Andreas Engström Posted August 23, 2009 Posted August 23, 2009 Ansluter mig nu till detta fria forum. Lägger upp en bild på min ikke fungerande gt40. Lagerhaveri så vevaxeln är nu på slipning. Quote
Andreas Engström Posted August 23, 2009 Author Posted August 23, 2009 Här är ett av vevlagren. Får skylla mig själv. Blev allt för ivrig och ut och tokgasa innan jag monterat oljekylare, då den inte fick plats pga bes.avgaset. Så motorns olja blev helt enkelt för varm. Men det är bara att bitta i det sura och össa på för det är bankörning på mantorp den 19e september med automotor! Och det blir med oljekylare och acctank! Quote
Guest_gt40 Posted August 23, 2009 Posted August 23, 2009 Här är ett litet videoklipp en kompis tagit i garaget. Länk till tuben. Det är inte jag som lagt upp det alltså! http://www.youtube.com/watch?v=kEPo8BqvjOM Quote
Starhonk Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 Fan vad kul att se lite bilder på kärran. Faktiskt första gången jag ser den färdig - och vilket ljud! Ser fram emot att få se den i verkligheten. Kanske på Mantorp kanske - vi får se om jag kan ta mig dit. Trist med vevlagret - förstår att det är svårt att hålla sig när man har en sån maskin bakom sig. Vad är dina intryck nu när du kört bilen ett tag? Mvh Henrik Quote
Andreas Engström Posted September 1, 2009 Author Posted September 1, 2009 Henrik. Ja jag vet inte hur jag ska beskriva upplevelserna. Det är jäkligt maxxat att köra en gt40. Det är ju liksom inte en vanlig persontransportbil som blivit tunad för att efterlikna en tävlingsbil. Det är en tävlingsbil. Och det märks. Superdirektstyrd, fruktansvärd gasrespons, bromsar som aldrig dör osv. Noll krängning och ett jävla oljud i kupén! Det är skithäftigt att köra den. Bilen kan så mycket mer än jag. Vet egentligen ej hur fort det går att åka. Har passerat 340 blås och det går inte ens tungt åt bilfan! Har ingen aning om hur fort den går och kommer heller ej testa! Hoppas jag hinner få ihop allt till Mantorp kanske man kan komma lite närmare sanningen... Mvh Andreas Quote
Csgt40 Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Hej Andreas. Kan bara lyfta på hatten av beskrivningen av din kör upplevelse. Detta ger mer motivation att hård köra i garaget. 😃 Väntar med spänning av lite mer kör info från Mantorp..... 😲 Christer.S Quote
Starhonk Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 slangenracing wrote: Henrik. Ja jag vet inte hur jag ska beskriva upplevelserna. Det är jäkligt maxxat att köra en gt40. Det är ju liksom inte en vanlig persontransportbil som blivit tunad för att efterlikna en tävlingsbil. Det är en tävlingsbil. Och det märks. Superdirektstyrd, fruktansvärd gasrespons, bromsar som aldrig dör osv. Noll krängning och ett jävla oljud i kupén! Det är skithäftigt att köra den. Bilen kan så mycket mer än jag. Vet egentligen ej hur fort det går att åka. Har passerat 340 blås och det går inte ens tungt åt bilfan! Har ingen aning om hur fort den går och kommer heller ej testa! Hoppas jag hinner få ihop allt till Mantorp kanske man kan komma lite närmare sanningen... Mvh Andreas Jösses - jag missade detta med 340 knyck när jag läst första gången. Kul att bilen verkar uppträda bra i hög fart och det är ju lika fort som de snabbaste höll på Mulsanne 1969. Jag har en video med intervju där de refererar till 214mph vilket är ungefär 340kmph, så karossen är ju väl utprovad. Otroligt häftigt att du testat och haft ballar att göra det. Som David Couthard sa i somras efter att han kört en 50-tals F1a -Nu vet jag varför kupén är så stor på dessa bilar - det är för att få plats med deras "balls" som behövs när de kör dessa bilar! Mvh Henrik Quote
Andreas Engström Posted September 12, 2009 Author Posted September 12, 2009 Ser inte ut att bli något Mantorp Då jag nu fått stakarna veven och packningar lager mm. Stakarna blev det renovering på, och dem blev när jag mätte 2 hundradelar för stora i storändan. Vilket resulterade i 2 hundringar för stort lagerspel. Perfekt lagerspel är 6.5-7 hundradelar. Jag hamnade på 9 hundringar. Inte bra. Vet ej hur jag ska göra. Köpa 3 nya stakar kan ge problem med viktskillnader, köpa ett helt sett och jag får balansera om motorn., vilket är tråkigt och kostsamt, men det får förmodligen bli lösningen... Men hur det än är, så är problem till för att lösas! Quote
hoffman_gt40 Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Tjena Andreas! Tråkigt med stakarna,men snacka med han som renoverade dom det är inte så stort jobb att slipa av och hona om dom till rätt spel viktmässigt har det ingen större betydelse. Och det är ju han som honade upp dom till fel spel,så han hjälper säkert till. Du måste ju hinna klämma några mil till i år. Mvh Peter Quote
