Borken Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 Hej Vad tror ni om de bakaxelstagen som finns i boken på sidan 173 (de med fyrkantprofil) ? Är dom bättre än vanliga sketna runda? vilken dimesion skall man ha i så fall på fyrkanten? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 (edited) Tjenare.. Jag kommer att åka med runda rör för det ser snyggare ut och att jag kommer att fixa en gänga i det runda röret för att få det justerbart...jag kommer att åka med ca 25 mm runda rör..men det är ju fritt att göra som man vill... // Mats Edited September 19, 2004 by bossen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 (edited) Ett 25x2 fyrkantrör är ca 70% styvare än ett 25x2 runt rör. Om ett fyrkantrör och ett runt rör har samma vikt per meter är fyrkantröret ca 5% styvare. Jag trodde knäckning (beror av styvhet) skulle vara dimensionerande för länkarmarna bak men det verakar var rena tryck och drag lasterna (beror av rörets area) som dimensionerar. Efter lite överslagsräkning vill jag instämma i bokens val av 25 mm rör. Ett 25mm fyrkantrör är ca 25% starkare (och tyngre) än ett 25mm runt rör när det gäller tryck och drag laster. Edited September 19, 2004 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 19, 2004 Author Share Posted September 19, 2004 Låter som om det får bli vanlig 25*25, vilket godstjocklek ska man ha räcker det med 2mm eller ska man försöka hitta grövre? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 2 mm är helt OK om du inte tänker bygga en väldigt tung bil. 20 rör är lite klent. Har själv planer på att även göra undre A-armar i 25x25, får se hur det går med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Ett 25x2 fyrkantrör är ca 70% styvare än ett 25x2 runt rör. Om ett fyrkantrör och ett runt rör har samma vikt per meter är fyrkantröret ca 5% styvare. Jag trodde knäckning (beror av styvhet) skulle vara dimensionerande för länkarmarna bak men det verakar var rena tryck och drag lasterna (beror av rörets area) som dimensionerar. Efter lite överslagsräkning vill jag instämma i bokens val av 25 mm rör. Ett 25mm fyrkantrör är ca 25% starkare (och tyngre) än ett 25mm runt rör när det gäller tryck och drag laster. Anar du hur mycket enklare du gör livet för oss? Tackar! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Anar du hur mycket enklare du gör livet för oss? Tackar! :thumbup: Tre år på högskolan var alltså inte helt bortkastat ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts