Jump to content

Bakre bärarmar


Baalzamon

Recommended Posts

Efter en ruskigt slö sommar så har jag nu så smått börjat komma igång med bygget igen. Passar ju perfekt när jag bara har tre dagar kvar av semestern...

Just nu håller jag på och klurar på bakvagnen. Jag har sedan länge bestämt att jag skall ha delad bakaxel, och jag har nu också kommit över en rätt kraftig bakaxelklump med diffspärr. Visserligen ruskigt tung, men det är smällar man får ta. Bilen den kommer från är gjord för att klara 315hk, så nu kan jag i alla fall vara säker på att den biten håller oavsett hur mycket jag trimmar.

Nåväl, jag funderar alltså på hur jag skall utforma länkarmarna bak. Eftersom det är lite enklare än framvagnen, så tänkte jag börja där.

Jag har tidigare hela tiden tänkt mig dubbla A-armar, där den undre armen har två fästen en bit ifrån varandra för att hjulet skall stå rakt. Men så fick jag se en annan konstruktion, i ett informationsblad från caterham som Friberg tipsade om i en annan tråd. Informationsbladet finns här, hoppas inte att det gör något att jag snor länken Friberg!

På sidan femton finns en bild på hur de har gjort. Det är alltså fortfarande dubbla A-armar, men med bara ett fäste nedertill och ett extra stag från baksidan på hubben som ser till att hjulet håller sig rakt. Ser ju ganska smart ut, och inte särskillt svårt att tillverka själv.

Men det ser ju ut som om man bör ha båda A-armarna lika långa, annars kommer hjulet att vrida sig när man kör över ett gupp och fjädringen går upp. Jag vet inte hur mycket det gör i praktiken, frågan är om det kan spela så stor roll? Om man ställer in det så det står rakt vid färd på slät väg, hur mycket kan det då röra sig om? Jag har nämligen svetsat fäströret för den övre armen nästan en decimeter längre in...

Så frågan är om jag bör hålla mig till den andra varianten i alla fall? Av någon anledning gillade jag caterhams lösning.

Sedan funderar jag på hjulspindlar. Dom jag har nu är från bmw, och skall ändå bytas ut eftersom dom är lite klena samt gjorda för trumbromsar. Hur som helst är principen för bmw:s bakre hjulspindlar att hjullagren sitter pressade in i en lagerbana som sitter ihop med en stor och klumpig bärarm. Jag kommer alltså att bli tvungen att tillverka något slags hubbar, liknande konstruktionen på sidan sexton i informationsbladet. Jag förmodar att just den är gjord för spindel från ford?

Någon som har tips om hur man får till en så bra rundel att lagret sitter stadigt i den? Caterham verkar ju gjuta sina, men det har jag inte riktigt utrustning för... Annars kanske det finns färdiga hubbar att köpa någonstans? Naturligtvis till ford då, men det får väll fungera. Det är ju bara att bygga en adapterplatta till drivaxlarna, för splinesen är väll självklart inte samma förståss. I sånna fall undrar jag också vad det finns för lämpliga fordspindlar som klarar att hantera lite effekt samt är gjorda för skivbromsar?

Om nu någon orkat hänga med i mina dimmiga funderingar, så vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Om du tar styrspiundlar från en frammhjulsdriven bil, och sätter dom bak, med styrarmen kopplad till ett toe stag så har du samma saker att tänka på för bumpsteer som i frammvagnen, fast enklare, så det skall inte vara några problem att bli av med bumpsteeringen där.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst tycker jag att det är roligt att du försöker ta upp byggandet igen! :thumbup:

Angående SV-R-bakvagnen så tror jag att den ställer ganska höga krav på noggrannhet för att inte få bumpsteer - så försök se till att du har ordentligt med justermöjligheter! Kollar du på sidan 13 är där ett diagram över hur bakvagnen rör sig vid roll och om jag inte misstolkar kurvorna så ser det ut som om de får mer toe-in vid roll. Detta tror jag är enormt viktigt för att inte bilen skall bli otäckt överstyrd!

Jag gissar lite på att du har bakvagn från en E30 och fastän jag har en sådan själv har jag ingen klar bild över hur bakvagnen ser ut :blink: . Kan du inte såga bort själva lagerdelen från bärarmen och svetsa fast den på en egen navhållare och anpassa det till något som påminner om Westfields lösning? Tror att det är lite enklare än att ge sig på att försöka kopiera en så pass avancerad konstruktion som SV-R... Annars kanske du kan använda lagerdelen och bygga något som liknar Cateringvans lösning... En annan tanke är kanske att använda så mycket som möjligt från BMW:s bakvagn och bara bulta fast den i ramen - finns ganska många som höjer E30:s väghållning till skyarna på andra forum :D

Själv hade jag försökt att inte ta mig vatten över huvudet i mina försök att bygga något som är för avancerat och som sedan gör att orken försvinner eftersom det blev för svårt... meningen är ju ändå att bilarna skall bli klara så vi kan vara ute och köra med dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Spindel från en framhjulsdriven bil att sätta bak kanske inte vore så dumt... finns ju till exempel saab och audi som borde har rätt kraftiga grejer... Måste kollas upp bättre!

Nja, jag använder grejer från E28, men det är ganska snarlikt E30. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att flytta över hela paketet, det tar alldeles för mycket plats. Annars hade det kanske fungerat. E28/E30 har verkligen fin väghållning, även om den förmodligen är sämre än en sjua.

Jag har själv tidigare varit inne på att kapa undan allt utom lagerhållaren från länkarmspaketet, och det skulle nog fungera. Om jag inte använder spindel från en framhjulsdriven bil så blir det kanske så.

Link to comment
Share on other sites

Saab 900 har jättefina spindlar, med utbytbara styrarmar mm.

Citroen CX har jättefina spindlar i helaluminium, med aluminiumfyrkolvsok och extremt bara bromsar, kanske lite overkill på bromsarna, men de med mindre motorer har inte ventilerad skiva.

Finns säkert 97 olika bilar som har lempliga spindlar, men dessa har jag koll på, och begge har dubbla A-armar fram.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju onekligen ganska intressant ut. Även om man inte använder konstruktionen med separat toe-stag (eller vad det kallades) så är det förmodligen lättare att bygga om en sån spindel. Blir nog till att slänga de gamla delarna från donatorbilen och leta efter bätre grejer. Citroëngen var intressant, och saab skall också kollas upp på måndag. Dessutom slipper man ju de fula trumbromsarna.

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande gällande saab 900

det är saab 99 och inte 900 som har bultad styrarm.

upptäckte det i helgen när jag plockade lös drivaxeln från min 900.

som tur är hittade jag en saab 99 i Vännäs idag som är övergiven så det blir nog saab 99 fram och saab 900 bak.

Annars har jag en komplett volvo 140 framvagn och bakaxel på en lastpall så det räcker till en till locost. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...