hoffman_gt40 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Tjena Andreas! Hur går det för dig? har du en lägesrapport,vi vet vilket tempo du höll förra vintern har du en ny gt40 klar nu? Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 Ja det händer inte så mycket just nu då jag väntar på ett block som ska honas, samt ett set med auto verdi stakar... Är igång med att bygga en ny motor, men det blir så mycket special i den då den härstammar från nascar, så att tro den kommer ut i sommar är nog lite optimistiskt, tyvärr. Sen kommer jag nog behöva en låda, typ hewland, quaife, mandeola eller liknande dogbox... Nu ska det bli riktig hårdporr! Quote
hoffman_gt40 Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Jag såg att nasa skulle sälja av en startraket från en rymdfärja skulle inte det va nått istället för v8,då behöver man ingen låda heller,men å andra sidan brukar du nöja dig med lite motorsvagare kombinationer 😆 Själv har jag ochså beställt lite godis från usa 331 blir det inte så mycket special men en motor som går att besiktiga med och andvända senare med. Kör hårt,vi får sikta på nästa sommar då blir det några färdiga bilar som kommer ut. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted October 24, 2010 Author Posted October 24, 2010 Så här är det. Stommen till nya motorn. Kort gott och enkelt. Dart 9.2" deckhöjd med cleveland ramgång. Borrat till 4.130". [/b] Quote
Andreas Engström Posted October 24, 2010 Author Posted October 24, 2010 Borrat hål och gängat för plåt över lyftargalleri, då insuget som skall användas inte har någon täckplåt Quote
Andreas Engström Posted October 24, 2010 Author Posted October 24, 2010 Här har jag borrat och gängat 8 hål för oljekylning av kolvar Quote
hoffman_gt40 Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Jo jag tackar! det blocket ser riktigt stadigt ut,jag misstänker att det blir mycket godis resten av delarna i den motorn. Det ska bli kul att följa ditt motorbygge. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Stämmer bra det. Verkar hålla jäkligt bra de här dartblocken. såg en kille i amerikanska republiken som fuskat till det med turbo. körde med 2300hp!!! Här åker veven i. Lunati pro vev med 3.75" slag. Quote
Andreas Engström Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Vilar på calico coatade lager, det är det som gör den svartgråa färgen. Dem känns som en teflonstekpanna ungefär. Lagerspel 7-8 svenska hundringar. Quote
Andreas Engström Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Och här är ramarna monterade. Quote
Andreas Engström Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Infilning och mätning av ringar. 0.020-0.021" ringgapspel topring, 0.022-0.023" på andraring. oljering 0.016" Quote
hoffman_gt40 Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Har du flygcertet klart,jag tror det kommer att behövas till sommaren. Mvh Peter Quote
heralue Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Flygcert ? Jag tror att NASA blir oroliga !! 😆 Quote
Guest_gt40 Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Tror att du bör lägga ett "Svettband" runt transaxeln nu Andreas. 😉 /Christer,S Quote
Andreas Engström Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 nejdå, ingen fara. Det blir en motor för mysiga söndagsutflykter. Så här ser kolv och stake ut. Kolven är en custom från JE, med milimeter ringar, som är "low tension" ringar för reducerad friktion. Vevstaken har Stefan gjort som ju äger AutoVerdi som ligger i smedjebacken och är en grannby. Kan säga att den håller riktigt hög kvalitet. Måtten är fanimej superklockrena. Riktigt nöjd med dem. Även vevlager är calico coatade. Lagerspel 8 hundringar. Kör lite högre lagerspel då jag tänkt varva ca 9000-9500rpm. Quote
Andreas Engström Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Har här svarvat en kolvkona, för att lättare få i alla kolvringar. Finns ju att köpa dem flesta dimensioner, fast inte min såklart. Inte vad jag kunde hitta i alla fall [/i] Quote
Andreas Engström Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Här är alla plejjestenger på plats Quote
Andreas Engström Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Här är kanalen för std oljepump pluggad. Quote
Andreas Engström Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Här är kammen som ska i. Smord med moly. Kammen har lobelyft på 0,371". Ger lyft på 0.742 insug, och 0.705 avgas. Duration på 257grader in och 266 grader ut vid 0.050" lyft. Lobe separation 108 grader. Quote
Andreas Engström Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Här är kammen monterad. Tryckbrickan syns monterad den med. Nållager istället för glidlager. Lite loctite på skruvarna till den ska de va Quote
Andreas Engström Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Transmissionskåpa... DannyBee Racing. Här ser man även hur enkelt det blir att byta kam med beltdrive. Man behöver alltså inte ta bort hela kåpan. Quote
Andreas Engström Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Tätningsplatta och kamdrevs spindel på plats. Drar på en liten klick loctite på kambulten. Quote
Andreas Engström Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Här är hela drivningen monterad. Kamdrevet är såklart ställbart. Anledningen till varför man använder sig av en beltdrive är att den inte överför vevaxelvibrationer till kam och lytare vilket kortar ner livslängden på dessa. Samt att beltdriven är lättjusterad, och exakt. Quote
Andreas Engström Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 Montering av svängdämpare. Är en TCI Rattler, en relativt ny sort utan vätska eller gel. Alltså ej begränsad livslängd. Dras in med mutterpruttare och sen med moment. Limmar även bult och bricka med RTV silicon så olja ej kan komma ut. Moly på gängorna är bra. Quote
Andreas Engström Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 inmätning av övre dödläge eller TDC (top dead center) Quote
Andreas Engström Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 Fick lov att svarva ett större löphjul till kamremmen då den kändes lite väl slapp. Har även svarvat remskiva till generatorn, där även drevet till oljepumpen sitter. Cranktrigger och hjul till denna på plats med. Quote
Guest_gt40 Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Varför läsa en bok för, då man kan föja Andreas motorbygge här på forumet. Det är en riktigt porrig motor du bygger,bara de finaste delarna och med en fantastisk känsla. En anna sak som är kul, du delar med dig av cam spec. sånt som många ska vara så hemliga med men i slutändan är det kunskap och känsla som avgör hur bra motorn blir. Fortsätt att posta det är otroligt uppskattat. Mvh Peter Quote
heralue Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Andreas high performance skola !!! Underbart ! Garageträff vid uppstart ??? Quote
Dan Andersson Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Hej Härligt med lite motorbygge. Skall själv kasta ut den gamla och fixa lite bätre. Kul att följa detta.. 😃 😃 Dan Quote
Andreas Engström Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Kul att tråden uppskattas! Givetvis delar jag med mig av all info. Det är ju det forumet är till för. Här ser man sprutdysorna för kolvkylningen. Behövs om man skulle få för sig att göra en riktig hårdgasning. För övrigt så monteras här pinnskruv för oljetråget. Quote
Andreas Engström Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Här kletas det lite RTV. Över överfall och skarv block/frontkåpa. Quote
Andreas Engström Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Onepiece oljetrågs packning från FordRacing Quote
Andreas Engström Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Tråget på. Lite RTV i hörnen och "överfallena" på tråget med. Quote
Andreas Engström Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Klart för ikväll. Sitter nätfilter i sugrören på tråget så det inte ska kunna komma in för stora skitar i pumpen om tex en lyftare går sönder Quote
Andreas Engström Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Då har jag kommit till topparna. Topparna som skall användas är FORD SVO C3 som preparerats av Robert Yates Racing, för 358 cui NASCAR motor. Skall portas för att passa min (402 cui) motor. Quote
Andreas Engström Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Har här märkt på hur den nya kanalen skall se ut. Tanken med portningen är inte att öka flödet i topparna utan att sänka gashastigheten som annars blir på tok för hög. kommer efter portning hamna på ca 350 ftp/sec vilket är även det i högsta laget, men det finns helt enkelt inte material i topparna så det räcker. Snittarean blir 1.97 tum och optimalt hade varit 2.02 tum. Det är ju marginellt det kommer att "fela", och det lilla man kommer att förlora i peakeffekt 10-15 hp, kommer att öka vridmomentet med detsamma i mellanregistret runt 6000 rpm. Quote
Andreas Engström Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Här är en av insugskanalena. Volymen ligger på ca 245cc. Tidigare 225cc. Detta ger en area ökning på ca 9% vilket sänker gashastigheten till en relativt rimlig nivå (350 ftp/sec), annars skulle kanalena fungera som "restriktorer" på höga varv. Man kan även se att topparna har ventilsäten i bronslegering. Quote
Andreas Engström Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Insugsventilen från DelWest. 2.14" diameter med 7mm skaft. Tillverkad i titan med keramisk coating. Quote
Andreas Engström Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Här är alla ventiler monterade. PSI endurance fjädrar. 275 pound i sätestryck, rate 540. Hålls fast med DelWest titanretainers och titanlocks. Installerad höjd är 2.05" Quote
Andreas Engström Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 Har här gjort i ordning en förgasare. I grunden en 1250 dominator. Någonting som ofta glöms bort, men det sitter en hel del gömda kusar i dem. Enkelt. Venturi är renslipade på gjutskägg och dylikt och polerade. Det sitter faktiskt en gjutskarv mitt i venturi, precis där luften går som fortast! Även boostrarna är avsmalnade och tillsnyggade i vingarna som håller dem. Även booster venturi röret är tillsnyggat och polerat. Poleringen är egentligen helt onödig, men det ser ju ballt ut. Även mätplattorna är kontrollerade och fixade i alla kanaler, och spjällen justerade. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.