Jump to content

Skärmfästen


Daffe

Recommended Posts

Har nu lyckats köra drygt 300 mil på 1,5månader med min Dala7 och allt har fungerat bra utom skärmfästena.

Först gjorde jag ett par i Aluminium, det såg ut som en fågel som var ute och flaxade med vingarna. :blink:

Sedan gjorde jag ett par i stål, stabilt och bra ända tills det ett plattat rör sprack. :blink:

Finns det någon som har en bild eller ritning på skärmfästen för volvo 140 spindlar,

Det är lite halvläskigt när en skärm flyger av i 100kmh :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Har nu lyckats köra drygt 300 mil på 1,5månader med min Dala7 och allt har fungerat bra utom skärmfästena.

Först gjorde jag ett par i Aluminium, det såg ut som en fågel som var ute och flaxade med vingarna. :blink:

Sedan gjorde jag ett par i stål, stabilt och bra ända tills det ett plattat rör sprack. :blink:

Finns det någon som har en bild eller ritning på skärmfästen för volvo 140 spindlar,

Det är lite halvläskigt när en skärm flyger av i 100kmh  :hypocrite:

Hoppas du får ett svar med bilder . Vi har kommit till det stadiet då vi ska sätta skärmfästen på vår Dala7a.

Så som du förstår så skulle det sitta bra med lite tips i detta läge.

Eddy :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har du kikat på mina i garaget? De fladdrar inte de minsta.

Lite tror jag det handlar om hur mycket de är "lutade framåt" och hur mycket luft som sugs in mellan hjul och skärm, mellanrummet mellan hjul och skärm.

Fast har man för lite utrymme händer det som hände med mina gamla skärmar. Stenar fastnar i däcken och spräcker skärmkanterna.

Edited by Superswift
Link to comment
Share on other sites

Har du kikat på mina i garaget? De fladdrar inte de minsta.

Lite tror jag det handlar om hur mycket de är "lutade framåt" och hur mycket luft som sugs in mellan hjul och skärm, mellanrummet mellan hjul och skärm.

Fast har man för lite utrymme händer det som hände med mina gamla skärmar. Stenar fastnar i däcken och spräcker skärmkanterna.

Kan du maila bilder på dina skärmfästen?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka ta lite bättre bilder nästa gång jag är i garaget.

Detta är vad jag hade hemma. Tricket med mina tror jag är att de går genom en urfasning i skärmen vilket gör att den bockade radien vid tillplattningen av röret blir mjukare. Mindre risk att den spricker och den kan inte fladdra lika mycket som om den var en 90-gradare. nackdelen är givetvis utseendet, men den sitter ju kvar iallafall. :whistling:

post-4-1092775310.jpg

Edited by Superswift
Link to comment
Share on other sites

En bil som Scania i södertälje byggt, de hade olika infästningar på sidorna så de måste uppenbarligen haft problem med detta. Någon från Scanias motorklubb i Södertälje som kan berätta mer om detta här på forumet?

Såg den här bilen i Nyköping i onsdags. Olika fästen höger / vänster sida. Var ganska mjuka så det var ingen bra lösning.

Däremot såg jag en som hade lyckats bra. Tyvärr tog jag inga bilder på det :( men bilen kallades "farson7". Kanske någon som känner igen igen den?

I alla fall så hade den kraftiga bockade rör från spindeln upp till skärmen, och sedan smalare rör in under skärmen. Stenhårt! Skall försöka kopiera lösningen, eftersom jag är inne på tredje fästena nu.... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

OT1:

Jag har snackat lite med sonen i Farson-bilen. Själv tycker jag att det är den snyggaste hemmabyggda bilen rent linjemässigt som jag sett. Scutteln är välvd - skitsnyggt!

OT2:

Här finns resten av bilen som bara skärmen syntes på tidigare.

http://www.elfin.com.au/ Kika på clubmanbilen - synd att den är högerstyrd och kostar som en medelstor villa innan man har den i Sverige....

Link to comment
Share on other sites

OT1:

Jag har snackat lite med sonen i Farson-bilen. Själv tycker jag att det är den snyggaste hemmabyggda bilen rent linjemässigt som jag sett. Scutteln är välvd - skitsnyggt!

Finns det bilder på "farson" 7:an ? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

OT2:

Här finns resten av bilen som bara skärmen syntes på tidigare.

Aha, den hade jag ju sett innan... :) Den väger en hel del för att vara en sån bil, men oj vad läcker...

Sådana skärmar som det är på den vill jag ha. De ska gå nästan lite mer än halva varvet runt hjulet så de inte fångar vinden på framsidan och går ner till marken på baksidan. Det tror jag är modellen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...