pacman Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Boys, Är det som att svära i kyrkan om jag hänger här med mitt Lola T70 spyder-projekt? Admin får väl kasta ut mig i så fall... Jag har inte kommit så långt ännu, sitter mest och caddar i 3D. Jag har i alla fall kommit in i ett bra garage nu, och efter diverse vinterjobb med nuvarande lådbil så är det tänkt att projekt T70 skall startas. Om det går som det är tänkt så skall det bli en replika på Lola T70 Spyder. Cheva 383, Audilåda etc. En första fråga: När jag lägger in motor och audilåda där jag vill ha dem i min modell med "lagom" höjd på chassit över marken (~100 mm) så blir vinkeln på drivaxlarna extrem. (Se bild) Hur mycket vinkel är "normalt" med audilåda? Inbillar mig att det inte skiljer så mycket mellan GT40 och T70 vad gäller markfrigång på chassit. /Peter Carlsson, Katrineholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Tjena Peter! Du är säkert välkommen här, du har säkert mycket att tillföra och ditt bygge är väldigt likt de andra byggena här. En annan härlig egenskap på detta forum är att man kan ventilera alla synpunkter och ideer utan att bli idiotförklarad. Det tråkiga med audi lådan är att utgående axlar ligger så lågt,och med dessa höga hjul blir det lite vinkel på drivaxlarna,först blev jag förskräckt när jag såg hur det blev men sen fick jag höra att det funkar med ganska mycket vinkel. Man vill inte ha motorn för högt heller,här kommer en bild på min instalation i ett tidig skede. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Jätteroligt tycker jag. Lola T70 är också en riktig favorit. Kul att du bygger från scratch också. Skall bli otroligt spännande att följa! Gällande Audilådorna börjar det nu finnas väldigt mycket kunskap om vad som funkar och inte funkar. Dock har jag inte så bra koll själv men jag har förstått att man kan också titta på Passatlådor också - företrädesvis diesellådorna. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Tack för mottagandet! 😃 Jag har åxå siktat in mig på en diesel-låda. Dels för utväxlingen men främst för att de bör vara byggda för mer vrid. Men drivaxelplaceringen är i princip samma på alla har jag förstått. Vilka drivaxlar föredras? Ford Granada har nämnts på andra forum. MVH Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Vi avser att använda ytterdel drivaxel från Scorpio (vi använder även dess ytterlager) och innerdelen tar vi från audi och skarvar ihop. Scorpioaxeln är solid och audi använder rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 När man kör Audilådorna så blir det olika längd på drivaxlarna. Detta kan ju vara lite trickigt. Jag skulle faktiskt kolla på det GT40s.com för att se vad folk använder. Lägg ut en fråga där. Själv kör jag BMW 3.0 axlar som är solida och jag tror att det kommer att räcka hyffsat långt. Vi får se. Min Porschelåda rasar nog innan är jag rädd för då det bara är en oförstärkt 915 låda. En 930 ( Turbo ) eller G50/50 står på önskelistan. Men det är väl som vanligt att det beror lite på hur man kör.... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Har du bestämt vem som skall leverera karossen? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Jag tänker göra ett försök med att gjuta egen kaross. Jag gjorde så med sjuan så jag har lite erfarenhet. Jag har också en tanke att involvera en kille jag känner som dels är lite biltokig och dels driver en glasfiber-firma. Bra kombination tycker jag så kanske att jag kan övertala honom att dela på bygget. Om han bygger två karosser så bygger jag två chassin. Vi får se. Se denna länk om en kille i Sydafrika som bygger egen kaross: http://www.gt40s.com/forum/lola-t70-lounge/19604-canamsa-sa-stratch-build.html MVH Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Jag har lite kontakter här som kanske kan komma till nytta. Via en kille som varit intresserad av att gjuta av min kaross ( det har inte hänt ännu ) så har jag jag en kontakt med till en firma in Kristinehamn som kan spruta upp karossen. Den är ju inte helt enkel att handlägga. Den kanske blir något tyngre än en handlagd som vet hur man gör en lätt kaross jämförelsevis men jag tror man vinner i finish och minskat efterarbete. Tydligen så skulle man kunna få detta för ett riktigt bra pris. Det finns ju dock en initialkostnad på att bygga formen och det kan man ju göra på lite olika sätt med tanke på hur många karosser man tänkt bygga i den. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 4, 2009 Author Share Posted October 4, 2009 Absolut något att fundera över om min plast-nisse inte nappar. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Pacman - hur är progressen?[/u] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 Tiden går fortare ju äldre man blir sägs det... Jg måste vara bra gammal nu 😊 Nu har jag tagit upp den fallna sugen igen och lagt ett antal kvällar vid cadden. Varit och köpt rör och sitter som bäst och våndas över hur jag skall kunna klämma pengar ur familjekontot till en Audi 01e DQS-låda på ebay... Innan jag springer före verkligheten för mycket och börjar kapa rör så skulle jag vilja veta var inre drivknutarna hamnar på en dqs-låda. Någon som skulle vilja ta fram tumstocken och mäta? Gärna C-C och höjdledes. Jag vill gärna ha inre knuten på linje mellan upphängningspunkterna för bakvagnen. Jag lovar att hålla dagboken lite mer levande framöver... // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 Ping @pacman ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 22, 2020 Share Posted March 22, 2020 11 timmar sedan, heralue sade: Ping @pacman ! Du får nog prova en annan kontaktväg tror jag 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 22, 2020 Share Posted March 22, 2020 Nä så illa är det inte ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 22, 2020 Share Posted March 22, 2020 Då kanske man kan slå ihop dessa konton 🙂 eller vad säger du @pacman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 27, 2020 Author Share Posted April 27, 2020 T70-projektet ligger i frysen för närvarande. Kanske dags att tina upp det snart, nu när nya garaget är invigt och funktionellt. Slå gärna ihop kontona om du vill under pacman-namnet. Det lär inte bli någon aktivitet i bygg-tråden än på något år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 6 timmar sedan, pacman sade: Slå gärna ihop kontona om du vill under pacman-namnet. Det lär inte bli någon aktivitet i bygg-tråden än på något år. Fixat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.