indy iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 http://www.tigersportscar.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Utan att ha någon erfarenhet av något av kitten så uppfattar jag GTS och MK som relativt lika i kvalité - dock med vissa skillnader i konstruktionen, främst då bakvagnen. Fast skulle jag köpt ett kit från GTS så hade jag nog satsat på Challengern. Jag är duktigt såld på det utseendet - speciellt med modern insida! :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Johan här på forumet har beställt ett kit från GTS. Jag vet iofs om han har fått det än. När jag var i England sist träffade jag Darren på GTS. En mycket trevlig kille men kanske lite virrig och ostrukturerad. Han har firman i sitt radhus utanför London. Det var "shocks" över hela huset inklusive köket! min fru blev nästan illamående av alla bildelar :blink: Darren nämde också att han funderar på att åka till sverige ett par ggr per år och leverera kit. Det är tydligen väldigt många svenskar som är intresserade men backar pga transportpriset. Men det var bara funderingar som sagt. Jag tror att GTS och MK är likvärdiga i kvalitet, speciellt nu när inte Martin själv är inblandad i MK Sportscars :( Det som avgör är om man vill ha vanlig delad bakaxel eller en Dedion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Ha ha ha... det låter precis som många engelska företag! :D Farsan har varit över i England några gånger och köpt bildelar till MG och Rover och sett många liknande företag - rostfria avgassystem under soffan, skärmar under sängen etc... Bakom många av de mest välkända företagen döljer sig en liten "hemmafixare" med ett oisolerat skul på gården som enda lokaler. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 (edited) Just så såg det ut hos Mark på Trinton sportcars. Ett gammalt plåtskjul fyllt med galsfiberdelar Mark själv stod och plastade när vi kom (bakis som en örn). På min fråga om han inte borde ha en skyddsmask svarade han - Ehh I have done this so long so I don't feel the smell anymore...... :D Edited September 24, 2004 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 (edited) Det där känner jag igen :icon_oops: Gissa hur jag mådde efter att ha plastat upp min båt . Det rörde sig om 3,5 ton plast och glas. Frugan sa att jag luktade plast genom huden flera dar efteråt. :( Men nu är jag ok igen :thumbup: Tror jag :prop: Eddy Edited December 13, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Om ni nu ska köpa ett kit se för guds skull till så ni inte snålar och bygger med sierrans bakvagns upphängning... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Appropå GTS: I am sending the first Swedish kit out this week i hope and i'm sure he will be only to pleased to show you. Kind regards, Darren Kan det va Johan? Isf kan man kolla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Det kan ju vara idé att köpa något av de svenska kitten med, exempelvis DD7, jag uppfattar det som om de är minst lika bra som många av de brittiska locost-kitten. Många tycker att ett svenskt garageföretag kan ju inte vara något, utan det skall importeras från något *stort* märke, som när man tittar efterär mer källarskrubb än garage, men man tittar inte så ofta efter när det är långt att åka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 25, 2004 Share Posted September 25, 2004 Eller Dala7 kiten...... :) http://www.dala7.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 Då är det bara att hoppas att du inte bor så långta norrut att jag har närmare till England..... Jag bor i Skåne. M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Tjena hej! Jag kollade också Estfields prylar på Elmia och ska man bara ut och rejsa på bana kanske det funkar men någon vidare finish verkar det inte vara. "Strong as hell" beskrev han chassiet men han ville ha 98000 SEK för rullande chassie med en långt ifrån klar Fordmotor och vad jag tror var en Volvodrivlina. Givetvis stel bakaxel. Man får vad man betalar för så länge man inte bygger helt själv. Jag kikade innan jag bestämde mig för en Tiger (jo med sierrans bakvagn) på Robin Hood. Verkade helt ok tills jag läste flera recensioner som sade att kitten var skit! Nu vet inte jag om GTS är bättre eller sämre än Robin Hood men det kan nog löna sig att kika på de Engelska forumen för mer info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted October 2, 2004 Author Share Posted October 2, 2004 Tja! har även sneglat lite på tiger-kitten. Hade dock önskat att man kunde bygga dem med stel bakaxel(billigare) :D Nån som har gjort det förresten? Med sierrans delade axel måste man ju köpa deras bakvagnsupphängning för 4000. I alla fall om man ska våga sätta sig i bilen sen. Är ju ingen supersvetsare precis... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 Har själv beställt Tigers "Super Cat" och den använder Sierrans hela bakvagn. Hjälpramen tillsammans med de stora bärarmarna används ihop med nya fjädrar och ställbara Spaxdämpare. Så ingen svetsning behövs till den modellen :thumbup: . Hoppas att vägegenskaperna är OK ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Om han inte skickat iväg det ännu så kanske det får plats med en noskon? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.