Jump to content

Mickes mkt40


heralue

Recommended Posts





Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren.
Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor.
Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren.
Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ?
Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ??
Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:
Längden är 471 mm och de är på 300 N
Är dock i starkaste laget så jag skall flytta infästningen i chassi för att få kortare hävarm.
Återkommer i ärendet!


Vilken leverantör eller har du någon bilmodell som dessa kommer ifrån?

Funderar på vad biltema har att erbjuda?

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:




Önskar lite synpunkter, vattenpumpen sätter jag fram vid kylaren.
Trycker vattnet bak till motorn där det går in via 2 pipor.
Går sedan ut vi övre rör och nedåt sedan i tunnel fram till kylaren.
Vad skall jag gå med med anslutning ifrån expansionskärl ?
Nere vid rör som går fram till kylaren eller in vattnet går in motorn ??


Finns en bild som förekommer i flera böcker från en Mark II med 427:a.


mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Hej igen
Med din pumpposition så får du tryck där det annars är "sug" (bilden) på återledningen från kylaren.
Kanske ska ledningen från ingången till motorn till expansionkärlet istället kopplas till toppen på expansionskärlet?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Expansionskärlet kopplas på "sugledningen" till pumpen.



Jag avser att montera ett litet värmepaket med tillhörande pump.
Skall man låta detta ligga parallellt med den stora kylaren, eller parallellt med det långa vinklade röret ?

Känns som om parallellt med kylaren är det rätta.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

28-30 grader varmt gjorde att det inte blev så mycket verkstad.
En snabbis idag blev lite bitar för låsning av bakdel.
Vi kommer att använda ett excenterlås från Dzus lås


Svetsbultar är kanon !


Link to comment
Share on other sites

Riktigt elegant - skitsnyggt. Du kan dock eventuellt få problem med sprickor mellan metall och plast på sikt om jag får vara lite trist då de rör sig olika:-(

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen susning, men jag tror det skulle kunna gå bra. Om låsfästet är ca 8cm så kommer det utvidga sig 0.044mm per 50 grader celcius, medans glasfibern (beroende på struktur) utvidgar sig ca 0.0095-0.0215, vilket ger en diff på 0.0225-0.0345mm. Jag tror att det kommer funka finfint 😉

Link to comment
Share on other sites

Fan vilken koll du har - det är ju brilliant! Sen är väl det i och för sig också så att material beter sig olika och har man belastning på detta så kan det ju hända grejor. Det är min erfarenhet iallafall - högst ovetenskapligt.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Fästen skruvas fast (sitter svetsbultar på u-profilerna)
Excenterlåset svetsas i uprofilen. Känns bättre med M8 bultarna än några små M4 i excenterlåset.

Dessa hål för dörrhandtagen är lite pyssliga !




Om inte Kalle gör en finurlig borrmall !!




Små nätta hylsor !


Och nu på plats !


Handtagen fick pinnfräsas och en tapp gängas in.

Tappen låses med gänglåsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
gt40 wrote:
Såja, änligen lite garagetid.
Plastrutor kapas i rätt mått, tack Kalle för de fina mallarna, gick väldigt smidigt med bandsåg.



Fortsatte sedan med gasdämparna till dörrarna








Snyggt jobbat Micke 😃
Ni har gjort egna rutor ser jag.
Jag tror fler vill veta mer fakta om matrialval samt hur du har format dessa?
Jag måste göra om alla rutor av plast då GOX levererat dessa i Plexiglas Evil or Very Mad (Vid köptillfället upp gav GOX att det var godkänt matrial) Men vid kontroll var det vanligt plexiglas som ej SFRO godkänner på sidorutor bla,

MVH
Christer.S :cool:
Link to comment
Share on other sites

Hej Micke!
Vilket fantastiskt jobb ni gör, en fröjd att följa via forumet 😃
En fråga om chassit, vilken stålkvalitet använder ni? Kan SS-EN 10305-5 E220 funka eller är det läge att välja ett stål med högre sträck/brottgräns?
Kanske E235?
Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Hej Micke!
med risk för att bli tjatig 😊 kollade du vilken materialkvalitet ni använde i chassit? Tänkte beställa en hög med rör och inleda operation kapa/svetsa 🙂
En annan fråga, gjorde ni någon hålfasthetsberäkning eller liknande? hur kinkiga är SFRO med dessa frågor?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...