Grantinge_gt40 Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 gt40 wrote: Fronten hålles uppe med gasfjädrar. Hej Micke, Detta ser riktigt bra ut. Hur starka är fjädrarna och vilken längd har du valt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 30, 2011 Author Share Posted April 30, 2011 Längden är 471 mm och de är på 300 N Är dock i starkaste laget så jag skall flytta infästningen i chassi för att få kortare hävarm. Återkommer i ärendet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Brilliant - tack!!! Äntligen någon som orkat ta tag i detta. Har själv länge funderat men inte orkat/haft andra prio! Lysande med ett bra forum! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Gjorde det enkelt för mig och tog bort en gasfjäder, nu blev det perfekt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Ljuddämparna inpassade ! Beställde nya med diameter 135 mm, när de dök upp så var de 150 mm !!! Fick därför göra lite ingrepp....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren. Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor. Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren. Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ? Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 gt40 wrote: Längden är 471 mm och de är på 300 N Är dock i starkaste laget så jag skall flytta infästningen i chassi för att få kortare hävarm. Återkommer i ärendet! Vilken leverantör eller har du någon bilmodell som dessa kommer ifrån? Funderar på vad biltema har att erbjuda? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Henrik : http://abkati.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Jula har fantastiskt bra hålsågar !!!! ....... fast dem har inte jag använt ...... 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 gt40 wrote: Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren. Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor. Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren. Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ? Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ?? Finns en bild som förekommer i flera böcker från en Mark II med 427:a. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 Jo jag har sett den Örjan, skillnaden är att jag har min pump fram, men det är kanske på ingången till motorns som är lämpligast. Det får nog bli så ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Hej igen Med din pumpposition så får du tryck där det annars är "sug" (bilden) på återledningen från kylaren. Kanske ska ledningen från ingången till motorn till expansionkärlet istället kopplas till toppen på expansionskärlet? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Hej. Den ledningen skapar väll ett undertryck i expantionskärlet så man får bort luften från kylsystemet (kylare och motor)? Tror jag 😕 Mvh Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Flyttar man ledningen till sugsidan borde det funka. ( Grovröret som går till kylaren från motorn) MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Hej Micke. Jag har laggt upp lite info + bilder under "Övrikt" Kylslssystem. MVH Christer.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 15, 2011 Author Share Posted May 15, 2011 Expansionskärlet kopplas på "sugledningen" till pumpen. Jag avser att montera ett litet värmepaket med tillhörande pump. Skall man låta detta ligga parallellt med den stora kylaren, eller parallellt med det långa vinklade röret ? Känns som om parallellt med kylaren är det rätta..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Detta skall väl bli bra !!!! Uddeholm Orvar Supreme ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Snyggt jobbat Micke. Du har bra driv i garaget 😉 Vart har du fått tag i drivaxlarna? MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Fixit har gjort dem, Ford yttersplines och Audi innersplines Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 29, 2011 Author Share Posted May 29, 2011 Lite plastning idag ! Skall låsa här Backspegel inpassad Kalle kör Audi TT Jag kör Cooper Mini Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Lysanda val båda två tycker jag. Dock såfaller min röst nog på Minins spegel. Kommer ni att ha de elmanövererade också ? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Ni har kommit långt med era byggen. Utvändiga speglar är ett måste i mitt fall med Mark II bakhuv. Sikten blir snett upp i himlen. Micke, du har en Mark II bakhuv, hur blir sikten via innerbakspegeln? