Daffe Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Har nu lyckats köra drygt 300 mil på 1,5månader med min Dala7 och allt har fungerat bra utom skärmfästena. Först gjorde jag ett par i Aluminium, det såg ut som en fågel som var ute och flaxade med vingarna. :blink: Sedan gjorde jag ett par i stål, stabilt och bra ända tills det ett plattat rör sprack. :blink: Finns det någon som har en bild eller ritning på skärmfästen för volvo 140 spindlar, Det är lite halvläskigt när en skärm flyger av i 100kmh :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Har nu lyckats köra drygt 300 mil på 1,5månader med min Dala7 och allt har fungerat bra utom skärmfästena.Först gjorde jag ett par i Aluminium, det såg ut som en fågel som var ute och flaxade med vingarna. :blink: Sedan gjorde jag ett par i stål, stabilt och bra ända tills det ett plattat rör sprack. :blink: Finns det någon som har en bild eller ritning på skärmfästen för volvo 140 spindlar, Det är lite halvläskigt när en skärm flyger av i 100kmh :hypocrite: Hoppas du får ett svar med bilder . Vi har kommit till det stadiet då vi ska sätta skärmfästen på vår Dala7a. Så som du förstår så skulle det sitta bra med lite tips i detta läge. Eddy :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 (edited) Har du kikat på mina i garaget? De fladdrar inte de minsta. Lite tror jag det handlar om hur mycket de är "lutade framåt" och hur mycket luft som sugs in mellan hjul och skärm, mellanrummet mellan hjul och skärm. Fast har man för lite utrymme händer det som hände med mina gamla skärmar. Stenar fastnar i däcken och spräcker skärmkanterna. Edited August 17, 2004 by Superswift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Har du kikat på mina i garaget? De fladdrar inte de minsta.Lite tror jag det handlar om hur mycket de är "lutade framåt" och hur mycket luft som sugs in mellan hjul och skärm, mellanrummet mellan hjul och skärm. Fast har man för lite utrymme händer det som hände med mina gamla skärmar. Stenar fastnar i däcken och spräcker skärmkanterna. Kan du maila bilder på dina skärmfästen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Det är precis vad jag med ska börja med nu....framskärmsfästen..... Vore läge för folk att posta lite bilder nu i denna tråden... skulle vara trevligt om det är nån som har lite att posta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Jag kan ta lite kort på mina...jag är också på G att sätta dit dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 (edited) Jag ska försöka ta lite bättre bilder nästa gång jag är i garaget. Detta är vad jag hade hemma. Tricket med mina tror jag är att de går genom en urfasning i skärmen vilket gör att den bockade radien vid tillplattningen av röret blir mjukare. Mindre risk att den spricker och den kan inte fladdra lika mycket som om den var en 90-gradare. nackdelen är givetvis utseendet, men den sitter ju kvar iallafall. :whistling: Edited August 17, 2004 by Superswift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 annan lösning, tyvärr inte min bil.... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 En bil som Scania i södertälje byggt, de hade olika infästningar på sidorna så de måste uppenbarligen haft problem med detta. Någon från Scanias motorklubb i Södertälje som kan berätta mer om detta här på forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Lite OT men jag vill se resten av "australien" också! :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 annan lösning, tyvärr inte min bil.... :( jag vill också gärna se rästen har du nån länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 En bil som Scania i södertälje byggt, de hade olika infästningar på sidorna så de måste uppenbarligen haft problem med detta. Någon från Scanias motorklubb i Södertälje som kan berätta mer om detta här på forumet? Såg den här bilen i Nyköping i onsdags. Olika fästen höger / vänster sida. Var ganska mjuka så det var ingen bra lösning. Däremot såg jag en som hade lyckats bra. Tyvärr tog jag inga bilder på det :( men bilen kallades "farson7". Kanske någon som känner igen igen den? I alla fall så hade den kraftiga bockade rör från spindeln upp till skärmen, och sedan smalare rör in under skärmen. Stenhårt! Skall försöka kopiera lösningen, eftersom jag är inne på tredje fästena nu.... :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 OT1: Jag har snackat lite med sonen i Farson-bilen. Själv tycker jag att det är den snyggaste hemmabyggda bilen rent linjemässigt som jag sett. Scutteln är välvd - skitsnyggt! OT2: Här finns resten av bilen som bara skärmen syntes på tidigare. http://www.elfin.com.au/ Kika på clubmanbilen - synd att den är högerstyrd och kostar som en medelstor villa innan man har den i Sverige.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 OT1:Jag har snackat lite med sonen i Farson-bilen. Själv tycker jag att det är den snyggaste hemmabyggda bilen rent linjemässigt som jag sett. Scutteln är välvd - skitsnyggt! Finns det bilder på "farson" 7:an ? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 Inga delar av skärmarna syns på denna enda bild som jag hittade nu och man ser inte riktigt hur väl de fått till linjerna i bilen. Det är mest bakre hjulhusen, huven och scutteln som var väldigt lyckade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 OT2: Här finns resten av bilen som bara skärmen syntes på tidigare. Aha, den hade jag ju sett innan... :) Den väger en hel del för att vara en sån bil, men oj vad läcker... Sådana skärmar som det är på den vill jag ha. De ska gå nästan lite mer än halva varvet runt hjulet så de inte fångar vinden på framsidan och går ner till marken på baksidan. Det tror jag är modellen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 Hej! Jag har några bilder på Farson sedan förra året i Nyköping. Man ken ev se något av skärminfästningen på en bild. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 Hej ! Här är en bild till. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 Hej! Och en till. PerErik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 här är en version Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 *hmm* undra om jag inte såg den där farson på Ekeby Marknad i Eskilstuna förra året Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts