corsa Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Hej Har litet skumt problem med mina hjullager bak, hubbarna kommer ifrån en scorpio typ 96/97 dvs fyrbultad. Jag blästrade hubbarna och lämna dem på cromatering och monterade sedan nya hjullager, allt frid och fröjd tills jag skulle snurra på skiten, då går de lite trögare än vad jag är van med, men jag tänkte att det kanske var fettet eller de nya packboxarna som segade lite. Nu är iallafall bilen klar och jag har kört en del och reflektera i att hubbarna blir ganska varma? Kan inte vara normalt eller, de främre blir inte det iallafal? Någon som har några ideer? Det är ju inte raketforskning att byta dem så man undrar ju var man gjort fel:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 (edited) Jag vet inte så mycket om Ford-hubbar och Ford hjullager. Sitter det en stor mutter på utsidan av lagret som ska dras åt ?? I så fall ska väl den dras med ett moment. Inte bra i så fall att dra den för hårt. Inte bra om hjul-lagret blir varmt heller. Då kan fettet flyta bort som smör i en stekpanna. Kolla om du kan låna en Verkstadshandbok för Ford Scorpio. Andra här på forumet vet mer om detta. Edited April 30, 2015 by Tabac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corsa Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Hej Jo det sitter en stor mutter på utsidan som skall dras med moment, trots koniska lager skall de dras med väldigt högt moment.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts