heralue Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Bygge av GT40 replica från scratch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Kul med scratchbygge. Det var det jag själv funderade på först. Sett i efterhand var det nog det alternativ som också skulle gått fortast. Det ser lite GTD inspirerat ut av vad jag kan se. Jag har själv lite ritningar på en GTD ram liggande som dock ej är riktigt färdiga fullt ut. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 26, 2009 Author Share Posted August 26, 2009 Lite om byggets startande: Februari 2009 tog vi lastbil England t&r. Dags för karosser och framrutor. Framrutor hämtades hos Frank Catt Mycket prylar blir det.... Allt vill vi ha med !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 30, 2009 Author Share Posted August 30, 2009 Chassibyggandet tar fart: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Se där ja! Kul att se lite byggbilder! Sista bilden ser misstänkt ut som störtbågens infästning på höger tröskel vid b-stolpe! Keep up the good work! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Hej. Är imponerad av det jag ser kul med folk som vågar gå hela vägen och bygga chassiet själv. Kannon bra jobbat. 😃 Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 5, 2009 Author Share Posted September 5, 2009 Kom på att jag har haft en GT40 sedan början av 70-talet !!! Bildbevis ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Hehe - det var så det började frör mig också. Syrran hade hittat en bilbanebil i ett dike. Pappa satte sedan en sladd och ett batteri till den och det blev min favoritleksak .Tyvärr så försvann den men minnet är starkt. Typ 40 år senare så får man förverkliga drömmen:-) Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 6, 2009 Author Share Posted September 6, 2009 Byggmöte idag med alla byggarna. Funderar lite på hur högt ni andra som kör med Audilåda satt era lådor. Önskar mått från undersida chassi till drivaxlarna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Kul att se att bygget fortskrider. Ramen ser fet ut, vad har du för dimension på huvudrören? 45x45x2? MVH Peter C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 15, 2009 Author Share Posted September 15, 2009 Huvudrören är 40x40x2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Tjena! Måttade i dag på min gt min maskin lade jag på 220 mm det är ifrån centrum vevaxel till underkant ram min motor tiltar inte ner i framkant som vissa gör tyckte inte att drivaxlarna kom så mycket högre upp så jag lade den i våg med ramern dvs 220 fram och220 i bakkant ,och jag kör med en 012 låda. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 Fälgar dök upp efter lååååång väntan och dessa fick lite gummi också !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Grattis - jag kommer ihåg hur skönt det var när fälgarna landade. Tyvärr hade jag lite strul med att de var lite felaktigt bearbetade men det löste sig fint med Vintage Wheels. Vad blev det för gummi - lite nyfiken på vad ni valde och vilke klassificering däcken har. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Som vanligt i denna storlek är det inga roliga däck... Dominator är fabrikatet, M+S märkta (för säkerhets skull) och Andreas farter är nog inte att rekommendera .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 4, 2009 Author Share Posted October 4, 2009 Nu är det mycket data pyssel så "byggandet" pausar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 De kommer fram lite delar efter hand ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Se där ja! Ett litet prydligt svänghjul! Snyggt! Jag skulle också vilja göra ursvarvningen baktill för att minska vikten på mitt svänghjul då dessa tenderar att bli lite tjocka. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 Styrningen skall förhoppningsvis bli lätt och med bra körkänsla.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 Skall nog få till bakvagnen så småningom .... http://www.youtube.com/watch?v=F2L0TUFpl7g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Är det där ett elektriskt styrservo på den stången jag ser? Spännande isåfall!! Mvh Henri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 Stämmer ! Kommer från Opel Corsa C, populärt i England att montera i Escorter. På ebay finnes moduler för att kunna reglera "styrkan" i servot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Coolt! nu börjar vi kommain i hi-tech världen,ska bli intressant att följa, det finns så mycket elektriska lösningar som är intressanta att nyttja på våra byggen. Jag ser att den ser lite lång ut,på mitt bygge kom jag fram till att ha så kort ratt axel som möjligt för att få gynsamma knutvinklar som möjligt beror iofsig på vad för styrväxel man andvänder vad har du tänkt dig? Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Du kan ha en poäng där Peter.... Då vi bygger högerstyrt (finns det något annat förresten 😆 ) så blev det en engelsk styrväxel (Cortina Mk5) men jag tror vi skall kunna mickla ihop det, återklommer med bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Frigång gentemot stötdämparen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Idag har det svetsas hylsor för uniball till länkarmar bak samt längsgående stag. Fixtur är fixat till nedre armar bak. Snart skall nog bakvagnarna vara ihopsatta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Bakre uprights är på G ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Snyggt jobbat. Klart inspirerande bilder. Är dimensionen och måtten på uprhigsen efter en orginal GT40 eller från något annat bygge på marknaden eller helt egna. /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Uprightsen är gjorda efter tillgängligt utrymme och för att få vettig rollcenter mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 Nedre armar bak Uprights Infästingar för coil-over mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Snyggt jobbat 🙂 Bygget skrider framåt del för del. /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Det ser skitbra ut! Det flyter på bra för er,hur är det tänkt med lagrena i upprigthsen ska dom pressas i senare eller hur har ni tänkt. Att göra i stål har sina fördelar,bland annat med sfro . Kämpa på och posta bilder ,det är uppskattat. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Jag menar inte lagrena utan lagerhusen förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 Det skall på en platta också som lagerhusen skall bultas i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Ahhh ! Det var smart,vilka lager har ni tänkt att andvända? Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 Vi kommer att använda från Scorpio (liksom även bromsar till att börja med) Vi har ikväll även totat med infästning för övre längsgående stag bak.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted December 2, 2009 Share Posted December 2, 2009 Verkligen enkel,bra och pålitlig lösning. Instämmer med övriga. 🙂 Lycka till detaljerna ser smidiga och lätta ut även om det är stål. Fin design.. dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 4, 2009 Author Share Posted December 4, 2009 Bakdel en bit på väg (tyvärr telefonbilder) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Hehe - det sista var ju lite porrigt! Kul att se att ni har bra driv i byggandet. Är alla ramar i samma status? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 5, 2009 Author Share Posted December 5, 2009 Alla 3 ramar har grundstommen klar. Infästning mm som är aktuellt nu göres först färdigt på ett chassi och de 2 andra får detta tätt därefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Härligt att se att ni har tempot uppe nu inför julhelgerna. Annars brukar det ju mattas av lite. Bra jobbat lycka till.. 😆 Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Lite utav dagens arbete ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Hmmmm - den där får du utveckla! Onekligen snyggt bearbetat men kan inte riktigt identifiera var den skall sitta - hjulupphängning någonstans? God Hjul Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Stämmer Henrik! Skall sitta vid övre bärarm fram samt vid nedre bärarm bak innehållandes Volvo 850 bussning. Skönt med lite klämdagar framöver ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 26, 2009 Author Share Posted December 26, 2009 Annandan funkar också verkstan ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 29, 2009 Author Share Posted December 29, 2009 Kalle har varit igång med TIG-en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Det blir väldigt prydligt - syns att det är proffs i farten!! Det enda jag tänker på är lagersätena när ni Tiggar - att man inte värmer på för mycket så att de slår sig. Känner en kille här i stan som fick göra nya när han skulle värma på Görans svetsade uprights och gick på lite för hårt med Tiggen. Blev en hel del extra jobb kan man säga. God fortsättning på både helg och byggande Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Idag provmonterade lagrerna och det funkade perfekt, antagligen bättre leverantör än ovan nämnda 😲 Provmonterade även styrväxel / rattstång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.