chrilla Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Hallå, har riktigt tråkiga vibrationer vid 100km/h ungefär, men bara när jag släpper gasen, så länge jag accelererar är det inte alls så farligt. Någon som har erfarenhet av liknande, vet inte om jag ska balansera kardan (som är ny)eller köpa ny bakaxelklump. Bakaxeln har ju lite glapp men tvivlar på att det kan få det att låta som om hela bilen ska ramla ihop. Har bytt backväxellåda och motor nyligen, trodde vibrationerna kom från backväxellådan, men tydligen inte enbart, även om det blev betydligt mycket bättre. //Chrilla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Har du något stödlager så ta och kolla det. Annars kan det ju vara så att centreringen är bristfällig på kardanen mot anläggningsytan på diff eller låda om det nu blev bättre efter att du skruvade med den. Det finns ett trick med att ha bakhjulen i luften och prova köra dem så fort att vibrationerna uppkommer och då lägga emot en penna mot kardanröret. Där pennan gör ett märke så är kardanen tyngst. Sätter man då ett par slangklämmor med låsningen på motsatt sida som motbalans så kan man ju testa sig fram genom att vrida låsningen på slangklämmorna ifrån varandra och hitta den punkt då det är balans. Jag har själv med den metoden balanserat en hemmasvetsad kardan till min bmw och den är i princip vibrationsfri upp till 280km/h Om inte det heller hjälper så kanske du kan gå över och kolla alla bussningar för att se om någon ser ut att vara sliten och glappar. Det glapp du känner i diffen är mellan pinjong och kronhjul förmodar jag och inte så att någon medbringare är glapp sidledes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chrilla Posted September 20, 2015 Author Share Posted September 20, 2015 Har provat de mesta nu, balanserat båda kardanerna renoverat och samtidigt bytt utväxling i bakaxeln, men vibrationerna är kvar dock betydligt mindre. Men efter mycket letande på nätet hittade jag lite info, problemet jag har är att motor och backväxellådan inte är parallella utan som på bilden har beställt ny främre kardan från en Suzuki Grand vitara med CV knutar liknande den här . Så för er som bygger eller har liknande problem se alltid till att bakaxel, motor och backväxellådan är parallella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.