Jump to content

Recommended Posts

Posted

Längden är 471 mm och de är på 300 N
Är dock i starkaste laget så jag skall flytta infästningen i chassi för att få kortare hävarm.
Återkommer i ärendet!

Posted

Brilliant - tack!!! Äntligen någon som orkat ta tag i detta. Har själv länge funderat men inte orkat/haft andra prio! Lysande med ett bra forum!

Mvh
Henrik

Posted

Ljuddämparna inpassade !





Beställde nya med diameter 135 mm, när de dök upp så var de 150 mm !!!
Fick därför göra lite ingrepp.......

Posted




Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren.
Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor.
Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren.
Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ?
Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ??
Posted
gt40 wrote:
Längden är 471 mm och de är på 300 N
Är dock i starkaste laget så jag skall flytta infästningen i chassi för att få kortare hävarm.
Återkommer i ärendet!


Vilken leverantör eller har du någon bilmodell som dessa kommer ifrån?

Funderar på vad biltema har att erbjuda?

Mvh
Henrik
Posted

Jula har fantastiskt bra hålsågar !!!!









....... fast dem har inte jag använt ...... 😃

Posted
gt40 wrote:




Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren.
Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor.
Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren.
Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ?
Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ??


Finns en bild som förekommer i flera böcker från en Mark II med 427:a.


mvh
Örjan
Posted

Jo jag har sett den Örjan, skillnaden är att jag har min pump fram, men det är kanske på ingången till motorns som är lämpligast.
Det får nog bli så !

Posted

Hej igen
Med din pumpposition så får du tryck där det annars är "sug" (bilden) på återledningen från kylaren.
Kanske ska ledningen från ingången till motorn till expansionkärlet istället kopplas till toppen på expansionskärlet?
mvh
Örjan

Posted

Hej Micke.
Jag har laggt upp lite info + bilder under "Övrikt" Kylslssystem.

MVH
Christer.s

  • 2 weeks later...
Posted

Expansionskärlet kopplas på "sugledningen" till pumpen.



Jag avser att montera ett litet värmepaket med tillhörande pump.
Skall man låta detta ligga parallellt med den stora kylaren, eller parallellt med det långa vinklade röret ?

Känns som om parallellt med kylaren är det rätta.....

Posted

Snyggt jobbat Micke.
Du har bra driv i garaget 😉
Vart har du fått tag i drivaxlarna?

MVH
Christer.S

  • 2 weeks later...
Posted

Lite plastning idag !


Skall låsa här


Backspegel inpassad


Kalle kör Audi TT


Jag kör Cooper Mini

Posted

Lysanda val båda två tycker jag. Dock såfaller min röst nog på Minins spegel. Kommer ni att ha de elmanövererade också ?

Mvh
Henrik

Posted

Ni har kommit långt med era byggen.
Utvändiga speglar är ett måste i mitt fall med Mark II bakhuv.
Sikten blir snett upp i himlen.
Micke, du har en Mark II bakhuv, hur blir sikten via innerbakspegeln?
mvh
Örjan

Posted

Henrik: jag tror vi slopar elen i speglarna
Örjan: jag har inte provat innerspegeln än men jag tror sikten blir obefintlig.

  • 2 weeks later...
Posted

28-30 grader varmt gjorde att det inte blev så mycket verkstad.
En snabbis idag blev lite bitar för låsning av bakdel.
Vi kommer att använda ett excenterlås från Dzus lås


Svetsbultar är kanon !


Posted

Riktigt elegant - skitsnyggt. Du kan dock eventuellt få problem med sprickor mellan metall och plast på sikt om jag får vara lite trist då de rör sig olika:-(

Mvh
Henrik

Posted

Jag har ingen susning, men jag tror det skulle kunna gå bra. Om låsfästet är ca 8cm så kommer det utvidga sig 0.044mm per 50 grader celcius, medans glasfibern (beroende på struktur) utvidgar sig ca 0.0095-0.0215, vilket ger en diff på 0.0225-0.0345mm. Jag tror att det kommer funka finfint 😉

Posted

Fan vilken koll du har - det är ju brilliant! Sen är väl det i och för sig också så att material beter sig olika och har man belastning på detta så kan det ju hända grejor. Det är min erfarenhet iallafall - högst ovetenskapligt.

Mvh
Henrik

Posted

Jag fattade inte riktigt hur fästet ska sitta men om det ska plastas fast så fungerar en blästrad yta jättebra, då polyestern biter som fan på plåten då!

Mvh Andreas

Posted

Fästen skruvas fast (sitter svetsbultar på u-profilerna)
Excenterlåset svetsas i uprofilen. Känns bättre med M8 bultarna än några små M4 i excenterlåset.

Dessa hål för dörrhandtagen är lite pyssliga !




Om inte Kalle gör en finurlig borrmall !!




Små nätta hylsor !


Och nu på plats !


Handtagen fick pinnfräsas och en tapp gängas in.

Tappen låses med gänglåsning.

  • 2 weeks later...
Posted

Verkar bli mycket tankearbete och klurigt jobb med dörrarna.
Imponerande lösning ni åstadkommit.
Tur att man inte är först.
Vilken bil har donerat låset?
mvh
Örjan

  • 4 weeks later...
Posted

Äntligen en stund i garaget !
Nu är låsar inpassade så att dörrar går att stänga samt öppnas med utvändiga handtag !
Härligt !!

  • 4 weeks later...
Posted

Såja, änligen lite garagetid.
Plastrutor kapas i rätt mått, tack Kalle för de fina mallarna, gick väldigt smidigt med bandsåg.



Fortsatte sedan med gasdämparna till dörrarna





Posted
gt40 wrote:
Såja, änligen lite garagetid.
Plastrutor kapas i rätt mått, tack Kalle för de fina mallarna, gick väldigt smidigt med bandsåg.



Fortsatte sedan med gasdämparna till dörrarna








Snyggt jobbat Micke 😃
Ni har gjort egna rutor ser jag.
Jag tror fler vill veta mer fakta om matrialval samt hur du har format dessa?
Jag måste göra om alla rutor av plast då GOX levererat dessa i Plexiglas Evil or Very Mad (Vid köptillfället upp gav GOX att det var godkänt matrial) Men vid kontroll var det vanligt plexiglas som ej SFRO godkänner på sidorutor bla,

MVH
Christer.S :cool:
Posted

Hej Micke!
Vilket fantastiskt jobb ni gör, en fröjd att följa via forumet 😃
En fråga om chassit, vilken stålkvalitet använder ni? Kan SS-EN 10305-5 E220 funka eller är det läge att välja ett stål med högre sträck/brottgräns?
Kanske E235?
Mvh Markus

Posted

Tackar Mackan !
Jag tror vi körde E235 (kollar imorgon), det viktiga är väl töjningen vill jag minnas (särkilt avseende bärarmar)

Posted
gt40 wrote:
Dragbil fixad för Le Mans Classic 2016 !



Stiligt!! Blir det samma stripning på dragbilen och GTn då?

Mvh
Henrik
Posted

Hej Micke!
med risk för att bli tjatig 😊 kollade du vilken materialkvalitet ni använde i chassit? Tänkte beställa en hög med rör och inleda operation kapa/svetsa 🙂
En annan fråga, gjorde ni någon hålfasthetsberäkning eller liknande? hur kinkiga är SFRO med dessa frågor?

/Markus

  • 1 month later...
Posted

Äntligen lite tid i garaget, byggde om avgasrören (mindre burkar med mer frigång mot v-låda)





"Kardan" tunneln är på G.

Posted

då jag har för breda sätten så är kylrören i bredd under sätena, därav går tunneln ner framför sätena.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...