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 29, 2011 Author Share Posted May 29, 2011 Efter att ha provsuttit så tror jag att jag kan se bilarna som jag kör om ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 29, 2011 Author Share Posted May 29, 2011 Henrik: jag tror vi slopar elen i speglarna Örjan: jag har inte provat innerspegeln än men jag tror sikten blir obefintlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 7, 2011 Author Share Posted June 7, 2011 28-30 grader varmt gjorde att det inte blev så mycket verkstad. En snabbis idag blev lite bitar för låsning av bakdel. Vi kommer att använda ett excenterlås från Dzus lås Svetsbultar är kanon ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 Riktigt elegant - skitsnyggt. Du kan dock eventuellt få problem med sprickor mellan metall och plast på sikt om jag får vara lite trist då de rör sig olika:-( Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Jag har ingen susning, men jag tror det skulle kunna gå bra. Om låsfästet är ca 8cm så kommer det utvidga sig 0.044mm per 50 grader celcius, medans glasfibern (beroende på struktur) utvidgar sig ca 0.0095-0.0215, vilket ger en diff på 0.0225-0.0345mm. Jag tror att det kommer funka finfint 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Fan vilken koll du har - det är ju brilliant! Sen är väl det i och för sig också så att material beter sig olika och har man belastning på detta så kan det ju hända grejor. Det är min erfarenhet iallafall - högst ovetenskapligt. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Jag fattade inte riktigt hur fästet ska sitta men om det ska plastas fast så fungerar en blästrad yta jättebra, då polyestern biter som fan på plåten då! Mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 9, 2011 Author Share Posted June 9, 2011 Fästen skruvas fast (sitter svetsbultar på u-profilerna) Excenterlåset svetsas i uprofilen. Känns bättre med M8 bultarna än några små M4 i excenterlåset. Dessa hål för dörrhandtagen är lite pyssliga ! Om inte Kalle gör en finurlig borrmall !! Små nätta hylsor ! Och nu på plats ! Handtagen fick pinnfräsas och en tapp gängas in. Tappen låses med gänglåsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Strålande Micke, som alltid! Kommer bli jättebra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Fortsatt idag med låset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Verkar bli mycket tankearbete och klurigt jobb med dörrarna. Imponerande lösning ni åstadkommit. Tur att man inte är först. Vilken bil har donerat låset? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Låsen kommer från Skoda Felicia vill jag minnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 15, 2011 Author Share Posted July 15, 2011 Äntligen en stund i garaget ! Nu är låsar inpassade så att dörrar går att stänga samt öppnas med utvändiga handtag ! Härligt !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Såja, änligen lite garagetid. Plastrutor kapas i rätt mått, tack Kalle för de fina mallarna, gick väldigt smidigt med bandsåg. Fortsatte sedan med gasdämparna till dörrarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 gt40 wrote: Såja, änligen lite garagetid. Plastrutor kapas i rätt mått, tack Kalle för de fina mallarna, gick väldigt smidigt med bandsåg. Fortsatte sedan med gasdämparna till dörrarna Snyggt jobbat Micke 😃 Ni har gjort egna rutor ser jag. Jag tror fler vill veta mer fakta om matrialval samt hur du har format dessa? Jag måste göra om alla rutor av plast då GOX levererat dessa i Plexiglas (Vid köptillfället upp gav GOX att det var godkänt matrial) Men vid kontroll var det vanligt plexiglas som ej SFRO godkänner på sidorutor bla, MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Du kan få beteckningar men med tanke på välvningar mm så köpte vi från Tornado. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Dragbil fixad för Le Mans Classic 2016 ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Hej Micke! Vilket fantastiskt jobb ni gör, en fröjd att följa via forumet 😃 En fråga om chassit, vilken stålkvalitet använder ni? Kan SS-EN 10305-5 E220 funka eller är det läge att välja ett stål med högre sträck/brottgräns? Kanske E235? Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Tackar Mackan ! Jag tror vi körde E235 (kollar imorgon), det viktiga är väl töjningen vill jag minnas (särkilt avseende bärarmar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 gt40 wrote: Dragbil fixad för Le Mans Classic 2016 ! Stiligt!! Blir det samma stripning på dragbilen och GTn då? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Låter lämpligt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Hej Micke! med risk för att bli tjatig 😊 kollade du vilken materialkvalitet ni använde i chassit? Tänkte beställa en hög med rör och inleda operation kapa/svetsa 🙂 En annan fråga, gjorde ni någon hålfasthetsberäkning eller liknande? hur kinkiga är SFRO med dessa frågor? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 Kollade specen, S235JRG2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 gt40 wrote: Kollade specen, S235JRG2. Tackar som bugar! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Äntligen lite tid i garaget, byggde om avgasrören (mindre burkar med mer frigång mot v-låda) "Kardan" tunneln är på G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Oj va snyggt det blir med burkarna. Ser inte riktigt hur tunneln blir men ni minskar höjden fram eller ? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 19, 2011 Author Share Posted September 19, 2011 då jag har för breda sätten så är kylrören i bredd under sätena, därav går tunneln ner framför sätena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Det är onekligen snyggt med polerat rotfritt!! Jag vill ha..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.