Starhonk Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Tänkte starta upp en tråd för SFRO relaterade frågor då dessa dyker upp med jämna mellanrum. Den senaste frågan och som fick mig att starta upp tråden är att SFRO har tydligen fått ögonen på hemmagjutna spindlar. Jag har inte förstahandsinformation i dagsläget om vad de betraktar som "hemmagjutna". Detta bör vi kolla upp eller är det någon som har talat med SFRO om vad som gäller här? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 27, 2010 Author Share Posted February 27, 2010 Hämtat från SFROs hemsida /Henrik 2010-02-23 Meddelande om brister i aluminiumspindlar/uprights lev av GOX Teknik Detta brev gäller allvarliga tveksamheter i konstruktion och utförande av de gjutna spindlar (uprights) i aluminium som GOX marknadsför till GT40. De exemplar SFRO har bedömt i samband med SFRO-besiktning visar på allvarliga problem. Detaljerna har flera tecken på bristande kontroll av gjutprocessen. Det finns porer, sjunkningar och andra defekter som påverkar hållfastheten. Utöver dessa problem är det också oklart vilket material detaljen egentligen är tillverkad av. Två oberoende analyser visar på en hårdhet som är betydligt lägre än vad som accepteras av dem som serietillverkar liknande detaljer. Geometrin är också bristfällig för en modern sportvagn, i första hand blir styrradien (scrub radius) alldeles för stor. SFRO gör enstycksbesiktningar på amatörbyggda fordon och kan därför egentligen varken "godkänna" eller "underkänna" en komponent. Det är upp till varje byggare att visa att delarna uppfyller kraven. Men trots det händer det att SFRO tar gemensamma ställningstaganden till komponenter. När det gäller denna typ av gjutna spindlar är det ställningstagandet tills vidare att de inte godkänns vid SFRO-besiktning. Tillverkaren (GOX Teknik AB, www.sportscar.se) informerades om tveksamheterna i december 2009 och gavs möjlighet att själva informera befintliga och potentiella kunder om problemen, via sin egen hemsida. I skrivande stund (februari 2010) finns ingen sådan information där. Därför går SFRO ut med informationen direkt på www.sfro.com Kunder som har köpt denna typ av spindel måste kontakta leverantören för att lämna igen komponenterna. SFROs styrelse och tekniska kommitté http://www.sfro.com/aktuellt.html#20100223 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Det är ju skönt att med producenter som tar sitt ansvar !! 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg87_gt40 Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Jag har en SFRO relaterad förundran angående bensintankarna. i SFRO's bygghandbok (1.0) så står detta om bensintankarna: "Placering av tanken är också viktig, tänk på vad som händer vid en olycka. Tänk också på om det finns andra delar som kan punktera tanken när bilen krockas" Jag bara tänkte eftersom det sitter två bensintankar i trösklarna, de lär ju inte direkt vara den optimala placeringen.. Så är det nån här som fått backning av en SFRO kontrollant angående bensintankarna i sido trösklarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Hej Timmy och Välkommen hit ! Jag (vi) har gjort så här : sista locket är inte färdigsvetsat på bilden. Efter måndag har jag svar på din fråga ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg87_gt40 Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Jag kom på en sak till som du kan fråga SFRO (för ja antar att du får besök av dem på måndag?) Det är om bältena, Ifall de ska vara nån form av märkning på den och om de ska vara 3, 4, 5 eller 6 punktsbälten? Typ "E" eller "FIA" eller ngt sånt? Å hur kraven på fastsättning av dessa ska vara? 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg87_gt40 Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Hmm, hur gick det? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Oops, avseende bälten så är det E-märken som gäller och på denna typ av vagnar 3-punktsbälten. Angående infästning så är det väl mycket sunt förnuft men jag har också för mig att det står lite vinklar och sådant i SFRO-boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg87_gt40 Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 gt40 wrote: Oops, avseende bälten så är det E-märken som gäller och på denna typ av vagnar 3-punktsbälten. Angående infästning så är det väl mycket sunt förnuft men jag har också för mig att det står lite vinklar och sådant i SFRO-boken. Tror jag eventuellt hittade ett "kryphål" i frågan om 3,4,5,6-punkts bälten. Jag satt å glodde igenon SFRO-handboken ("SFRO:s nya bygghandbok 1.0") och kom fram till sida 144 där detta stycke står (Ordagrant avskrivet): "Alternativt får man använda fyr-, fem-, sexpunktsbälte av tävlingstyp, men bara tillsammans med FIA-godkänd stol, och bältena ska uppfylla FIA-standardena 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98. Monteringen ska följa Svenska Bilsportförbundets regler för rally, racing samt rallycross (TR 5.6.2) (Hittas via www.sbf.se). Använder man denna möjlighet gäller också att man ändå ska kunna nå alla manöverorgan med bältet ordentligt fastspänt." "OBS! Bältena måste vara nya. De får inte vara begagnade." http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf Sida 12 Detta är enligt mig rätt lovande ifall man känner för å ha bälten med fler än 3 punkter 🙂 eller vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.